Inlägg från: Anonym (Yllet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Yllet)

Varför är man inte rädd om sin ekonomi?

Steven01 skrev 2020-10-09 09:42:56 följande:

Det märkliga är att man inte får lära sig detta i skolan. Man får lära sig vad magma är (smält bergartsmassa blandat med gaser och kristaller) men man får inte lära sig om hur viktigt det är med ekonomi. Vissa har tur och får lära sig detta av föräldrarna men det är verkligen inte alla.

Men en del är ju födda utan impulskontroll verkar det som.

Jag såg på Lyxfällan i pedagogiskt syfte med min son när han var 8-9 år och efter några avsnitt tittade han på mig och bara sa: Mamma, vad håller de på med? Jag är bara 9 år och JAG fattar bättre ju än så där! Kan man vara vuxen när man gör så där?

Idag är han 16 och generellt sparsam, tjatar aldrig om prylar eller kläder.
  • Anonym (Yllet)
    Anonym (I) skrev 2020-10-09 19:22:11 följande:

Jag är förundrad över hur många som inte har koll på juridiken. Har läst flera gånger om kvinnor som betalat mat och barnens kläder, och mannen betalat boendet med renoveringar etc. Det där huset som är enskild egendom...

Sen när de ska separera så har han sina pengar kvar i huset, medan de har ätit upp hennes pengar.

Även vanligt med kvinnor som tar all föräldraledighet sen står de där utan stålar.

Ja, framförallt som en av de första böcker jag läste 1979 när jag var 7 år gammal hette "Att skiljas som vänner" och innehöll exakt det du skriver här.

(den hade tecknade figurer så jag tyckte den var kul därför)

Men kvinnor har alltså inte lärt sig detta ännu år 2020, uppenbarligen.

(Att man sen inte kan skiljas som vänner när den ena är sociopat är en annan sak men man får inte kräva för mycket av självhjälpsböcker.)
  • Anonym (Yllet)
    Xlr8 skrev 2020-10-15 22:23:00 följande:

Därför man tröttnar på då det blir för många siffror på kontot så man är tvungen att öppna nytt konto att kunna sätta in mer pengar. Eller alla gånger banken ringer en och vill låna pengar av en, borde det inte vara tvärtom?

Känns som att du skojar.

Men om man har en smula pengar i grå janteSverige så blir man bara telefontrakasserad av olika investmentbolag och mäklare som vill köpa eller sälja fastigheter istället för elleverantörer och mobiloperatörer. Sjukt irriterande.

Annars är det inte mycket skillnad.
Svar på tråden Varför är man inte rädd om sin ekonomi?