• Anonym (TS)

Varför är man inte rädd om sin ekonomi?

Tycker jag läser om så många som är så oförsiktiga med sin ekonomi, det är hårt belånade fastigheter /lägenheter, sambo hos kronofogden, släppt all ekonomisk kontroll till äkta hälften, gift sig utan äktenskapsförord trots släktgård, arbeta halvtid utan att skydda SGI, planera barn med slösaktig partner, hemma med barn helt utan inkomst....

Alltså.... hur vågar man riskera något så viktigt som sin egna ekonomi...? Särskilt i dessa tider med Corona. Jag förstår inte.

Vet inte vad jag vill med tråden. Var och en gör väl exakt som man själv vill, men jag är fostrad till att alltid klara mig själv och ha marginaler. Jag skulle aldrig äventyra min ekonomi.

• Svar på tråden Varför är man inte rädd om sin ekonomi?
  • Anonym (Yllet)
    Anonym (I) skrev 2020-10-09 19:22:11 följande:

Jag är förundrad över hur många som inte har koll på juridiken. Har läst flera gånger om kvinnor som betalat mat och barnens kläder, och mannen betalat boendet med renoveringar etc. Det där huset som är enskild egendom...

Sen när de ska separera så har han sina pengar kvar i huset, medan de har ätit upp hennes pengar.

Även vanligt med kvinnor som tar all föräldraledighet sen står de där utan stålar.

Ja, framförallt som en av de första böcker jag läste 1979 när jag var 7 år gammal hette "Att skiljas som vänner" och innehöll exakt det du skriver här.

(den hade tecknade figurer så jag tyckte den var kul därför)

Men kvinnor har alltså inte lärt sig detta ännu år 2020, uppenbarligen.

(Att man sen inte kan skiljas som vänner när den ena är sociopat är en annan sak men man får inte kräva för mycket av självhjälpsböcker.)
  • Anonym (Vansinne)
    Anonym (inte frivilligt/medvetet) skrev 2020-10-09 19:05:57 följande:
    Jag skrev ju det, att ts, och tydligen även du, och många, många andra skulle kalla det att inte vara rädd om sin ekonomi.
    Det är inte bara "vi" som kallar det så...

Dessutom gäller det ju oerhört mycket djupare brist på ansvar än bara din egen ekonomi. När du även väljer att sätta ett barn till världen under dessa omständigheter....

• Anonym (inte frivilligt/medvetet)
    Anonym (Vansinne) skrev 2020-10-09 20:41:40 följande:
    Det är inte bara "vi" som kallar det så...

Dessutom gäller det ju oerhört mycket djupare brist på ansvar än bara din egen ekonomi. När du även väljer att sätta ett barn till världen under dessa omständigheter....

Många, många andra skrev jag.

Just på grund av omständigheterna inklusive en medicinsk miss så upptäkte jag inte att jag var gravid förän i vecka 22. Det var inte ens jag som upptäkte det, min pojkvän tog mig till sjukhuset  för att jag blödde som en stucken gris och var inte kontaktbar en morgon och väl där konstaterades partiell moderkaksavlossning. Tänk dig att vara 19 år, precis två dagar före ha begravt sina föräldrar, knappt haft sex på nästan ett halvår och vakna på ett sjukhus och få veta att man är gravid. Då väljer man inte, då kavlar man upp ärmarna och gör sitt bästa.
  • Anonym (Vansinne)
    Anonym (inte frivilligt/medvetet) skrev 2020-10-09 21:23:50 följande:
    Tänk dig att vara 19 år, precis två dagar före ha begravt sina föräldrar, knappt haft sex på nästan ett halvår och vakna på ett sjukhus och få veta att man är gravid. Då väljer man inte, då kavlar man upp ärmarna och gör sitt bästa.
    Du tog ju beslutet att riskera att bli gravid när du hade oskyddat sex, det räcker med en gång, detta är ingen hemlighet för någon.

