• Anonym (TS)

Varför är man inte rädd om sin ekonomi?

Tycker jag läser om så många som är så oförsiktiga med sin ekonomi, det är hårt belånade fastigheter /lägenheter, sambo hos kronofogden, släppt all ekonomisk kontroll till äkta hälften, gift sig utan äktenskapsförord trots släktgård, arbeta halvtid utan att skydda SGI, planera barn med slösaktig partner, hemma med barn helt utan inkomst....

Alltså.... hur vågar man riskera något så viktigt som sin egna ekonomi...? Särskilt i dessa tider med Corona. Jag förstår inte.

Vet inte vad jag vill med tråden. Var och en gör väl exakt som man själv vill, men jag är fostrad till att alltid klara mig själv och ha marginaler. Jag skulle aldrig äventyra min ekonomi.

• Svar på tråden Varför är man inte rädd om sin ekonomi?
  • Litenmenhård

Jag satt i klistret fram till för några år sen. Nu har jag en ordnad ekonomi och jag håller hårt i den. Fällan för mig var att jag köpte mycket på avbetalning och oftast blev det 3 gånger så dyrt. Det gör jag inte nu längre. Jag har en budget som jag håller varje månad och har lyckats spara ihop en slant. .

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2020-10-09 09:23:18 följande:

Tycker jag läser om så många som är så oförsiktiga med sin ekonomi, det är hårt belånade fastigheter /lägenheter, sambo hos kronofogden, släppt all ekonomisk kontroll till äkta hälften, gift sig utan äktenskapsförord trots släktgård, arbeta halvtid utan att skydda SGI, planera barn med slösaktig partner, hemma med barn helt utan inkomst....

Alltså.... hur vågar man riskera något så viktigt som sin egna ekonomi...? Särskilt i dessa tider med Corona. Jag förstår inte.

Vet inte vad jag vill med tråden. Var och en gör väl exakt som man själv vill, men jag är fostrad till att alltid klara mig själv och ha marginaler. Jag skulle aldrig äventyra min ekonomi.

Det är lite som att fråga varför människor är överviktiga, röker, är otränade, slarvar med tentor, dricker för mycket, har oskyddat sex mm.

Alla har inte koll på allting och inte heller alltid förmågan att prioritera mellan en kortsiktig vinst mot en långsiktig risk.

• Steven01

Det märkliga är att man inte får lära sig detta i skolan. Man får lära sig vad magma är (smält bergartsmassa blandat med gaser och kristaller) men man får inte lära sig om hur viktigt det är med ekonomi. Vissa har tur och får lära sig detta av föräldrarna men det är verkligen inte alla.

• Anonvm

Detta har givetvis många undantag.

Men generellt så har folk idag otrolig problem med att acceptera personligt ansvar. De kan helt göra precis hur fel som helst o så ordnar allting upp sig på nått vis ändå.... Så är de ju uppväxta, med curlande föräldrar som förutsättningslöst skyddat dem mot allt ont i världen som ev kan göra dem ledsna...
    Sen står de helt förtvivlade när de kommer ut i samhället som vuxna o de förväntas ta ansvar för sina handlingar, ta de negativa konsekvenser som deras ansvarslösa handlande och beslut har resulterat i.... Drar på sig offerkoftan o ger sig ut på sociala medier o ondgör sig över hur kallt och oförlåtande samhället är....

• Anonym (Lärare)
    Steven01 skrev 2020-10-09 09:42:56 följande:

Det märkliga är att man inte får lära sig detta i skolan. Man får lära sig vad magma är (smält bergartsmassa blandat med gaser och kristaller) men man får inte lära sig om hur viktigt det är med ekonomi. Vissa har tur och får lära sig detta av föräldrarna men det är verkligen inte alla.

Det ingår i hemkunskapen, och vissa kurser på gy, men visst behövs det mer!
  • Litenmenhård
    Anonym (Lärare) skrev 2020-10-09 09:57:41 följande:
    Det ingick inte i hemkunskapen när jag gick i skolan. Då är det något nytt.
  • Kjell2
    Steven01 skrev 2020-10-09 09:42:56 följande:

Ingår i flera ämnen, bla i ämnet Hem och Konsumentkunskap, utdrag ur ämnets syfte:

? Genom undervisningen ska eleverna få möjlighet att utveckla medvetenhet om vilka konsekvenser valen i hushållet får för hälsa, välbefinnande och gemensamma resurser. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter och lån. På så sätt ska eleverna ges förutsättningar att göra välgrundade val när det gäller privatekonomi och kunna hantera olika problem och situationer som en ung konsument kan ställas inför.?

En del i matematiken är också att lära sig räkna på räntor, amorteringar, ränta-på-ränta mm.

• Anonym (Lärare)
    Litenmenhård skrev 2020-10-09 09:59:07 följande:
    Det ingick inte i hemkunskapen när jag gick i skolan. Då är det något nytt.
    Det gjorde det redan på "min" tid iaf, mitten på 90-talet.
  • Litenmenhård
    Anonym (Lärare) skrev 2020-10-09 10:03:30 följande:
    Det gjorde det redan på "min" tid iaf, mitten på 90-talet.
    Vi hade i alla fall inte det på mitten av 90-talet. Inte vad jag minns i alla fall.
  • Steven01
    Anonym (Lärare) skrev 2020-10-09 09:57:41 följande:
    Får man lära sig ränta på ränta effekten och hur aktier fungerar? Nä skulle inte tro det.
Svar på tråden Varför är man inte rädd om sin ekonomi?