• Rumpnissen007

Så här totalitär är Familjeliv jämfört med Flashback

1) När du får ett inlägg raderat för att det brutit mot reglerna:
    På FL får du ett meddelande från en anonym moderator som du inte kan svara
    På FB får du ett meddelande från en namngiven moderator som du kan svara på och fråga hur han tänkte

2) Alla sorts diskussioner är tillåtna på FB
    På FL får du inte prata och ifrågasätta vänsterns syn på HBTQ, kön och sexualitet.
    På FB får du föra fram alla sorters åsikter, såväl vänster som höger

3) Det råder ingen tvekan om att FL står till vänster, och FB till höger
    Men det intressanta är att höger tillåter diskussion om allt, det är vänstern som vill förbjuda värderingar och samtal som inte går i linje med det man själva tycker

Bör Familjeliv upphöra med sina totalitära drag, eller är det bra att det finns en dedikerad sajt för vänstersympatisörer?

• Svar på tråden Så här totalitär är Familjeliv jämfört med Flashback
  • Anonym (Elisabeth)
    Anonym (Elisabeth) skrev 2020-10-14 01:41:16 följande:
    Detta låter VÄLDIGT konstigt, för det strider väl inte ens emot Familjelivs regler? Finns väl ingen regel om att man inte får länka till läkare? Eller diskutera sjukdomar, medicinska råd o.s.v.?

Jag antar att det du skrev var emot Tegnells lära? I våras var det ju så konstigt i Sverige, att det blev PK att säga att Tegnell hade rätt och icke-PK att säga att Tegnell hade fel. Så det var antagligen därför du blev avstängd - i det läget kunde till och med en video med en läkare betraktas som icke-PK och alltså förbjuden på Familjeliv. (Om det inte är något du inte berättar. Om läkaren sa att man kunde bli frisk från coronan av att offra ett spädbarn till guden Baal, så var det rätt att Familjeliv att ta bort den! :) )
    "...så var det rätt AV Familjeliv att ta bort den", ska det stå på sista raden. 
  • Anonym (Elisabeth)
    LadyJane skrev 2020-10-13 18:13:11 följande:
    Det finns en uppsjö andra forum så varför envisas du vara här när det finns andra  forum?

Jag menar fortfarande att det är patetiskt att sitta och grina här. Antingen accepterar man att det funkar som det gör eller så drar man vidare till annat forum.
    Jag har numera delat upp det, så att jag diskuterar de på Fl förbjudna ämnena (t.ex. invandringen och mångkulturen och allt som hör dit, feminism och genus, HBTQ etc.) på Flashback, och mer privata saker - relationer, sex, föräldraskap, känslor, mående - här på Familjeliv, där den stora fördelen finns att man kan använda ett nytt nick i varje tråd i Känsliga rummet. 

På så sätt slipper jag bli avstängd för mina åsikter här (fast jag ibland får sitta på händerna, när någon skriver något alltför naivt om de ämnena som jag räknade upp ovan!). Och jag slipper att medlemmarna på Flashback använder privata upplysningar om mig, emot mig i politik-diskussionerna. Man får ta politiken där och privatlivet här, helt enkelt. 
  • Panduro

Har inte läst tråden eftersom klockan är mitt i natten och jag egentligen bara vill sova.

Men nä, man får inte skriva vad som helst på fl. Jag har fått flera inlägg raderade där jag ifrågasätt fl, eller där jag uttryckt åsikter som fl inte hållit med mig om. Men och? Naturligtvis får fl radera de trådar som de inte vill ha här. Det är ingen mänsklig rättighet att skriva vad du vill på ett forum. Vill fl radera alla trådar som innehåller ordet hund, så får de göra det.

• LadyJane
    Detta låter VÄLDIGT konstigt, för det strider väl inte ens emot Familjelivs regler? Finns väl ingen regel om att man inte får länka till läkare? Eller diskutera sjukdomar, medicinska råd o.s.v.?

Jag antar att det du skrev var emot Tegnells lära? I våras var det ju så konstigt i Sverige, att det blev PK att säga att Tegnell hade rätt och icke-PK att säga att Tegnell hade fel. Så det var antagligen därför du blev avstängd - i det läget kunde till och med en video med en läkare betraktas som icke-PK och alltså förbjuden på Familjeliv. (Om det inte är något du inte berättar. Om läkaren sa att man kunde bli frisk från coronan av att offra ett spädbarn till guden Baal, så var det rätt att Familjeliv att ta bort den! :) )
    Jag gissar att dte handlar om upphovsrätt.
    Man får inte posta vilka media som helst helt enkelt för att det bryter mot upphovsrätten.
  • Mandel

Har nog sällan med åsikten i sig att göra utan hur man för fram den.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (op)

Det stämmer att det var mot Tegnells lära, delvis i alla fall. 
    LadyJane skrev 2020-10-14 05:58:23 följande:
    Jag gissar att dte handlar om upphovsrätt.
    Man får inte posta vilka media som helst helt enkelt för att det bryter mot upphovsrätten.