All heder till dig dock som verkar göra det så bekvämt det går i den säng du bäddat åt dig själv.
  • lövet2

TS - det finns inte bara svart eller vitt. Det finns grått också. Många försöker vara rädda om sin ekonomi, men det finns annat de känner sig tvungna att prioritera. I bland måste man välja. Ska jag riskera att bli utan SGI för att mitt barn behöver mig just nu? Ska jag satsa på den här mannen som jag älskar så mycket, trots att han inte är perfekt? Ska jag riskera min hälsa med att jobba sjuk, eftersom försäkringskassan inte godkänner en sjukskrivning?

• Anonym (Vansinne)
    lövet2 skrev 2020-10-09 21:54:00 följande:

Det finns grått också. 
    annat de känner sig tvungna att prioritera.
    Ska jag riskera att bli utan SGI för att mitt barn behöver mig just nu?
    Ska jag satsa på den här mannen som jag älskar så mycket, trots att han inte är perfekt?
    Ska jag riskera min hälsa med att jobba sjuk, eftersom försäkringskassan inte godkänner en sjukskrivning?

Det du beskriver är så typiskt för en person som baserar sina beslut och sitt agerande på känslor istället för rationella tankar.

Jag säger inte vad som är rätt eller fel.
    Däremot så föraktar jag de som vägrar ta konsekvenserna av sina egna val, de som vägrar erkänna personligt ansvar, de som hela tiden på alla sätt o vis försöker lägga ansvaret för att allt är så fel i deras liv på någon annan.
  • Anonym (inte frivilligt/medvetet)
    Anonym (Vansinne) skrev 2020-10-09 21:35:07 följande:
    Du tog ju beslutet att riskera att bli gravid när du hade oskyddat sex, det räcker med en gång, detta är ingen hemlighet för någon.

All heder till dig dock som verkar göra det så bekvämt det går i den säng du bäddat åt dig själv.
    Jag hade inte oskyddat sex. En av orsakerna till moderkaksavlossningen var hormonspiralen, som satt i vägen.
  • lövet2
    Anonym (Vansinne) skrev 2020-10-09 22:08:17 följande:
    Det du beskriver är så typiskt för en person som baserar sina beslut och sitt agerande på känslor istället för rationella tankar.
    Ja, det är en liten egenhet många människor har; att de tar hänsyn till andra människor, sin egen hälsa och framförallt till sina barn. En helt i genom rationell person skulle kanske anse att pengar är viktigare än barnen (som egentligen är en minuspost i ekonomin).
  • Anonym (Vansinne)
    lövet2 skrev 2020-10-09 22:53:10 följande:
    Ja, det är en liten egenhet många människor har; att de tar hänsyn till andra människor, sin egen hälsa och framförallt till sina barn. En helt i genom rationell person skulle kanske anse att pengar är viktigare än barnen (som egentligen är en minuspost i ekonomin).
    Det ena behöver absolut inte nödvändigtvis utesluta det andra?

Jag påstod heller inte att egoism var rationellt, eller?

Det jag argumenterar är att man kan inte som vuxen bara gå stenhårt ner "detta känns rätt för mig o allt annat är otänkbart"- vägen, för att sen vägra axla ansvaret för de ev negativa konsekvenser de valen för med sig.

Det rationella och vuxna är att sätta sig ner och ordentligt på djupet förstå de konsekvenser som olika val leder till, på kort sikt, på medellång sikt, och på lång sikt. Inte sällan så påverkar de val vi gör även vilka val som finns tillgängliga i framtiden... 
  • hammarhajen
    Anonym (ms) skrev 2020-10-09 19:47:28 följande:
    Jag tor att du missade en del av poängen med mitt inlägg. Jag syftade naturligtvis inte på nödvändigheten att upplevt probelemen själv.
    Fenomenet kan självklart diskuteras utan att framhäva sig själv och utan att vara dömande. Det är det få som lyckas med.
    Tycker snarare TS lyckades ganska bra i sitt första inlägg. Står ju ingenting om hur TS lever själv, utan är skrivet generellt och allmänt som jag ser det..
Svar på tråden Varför är man inte rädd om sin ekonomi?