• Anonym (TS)

Varför är man inte rädd om sin ekonomi?

Tycker jag läser om så många som är så oförsiktiga med sin ekonomi, det är hårt belånade fastigheter /lägenheter, sambo hos kronofogden, släppt all ekonomisk kontroll till äkta hälften, gift sig utan äktenskapsförord trots släktgård, arbeta halvtid utan att skydda SGI, planera barn med slösaktig partner, hemma med barn helt utan inkomst....

Alltså.... hur vågar man riskera något så viktigt som sin egna ekonomi...? Särskilt i dessa tider med Corona. Jag förstår inte.

Vet inte vad jag vill med tråden. Var och en gör väl exakt som man själv vill, men jag är fostrad till att alltid klara mig själv och ha marginaler. Jag skulle aldrig äventyra min ekonomi.

• Svar på tråden Varför är man inte rädd om sin ekonomi?
  • Sogol
    mari123 skrev 2020-10-10 11:33:14 följande:
    Och vad är "andra bostadslösningar"? Bo hemma hos mamma? Min yngsta dotter och hennes kille köpte för ett år sedan, drygt,  en stor trea mitt i stan. 1,6 milj. (jättebilligt för det är inte storstad utan en betydligt mindre stad.....ja vi kan kanske kalla den Sundsvall rentav . De har god råd att bo där och kan GÅ till jobbet båda två. OM det plötsligt blir som på 90-talet och man får bostadsrätter kastad efter sig så kan de ju bo kvar! Hur ens lägenhet ligger till i pris är ju oviktigt tills man ska flytta?
    Alla har det inte lika gott ställt som din yngsta dotter och hennes kille. Så de enda bostadslösningarna i din värld är att köpa bostad eller bo hemma hos mamma? 

Ja men det är ju just det att om bostadspriserna går ner, vilket de kommer göra förr eller senare. Så blir man fast med sin bostad eftersom om man vill sälja den så kanske man till och med har lån kvar som ska betalas av eftersom den sjunkit så mycket i pris. Men för 15 år sen var det som sagt en helt annan sak.
  • mari123
    Sogol skrev 2020-10-10 11:44:00 följande:
    Alla har det inte lika gott ställt som din yngsta dotter och hennes kille. Så de enda bostadslösningarna i din värld är att köpa bostad eller bo hemma hos mamma? 

Ja men det är ju just det att om bostadspriserna går ner, vilket de kommer göra förr eller senare. Så blir man fast med sin bostad eftersom om man vill sälja den så kanske man till och med har lån kvar som ska betalas av eftersom den sjunkit så mycket i pris. Men för 15 år sen var det som sagt en helt annan sak.
    Min yngsta dotter och pojkvännen har det inte extremt bra ställt MEN de har heltidsjobb båda två. JOBB är grejen! De har haft tur......eller kanske kämpat bra? Min dotter har hyrt tre olika lägenheter genom åren. SVINDYRT! Nästan skamligt mkt pengar kan man tycka. Att köpa sin lägenhet tror jag på.
  • Sogol
    mari123 skrev 2020-10-10 11:59:23 följande:
    Min yngsta dotter och pojkvännen har det inte extremt bra ställt MEN de har heltidsjobb båda två. JOBB är grejen! De har haft tur......eller kanske kämpat bra? Min dotter har hyrt tre olika lägenheter genom åren. SVINDYRT! Nästan skamligt mkt pengar kan man tycka. Att köpa sin lägenhet tror jag på.
    Ja det är ju inte alla förunnat att ha ett heltidsjobb i dessa tuffa tider. Det är nog en kombination av att de kämpat bra och haft tur. Man kommer långt med att kämpa på bra. Men sen kan det komma en coronapandemi som gör att ens jobbsituation går från 100 till 0 trots att man slitit som ett djur. Står man då där med ett saftigt bostadslån så kan man nog hålla sig för skratt.

Men är man två st så delar man ju på hyran. Jobbar båda heltid så borde man få mycket pengar över ändå. En hyresrätt är dessutom mycket enklare att göra sig av med om förhållandet skulle ta slut. Men som sagt för 15 år sen var en bostadsrätt en mycket god investering. Nu är det jäääävligt osäkert.
  • mari123
    Sogol skrev 2020-10-10 12:12:09 följande:
    Ja det är ju inte alla förunnat att ha ett heltidsjobb i dessa tuffa tider. Det är nog en kombination av att de kämpat bra och haft tur. Man kommer långt med att kämpa på bra. Men sen kan det komma en coronapandemi som gör att ens jobbsituation går från 100 till 0 trots att man slitit som ett djur. Står man då där med ett saftigt bostadslån så kan man nog hålla sig för skratt.

Men är man två st så delar man ju på hyran. Jobbar båda heltid så borde man få mycket pengar över ändå. En hyresrätt är dessutom mycket enklare att göra sig av med om förhållandet skulle ta slut. Men som sagt för 15 år sen var en bostadsrätt en mycket god investering. Nu är det jäääävligt osäkert.
    Båda mina döttrar och alla som jag känner har jobbat som vanligt under "coronan"! Känner inte en kotte som fått sjukan och själv lever jag som vanligt. Trängs på ICA med gamlingarna med rullatorer.  Nåja vi följer ju de där anvisningarna i golvet om avstånd Vad är det för branscher som fått lägga ner? 
  • Sogol
    mari123 skrev 2020-10-10 12:18:13 följande:
    Båda mina döttrar och alla som jag känner har jobbat som vanligt under "coronan"! Känner inte en kotte som fått sjukan och själv lever jag som vanligt. Trängs på ICA med gamlingarna med rullatorer.  Nåja vi följer ju de där anvisningarna i golvet om avstånd Vad är det för branscher som fått lägga ner? 
    Det är ju jättebra att de i din närmaste krets klarat sig. Det ska du vara jävligt glad för. Det är massor med folk inom restaurang, turism,och hotell m.m. som förlorat sina jobb och har jätteproblem att hitta ett nytt jobb.
  • Anonym (Shally)

Håller helt med!
    Tror det finns en ny ekonomi-kultur där man ska det NU och max vänta 1 månad.
    Förr i världen sparade man flera år, sedan köpte hus.
    Men idag kostar allt 'så mycket pengar', så har man en låg lön är det svårt att hänga med i allt som är 'normalt' tex. stor TV, lägenhet i OK område, äta ute, kläder och så. Liksom utgifterna är höga men inkomsterna är inte särskilt höga. Största delen av befolkningen är arbetarklass men lever som övre medelklass!