Hur kan ett youtubeklipp vara emot upphovsrätt? Låter konstigt då de sa sig vilja bli delade.

Kändes som det då handlade mer om att det rörde upp känslor och gjorde folk rädda, och att då vissa ansåg att sådant måste ha en politisk agenda, vilket det absolut inte hade.
  • LadyJane
    Anonym (op) skrev 2020-10-14 08:07:01 följande:
    Det stämmer att det var mot Tegnells lära, delvis i alla fall. 

Hur kan ett youtubeklipp vara emot upphovsrätt? Låter konstigt då de sa sig vilja bli delade.

Kändes som det då handlade mer om att det rörde upp känslor och gjorde folk rädda, och att då vissa ansåg att sådant måste ha en politisk agenda, vilket det absolut inte hade.
    Jag skrev att jag bara gissade. Jag gissade eftersom jag inte vet exakt vilken media det handlar om. Men generellt är det så att människor bryter ofta och glatt mot upphovsrätten.

Jag vet fortfarande inte vilket klipp du talar om men generellt är det även så att attityden till fake news har hårdnat, man ska inte kunna sprida vilken skit som helst helt fritt. Det handlar då inte om åsikter utan om fakta och att medvetet eller omedvetet sprida falska uppgifter.

• Mimosa86

Vi har lagar och regler i Sverige när det gäller kränkning i både tal och skrift.

Yttrandefriheten innebär INTE att du har rätt att kränka, förtrycka eller trakassera någon. Oavsett om det är face to face eller bakom en skärm.

Om någon uttalar sig rasistiskt, sexistiskt eller homofobiskt så ska detta såklart plockas bort och anmälas då det inte är tillåtet.

Vill också påminna att detta ett FAMILJE forum. Här skriver många i huvudsak för att få hjälp med frågor kring graviditet, förlossning, barn och familjerelationer. På vilket sätt anser du att tex sexism är förenligt med barnfrågor??

FL har många bra trådar men det finns också trådar som är så horribla med så mycket hat riktat mot andra människor att man får en klump i magen av obehag. Fega kryp som gömmer sig bakom en skärm och som knappast hade vågat yttra de här åsikterna för sin mamma, pappa eller mormor IRL.

• Mimosa86
    Mimosa86 skrev 2020-10-14 08:48:58 följande:

Vi har lagar och regler i Sverige när det gäller kränkning i både tal och skrift.

Yttrandefriheten innebär INTE att du har rätt att kränka, förtrycka eller trakassera någon. Oavsett om det är face to face eller bakom en skärm.

Om någon uttalar sig rasistiskt, sexistiskt eller homofobiskt så ska detta såklart plockas bort och anmälas då det inte är tillåtet.

Vill också påminna att detta ett FAMILJE forum. Här skriver många i huvudsak för att få hjälp med frågor kring graviditet, förlossning, barn och familjerelationer. På vilket sätt anser du att tex sexism är förenligt med barnfrågor??

FL har många bra trådar men det finns också trådar som är så horribla med så mycket hat riktat mot andra människor att man får en klump i magen av obehag. Fega kryp som gömmer sig bakom en skärm och som knappast hade vågat yttra de här åsikterna för sin mamma, pappa eller mormor IRL.

-FB menade jag
  • molly50
    Rumpnissen007 skrev 2020-10-13 12:27:13 följande:

1) När du får ett inlägg raderat för att det brutit mot reglerna:
    På FL får du ett meddelande från en anonym moderator som du inte kan svara
    På FB får du ett meddelande från en namngiven moderator som du kan svara på och fråga hur han tänkte

2) Alla sorts diskussioner är tillåtna på FB
    På FL får du inte prata och ifrågasätta vänsterns syn på HBTQ, kön och sexualitet.
    På FB får du föra fram alla sorters åsikter, såväl vänster som höger

3) Det råder ingen tvekan om att FL står till vänster, och FB till höger
    Men det intressanta är att höger tillåter diskussion om allt, det är vänstern som vill förbjuda värderingar och samtal som inte går i linje med det man själva tycker

Bör Familjeliv upphöra med sina totalitära drag, eller är det bra att det finns en dedikerad sajt för vänstersympatisörer?

Du glömde skriva att de meddelanden man får från moderatorerna oftast bara innehåller en kod och inget annat.
    Alltså ingen förklaring om vilket inlägg som tagits bort och varför.
    Och ingen möjlighet att svara och få en förklaring.
    Det är vad jag tycker är sämst med FL:
Svar på tråden Så här totalitär är Familjeliv jämfört med Flashback