• Kjell2

Varför är man inte rädd om sin ekonomi?

Anonym (TS) skrev 2020-10-09 09:23:18 följande:

Tycker jag läser om så många som är så oförsiktiga med sin ekonomi, det är hårt belånade fastigheter /lägenheter, sambo hos kronofogden, släppt all ekonomisk kontroll till äkta hälften, gift sig utan äktenskapsförord trots släktgård, arbeta halvtid utan att skydda SGI, planera barn med slösaktig partner, hemma med barn helt utan inkomst....

Alltså.... hur vågar man riskera något så viktigt som sin egna ekonomi...? Särskilt i dessa tider med Corona. Jag förstår inte.

Vet inte vad jag vill med tråden. Var och en gör väl exakt som man själv vill, men jag är fostrad till att alltid klara mig själv och ha marginaler. Jag skulle aldrig äventyra min ekonomi.

Det är lite som att fråga varför människor är överviktiga, röker, är otränade, slarvar med tentor, dricker för mycket, har oskyddat sex mm.

Alla har inte koll på allting och inte heller alltid förmågan att prioritera mellan en kortsiktig vinst mot en långsiktig risk.

• Kjell2
    Steven01 skrev 2020-10-09 09:42:56 följande:

Det märkliga är att man inte får lära sig detta i skolan. Man får lära sig vad magma är (smält bergartsmassa blandat med gaser och kristaller) men man får inte lära sig om hur viktigt det är med ekonomi. Vissa har tur och får lära sig detta av föräldrarna men det är verkligen inte alla.

Ingår i flera ämnen, bla i ämnet Hem och Konsumentkunskap, utdrag ur ämnets syfte:

? Genom undervisningen ska eleverna få möjlighet att utveckla medvetenhet om vilka konsekvenser valen i hushållet får för hälsa, välbefinnande och gemensamma resurser. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter och lån. På så sätt ska eleverna ges förutsättningar att göra välgrundade val när det gäller privatekonomi och kunna hantera olika problem och situationer som en ung konsument kan ställas inför.?

En del i matematiken är också att lära sig räkna på räntor, amorteringar, ränta-på-ränta mm.

• Kjell2
    Steven01 skrev 2020-10-09 10:09:37 följande:
    Får man lära sig hur man investerar och tex handlar med aktier? Får man lära sig om skatter och att driva företag? Om kraften i att investera långsiktigt? 
    Så nej, det får man knappast lära sig i skolan
    Från grundskolans kursplaner:

Arbetsmarknadens och arbetslivets förändringar och villkor, till exempel arbetsmiljö och arbetsrätt. Utbildningsvägar, yrkesval och entreprenörskap i ett globalt samhälle. Några orsaker till individens val av yrke och till löneskillnader."

Hur länders och regioners ekonomier hänger samman och hur olika regioners ekonomier förändras i en globaliserad värld.

Hur hushållens, företagens och det offentligas ekonomi hänger samman. Orsaker till förändringar i samhällsekonomin och vilka effekter de kan få för individer och grupper. 

Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter och lån.

• Kjell2

Fördjupning i finansiering, bolagsformer mm finns i gymnasiets kurser i t ex Samhällskunskap, Företagsekonomi och UF.

• Kjell2
    Limeblad skrev 2020-10-09 10:35:00 följande:

Nu var det ett tag sen jag gick i högstadiet och gymnasiet (har passerat 30 år) så kanske har saker och ting förbättrats sen dess. Min bild är att vi fick planera en lägenhet för 10 000 kr med urklippta möbler från Ikea-katalogen, inte mycket mer. Vad SGI är och hur det fungerar har jag tagit reda på som vuxen. Tycker det är en av flera centrala saker som man behöver veta. Kan inte heller minnas att lån och ränta diskuterades, vad det innebär att hamna hos KFM etc. Att lyxfällan har gått i snart 30 säsonger med deltagare som inte fattar vad det innebär att ta ett lån på över 100% ränta tycker jag talar sitt tydliga språk.

Kursplaner har ändrats, lärare lägger olika fokus eller slarvar och elever tar inte alltid åt sig av kursmaterialet.

Mycket som jag fick lära mig under grundskolan har jag glömt och kommer inte ens ihåg att vi gick igenom.

Sen, återigen, allt dumt människor gör beror inte på bristande kunskaper. De allra flesta vet hur barn blir till och hur man skyddar sig mot oönskade graviditet och könssjukdomar. Likt förbannat struntar folk i skydd när det brinner i brallan.

Svar på tråden Varför är man inte rädd om sin ekonomi?