Helt galet och tråkigt märker jag själv det på mig själv!!! Vill ha en ekonomisk standard jag inte har råd med!
    Kommer flytta till egen lgl som student med enbart CSN. Lägenheten kostar 5000:-/månaden, maten ca 1800:-, nöjen 1000:- och kurslitteratur resten....
    Kommer bli lite kul att få en käftsmäll. Tror att om man har harmoni i själen är behovet lägre att förverkliga sig själv med pengar. Friheten att plugga.
    Jag vill inte leva så dyrt som jag gör, 'har bara blivit' så. Blir härligt att skärpa till mig

• Anonym (smilla)
    Anonym (jagVillHaLingon) skrev 2020-10-10 07:49:47 följande:

Flera förklaringar:

1. Välfärdsstaten har lärt svenskarna att det alltid finns ett skyddsnät. Intuitionen säger svensken att det inte är så noga, det finns alltid hjälp. Om Välfärdsstaten försvinner blir det jobbigt för många.

2. Självbehärskning är, enligt många, t.ex. medier och skola, dåligt. Man ska göra det man känner för och självbehärskning och plikt är mossigt.

3. Även om det undervisas i skolan om det blir det bara teori. Precis som bilkörning eller föräldraskap är det något som måste praktiseras för att läras.

Det är meningen att den höga skatten ska finansiera ett allomfattande välfärdssystem. Det är liksom inte meningen att människor ska behöva både betala hög skatt och spara pengar. I teorin finns det ju inte ens ekonomiskt utrymme för människor att spara mycket pengar till en hög buffert då skatten tar stora delar av inkomsten.

Tänk dig en medelinkomsttagare med en inkomst av 35 000. Den personen betalar 20 000 i månaden i olika inkomstskatter och avgifter (exempelvis arbetsgivaravgift). Dessutom går runt 10 000 av denna persons disponibla inkomst till olika konsumtionsskatter (moms, punktskatter etc). Man kan säga att personen betalar in 30 000 i månaden till staten i form av skatter. Det är 360 000 om året till staten. Hur mycket bör hen även spara till sin egen välfärd för att anses vara ansvarsfull?
  • Just Precis

Det finns väl flera skäl men man kan tex inte komma ifrån att det finns ganska stora ekonomiska krafter som verkar för att normalisera att allt ska köpas på kredit. Jag har själv för stora kontrollbehov men är inte förvånad att många sitter fast i smålåneträsket när företag som Klarna beskrivs som härliga svenska framgångssagor och deras verksamhet sällan, om någonsin, problematiseras....

Och försök komma in på bomarknaden i Stockholm utan arv eller saftigt lån...Jag bor inte extravagant men vill ha rimliga pendlingsavstånd och rum till barnen, då får man snällt äta ur bankens hand, tyvärr.

Sedan var det ju länge sedan Sverige var fattigt så kunskap om hur man hushåller och har ett säkerhetstänk har väl gått förlorat mellan generationerna.

• mari123
    Sogol skrev 2020-10-10 12:27:18 följande:
    Det är ju jättebra att de i din närmaste krets klarat sig. Det ska du vara jävligt glad för. Det är massor med folk inom restaurang, turism,och hotell m.m. som förlorat sina jobb och har jätteproblem att hitta ett nytt jobb.
    Sorgligt Man vågar ju inte tänka på vad som skulle hända om ett RIKTIGT DÖDLIGT virus dök upp. Hela världen stannar! Civilisationen som vi känner den upphör.
  • Prillan
    Anonym (Shally) skrev 2020-10-10 13:09:01 följande:

Håller helt med!

Tror det finns en ny ekonomi-kultur där man ska det NU och max vänta 1 månad.

Förr i världen sparade man flera år, sedan köpte hus.

Men idag kostar allt 'så mycket pengar', så har man en låg lön är det svårt att hänga med i allt som är 'normalt' tex. stor TV, lägenhet i OK område, äta ute, kläder och så. Liksom utgifterna är höga men inkomsterna är inte särskilt höga. Största delen av befolkningen är arbetarklass men lever som övre medelklass!

Helt galet och tråkigt märker jag själv det på mig själv!!! Vill ha en ekonomisk standard jag inte har råd med!

Kommer flytta till egen lgl som student med enbart CSN. Lägenheten kostar 5000:-/månaden, maten ca 1800:-, nöjen 1000:- och kurslitteratur resten....

Kommer bli lite kul att få en käftsmäll. Tror att om man har harmoni i själen är behovet lägre att förverkliga sig själv med pengar. Friheten att plugga.

Jag vill inte leva så dyrt som jag gör, 'har bara blivit' så. Blir härligt att skärpa till mig

Ja och grejen är att med dagens låga räntor tjänar man mer på att låna än att spara. De som sparar ihop till ett hus ses tom som förlorare. Eller har setts iaf, då de blivit omsprungna av bostadskarriäristerna.
Svar på tråden Varför är man inte rädd om sin ekonomi?