• Anonym (TS)

Varför är man inte rädd om sin ekonomi?

Tycker jag läser om så många som är så oförsiktiga med sin ekonomi, det är hårt belånade fastigheter /lägenheter, sambo hos kronofogden, släppt all ekonomisk kontroll till äkta hälften, gift sig utan äktenskapsförord trots släktgård, arbeta halvtid utan att skydda SGI, planera barn med slösaktig partner, hemma med barn helt utan inkomst....

Alltså.... hur vågar man riskera något så viktigt som sin egna ekonomi...? Särskilt i dessa tider med Corona. Jag förstår inte.

Vet inte vad jag vill med tråden. Var och en gör väl exakt som man själv vill, men jag är fostrad till att alltid klara mig själv och ha marginaler. Jag skulle aldrig äventyra min ekonomi.

• Svar på tråden Varför är man inte rädd om sin ekonomi?
  • Anonym (Vad gjorde folk i skolan?)
    Steven01 skrev 2020-10-09 10:09:37 följande:

Får man lära sig hur man investerar och tex handlar med aktier? Får man lära sig om skatter och att driva företag? Om kraften i att investera långsiktigt?

Så nej, det får man knappast lära sig i skolan.

Men va? Har du inte hört talas om UF? Så vitt jag vet ingår dessutom just sånt i många gymnasieprogram som är yrkesförberedande för att det är så vanligt att ha egen firma. Jag samarbetar med ett gäng naturbruksskolor (jag driver eget inom hund/häst) och alla elever på de program jag har med att göra går kurser i företagande där det ingår ekonomi, marknadsföring etc.
  • Anonym (S)
    Litenmenhård skrev 2020-10-09 09:59:07 följande:

Det ingick inte i hemkunskapen när jag gick i skolan. Då är det något nytt.

Det ingick i hemkubskapen på 80talet när jag gick på högstadiet. Så så nytt är det inte. Däremot var det ju mycket som skulle hinnas med på kort tid.
  • Litenmenhård
    Anonym (S) skrev 2020-10-09 11:24:19 följande:
    Det ingick i hemkubskapen på 80talet när jag gick på högstadiet. Så så nytt är det inte. Däremot var det ju mycket som skulle hinnas med på kort tid.
    Vi hade inte det, vad jag kan minnas.
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Anonym (skolpersonal)
    Steven01 skrev 2020-10-09 10:09:37 följande:
    Får man lära sig hur man investerar och tex handlar med aktier? Får man lära sig om skatter och att driva företag? Om kraften i att investera långsiktigt?
    Så nej, det får man knappast lära sig i skolan.
    Det får man delvis lära sig om man tex läser företagsekonomi eller entreprenörskap på gymnasiet. Vissa elever gör UF-företag men givetvis gör inte alla det. 

I samhällskurserna (som alla läser) ingår vardagsekonomi typ Lyxfällan och det är verkligen nödvändigt för det är många ungdomar som aldrig betalat en räkning än osv.
  • Anonym (M)

Har själv funderat på det. Är själv uppvuxen med förmaning om att bara ta lån till bostad och ev. CSN och att alltid ha minst tre månaders lön sparade. Har följt dem råden och aldrig haft besvär med ekonomin. Blir alltid förvånad när folk lånar till resor, bilar, möbler osv, säger upp sig utan pengar att leva för eller är hemma med barn utan att skydda SGI.

Men ja, skolans sätt att lära ut hushållsekonomi var gammaldags när jag gick i skolan när jag gick på 90talet. Dessutom förklarade de aldrig hur ränta, lån m.m. hängde ihop. Sen tror ju folk att "samhället" ska lösa allt jämt, inget egenansvar. Så ekonomiska delen och vikten av eget ansvar måste man nog hemifrån tänker jag.

• snedtak

Jag har visserligen personligen goda marginaler, men förstår absolut varför många (inklusive jag själv) har hårt belånade fastigheter. Att köpa är i praktiken enda sättet att få en bostad på många ställen, och på samma ställen är priserna skyhöga. Då finns det få andra val än att maxbelåna sig.

