• Rumpnissen007

Så här totalitär är Familjeliv jämfört med Flashback

1) När du får ett inlägg raderat för att det brutit mot reglerna:
    På FL får du ett meddelande från en anonym moderator som du inte kan svara
    På FB får du ett meddelande från en namngiven moderator som du kan svara på och fråga hur han tänkte

2) Alla sorts diskussioner är tillåtna på FB
    På FL får du inte prata och ifrågasätta vänsterns syn på HBTQ, kön och sexualitet.
    På FB får du föra fram alla sorters åsikter, såväl vänster som höger

3) Det råder ingen tvekan om att FL står till vänster, och FB till höger
    Men det intressanta är att höger tillåter diskussion om allt, det är vänstern som vill förbjuda värderingar och samtal som inte går i linje med det man själva tycker

Bör Familjeliv upphöra med sina totalitära drag, eller är det bra att det finns en dedikerad sajt för vänstersympatisörer?

• Svar på tråden Så här totalitär är Familjeliv jämfört med Flashback
  • Anonvm
    Anonym (snuttefilt) skrev 2020-10-13 19:35:05 följande:
    Men fortsätt öva tills du lyckas behålla ett nick i alla fall en vecka. Sen kan vi öka på det gradvis efter att du gått i pension.

You can do it!!
    Jag har varit mycket aktiv online på fler forum än vad jag kan minnas sedan gymnasietiden runt -95.

Kontot här på familjeliv som blev låst har jag haft och använt sen -05...

Nu fick jag ett flertal inlägg raderade och kontot låst på mindre än 3veckor, trots att jag inte gjort några förändringar i varken min retorik, eller mitt sätt att uttrycka mig.

Min gissning är att det tillkommit nån ny "avtryckar-kåt" moderator som vill flexa musklerna lite. Annars råkade väl nån av mina åsikter eller formuleringar kränka "fel" medlem helt enkelt.
  • Anonym (Mim)

Jag tror att många som är till höger inom politiken, men som ändå inte tycker att det är okej med kränkande kommentarer, hets mot folkgrupp, sexism, homofobi osv

Jag tror att det är fler än jag som tycker att det är skönt att kunna diskutera familjefrågor utan att behöva läsa kränkande kommentarer.

Jag är aktiv på familjeliv och gör flera inlägg varje dag. Jag kränker ingen. Därför behöver jag inte bekymra mig över huruvida mina inlägg ska plockas bort eller inte.

Jag anmäler alla inlägg som jag anser vara kränkande. Jag anser inte att de hör hemma på familjeliv.

Du vet inte vad totalitär betyder.

• LadyJane
    Anonvm skrev 2020-10-13 19:19:58 följande:
    Vilken härlig inställning.

Man är alltså bara välkommen om delar åsikter med alla andra? Samt uttrycker sig på ett sätt så att ingen upplever att det kränker/sårar deras känslor?

Sen menar somliga att samhället håller på att bli mer o mer politiserat.... Tänka sig...
    Eh?

Hur kom du fram till det där?

Alltså, din kränkthet är bara pinsam.
  • Anonvm
    LadyJane skrev 2020-10-13 21:18:16 följande:
    Eh?

Hur kom du fram till det där?
    Det beteende Familjeliv moderering praktiserar sätter så utpekande fingret på precis det som är den stora orsaken till den stora splittring i samhället som är på upphällning...

De som säger "fel saker" o de som "tänker fel" de ska med alla medel tystas, man vill inte höra något som ifrågasätter, eller gud förbjud motbevisar något, som i din egen världsuppfattning är sanning.

Man vill bara omge sig av likasinnade som hela tiden med varje andetag bekräftar sin egen världsuppfattning.

Mentaliteten man möts av här nu att "du o dina tankar passar inte in här, dra nån annanstans" det kommer givetvis inte modereras bort...
  • LadyJane
    Anonvm skrev 2020-10-13 22:08:23 följande:
    Det beteende Familjeliv moderering praktiserar sätter så utpekande fingret på precis det som är den stora orsaken till den stora splittring i samhället som är på upphällning...

De som säger "fel saker" o de som "tänker fel" de ska med alla medel tystas, man vill inte höra något som ifrågasätter, eller gud förbjud motbevisar något, som i din egen världsuppfattning är sanning.

Man vill bara omge sig av likasinnade som hela tiden med varje andetag bekräftar sin egen världsuppfattning.

Mentaliteten man möts av här nu att "du o dina tankar passar inte in här, dra nån annanstans" det kommer givetvis inte modereras bort...
    Du kan diskutera allt på familjeliv men du kan inte uttrycka dig hur som helst.
    Det gäller här liksom det gäller på din eventuella arbetsplats, i samhället. Det gäller tom för barnen i skolorna.
    Det är vanligt hyfs helt enkelt.

Det är verkligen beklagligt att du verkar ha mycket svårt med den biten. Det betyder att du har mycket jobb att göra med dig själv för du kan inte kräva att samhället, familjeliv, arbetsplatsen osv ska acceptera att du vräker ur dig vilken skit som helst hur som helst när som helst.

Att du pladdrar om att tysta ner är bara pinsam. Du tystas inte. Du förväntas uppträda som en civiliserad vuxen, hyfsad god medmänniska och en bra samhällsmedborgare. Som jag skrev, det är beklagligt att du tycks ha så stora problem med det.
  • Anonym (Mim)
    Anonvm skrev 2020-10-13 22:08:23 följande:

Jag arbetar som lågstadielärare. Jag pratar med mina elever om skillnaden mellan negativa rättigheter och positiva rättigheter.