• Anonvm
    Anonym (M) skrev 2020-10-09 11:59:10 följande:

Sen tror ju folk att "samhället" ska lösa allt jämt, inget egenansvar. Så ekonomiska delen och vikten av eget ansvar måste man nog hemifrån tänker jag.

Precis detta!

Folk har generellt så otroligt lätt att dra på sig offerkoftan och kräva att snutte-tutten staten ska lösa alla deras behov.

Folk behöver växa upp o lära sig att på riktigt axla sitt vuxenansvar, du ska se till att du har det du behöver, ingen annan har detta ansvar.

• Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2020-10-09 11:59:10 följande:

Har själv funderat på det. Är själv uppvuxen med förmaning om att bara ta lån till bostad och ev. CSN och att alltid ha minst tre månaders lön sparade. Har följt dem råden och aldrig haft besvär med ekonomin. Blir alltid förvånad när folk lånar till resor, bilar, möbler osv, säger upp sig utan pengar att leva för eller är hemma med barn utan att skydda SGI.

Exakt!! Man lånar till bostad. Punkt. Resten sparar man till. Blir riktigt förfärad ibland när så många verkar låna och handla på kredit hej vilt till allt möjligt tjafs. Till skyhög ränta. Unga människor ibland också, så tragiskt. Skulder för ingenting, hur ska deras framtid se ut?
  • Limeblad
    Anonym (TS) skrev 2020-10-09 17:24:00 följande:

Exakt!! Man lånar till bostad. Punkt. Resten sparar man till. Blir riktigt förfärad ibland när så många verkar låna och handla på kredit hej vilt till allt möjligt tjafs. Till skyhög ränta. Unga människor ibland också, så tragiskt. Skulder för ingenting, hur ska deras framtid se ut?

Läste en tråd här på fl om att det var normalt att ha 10 000 i kredit hos klarna. Och så alla influensers som gör reklam för Anyfin och liknande. Blir mörkrädd.
  • Anonym (inte frivilligt/medvetet)
    Anonym (TS) skrev 2020-10-09 09:23:18 följande:

Tycker jag läser om så många som är så oförsiktiga med sin ekonomi, det är hårt belånade fastigheter /lägenheter, sambo hos kronofogden, släppt all ekonomisk kontroll till äkta hälften, gift sig utan äktenskapsförord trots släktgård, arbeta halvtid utan att skydda SGI, planera barn med slösaktig partner, hemma med barn helt utan inkomst....

Alltså.... hur vågar man riskera något så viktigt som sin egna ekonomi...? Särskilt i dessa tider med Corona. Jag förstår inte.

Vet inte vad jag vill med tråden. Var och en gör väl exakt som man själv vill, men jag är fostrad till att alltid klara mig själv och ha marginaler. Jag skulle aldrig äventyra min ekonomi.

Jag/vi är nog vad du skulle kalla oförsiktig med min/vår ekonomi. Det enda som inte stämmer för mig är den hårt belånade fastigheten, eftersom jag ärvde huset vi bor i vid 19 års ålder, 4 månader innan vi fick barn. Min sambo hade då en skuld hos kronofogden. Han fick ta hand om ekonomin för jag orkade inte. Ok, vi är inte gifta. Jag hade ett deltidsjobb och ingen SGI när jag först blev sjukskriven och sedan gick på föräldraledighet med lägsta föräldrapenning, min sambo var student. 

Sedan dess har vi tagit ett nytt huslån för att kunna renovera och bygga ut/om. Jag är den som idag studerar och han arbetar deltid och är föräldraledig på deltid. Jag studerar dubbelt, ett program med goda framtidsutsikter där det är lätt att få jobb och ett som är precis tvärt om. Ingetdera är särskilt välbetalt men ok.

Vi började någonstans och vi rör oss uppåt.
Svar på tråden Varför är man inte rädd om sin ekonomi?