Yttrandefrihet är en så kallad negativ rättighet. Du har rätt att uttrycka din åsikt, men du kan inte kräva att andra hjälper dig att framföra den.

Om du uttrycker en åsikt som uppfattas kränkande av flera personer, kan du räkna med att de personerna kommer att motarbeta dig. Du kan inte kräva av de personerna att de ska stötta dig och din åsikt, för då är det du som inskränker åsiktsfriheten.
  • nihka
    Rumpnissen007 skrev 2020-10-13 12:27:13 följande:

1) När du får ett inlägg raderat för att det brutit mot reglerna:
    På FL får du ett meddelande från en anonym moderator som du inte kan svara
    På FB får du ett meddelande från en namngiven moderator som du kan svara på och fråga hur han tänkte

2) Alla sorts diskussioner är tillåtna på FB
    På FL får du inte prata och ifrågasätta vänsterns syn på HBTQ, kön och sexualitet.
    På FB får du föra fram alla sorters åsikter, såväl vänster som höger

3) Det råder ingen tvekan om att FL står till vänster, och FB till höger
    Men det intressanta är att höger tillåter diskussion om allt, det är vänstern som vill förbjuda värderingar och samtal som inte går i linje med det man själva tycker

Bör Familjeliv upphöra med sina totalitära drag, eller är det bra att det finns en dedikerad sajt för vänstersympatisörer?

Om du bryter mot forumreglerna och någon anmäler får du inlägget borttaget. Inte konstigare än så.

Modereringen är inte höger eller vänster, däremot finns det fler högerextremister än vänsterextremister som skriver kränkande saker. Har aldrig sett ett inlägg där Åkesson kallas nåt annat än Jimmie eller Åkesson. Om du skriver Annie Rööv kan du få inlägget bortplockat.

Bara som ett exempel.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonvm
    LadyJane skrev 2020-10-13 22:16:32 följande:
     Som jag skrev, det är beklagligt att du tycks ha så stora problem med det.
    Vad har anser du personligen är kränkande eller på annat sätt oacceptabelt av det jag skrivit?
    Anonym (Mim) skrev 2020-10-13 22:35:00 följande:
    Om du uttrycker en åsikt som uppfattas kränkande av flera personer, kan du räkna med att de personerna kommer att motarbeta dig. Du kan inte kräva av de personerna att de ska stötta dig och din åsikt, för då är det du som inskränker åsiktsfriheten.
    Givetvis ska ingen stötta en åsikt som de inte håller med om, vem har påstått det?
    Om du finner någon som uttrycker en åsikt som avviker ifrån din egen så bör du givetvis argumentera mot den, på ett sakligt sätt.
    Däremot anser jag inte att någon ska behöva ta hänsyn till huvida deras åsikter, argument eller faktapresentation upplevs kränkande eller sårande av mottagaren.

Det är inte på något sätt rimligt att någon alls ansvarar för någon annans uppfattningar eller upplevelser, det blir väldigt snart en absurd tankevurpa.

De som ev inte vill läsa det jag skriver kan helt enkelt ge tusan i att läsa vad jag skriver.
    Detta är något jag själv praktiserar dagligen på denna sida....
  • Anonym (Elisabeth)

Håller till stora delar med. Familjeliv är väldigt PK (vilket i Sverige är nästan lika med "vänster"), och många inlägg - till och med om sådant som är sant, som det finns statistik på (t.ex. om olika invandrargrupper) raderas. Många medlemmar har också blivit avstängda för sådant genom åren. Taket är lågt, och det är väldigt tråkigt. 

MEN Flashback är inte yttrandefrihetens paradis heller. Där finns det i stället trådpoliser bland medlemmarna, som regerar sajten - på grund av att personangrepp, även grova sådana, är fullt tillåtna. Vissa kan vara väldigt elaka, och t.o.m. gå in och leta i meningsmotståndarens historia, för att hitta något kränkande. (Det går inte att skriva anonyma inlägg där, som man kan göra i Känsliga rummet här, utan man är alltid sitt medlemsnamn.)

Man lär sig att "yttrar jag den här åsikten på Flashback, så kommer den här medlemmen att skriva något mycket sårande om den-och-den känsliga saken som jag tyvärr har berättat, och då blir jag så ledsen och utskämd inför alla. Så då är det bättre att jag håller tyst".

Detta är faktiskt ÄNNU värre att det får förekomma, än åsiktscensuren på Familjeliv! Och jag har märkt genom åren, att det särskilt är kvinnliga medlemmar som försvinner efter sådana händelser. 

Drömmen skulle vara ett forum som förenade yttrandefrihet när det gäller åsikter, med nolltolerans för personangrepp medlemmarna emellan. 

• Anonym (Elisabeth)
    Anonym (op) skrev 2020-10-13 17:33:06 följande:
    Jag fick mitt låst för att jag postade en video med läkare som diskuterade covid19.
    Detta låter VÄLDIGT konstigt, för det strider väl inte ens emot Familjelivs regler? Finns väl ingen regel om att man inte får länka till läkare? Eller diskutera sjukdomar, medicinska råd o.s.v.?

Jag antar att det du skrev var emot Tegnells lära? I våras var det ju så konstigt i Sverige, att det blev PK att säga att Tegnell hade rätt och icke-PK att säga att Tegnell hade fel. Så det var antagligen därför du blev avstängd - i det läget kunde till och med en video med en läkare betraktas som icke-PK och alltså förbjuden på Familjeliv. (Om det inte är något du inte berättar. Om läkaren sa att man kunde bli frisk från coronan av att offra ett spädbarn till guden Baal, så var det rätt att Familjeliv att ta bort den! :) )
Svar på tråden Så här totalitär är Familjeliv jämfört med Flashback