• Sogol

Varför är man inte rädd om sin ekonomi?

Precis! Det är därför bostadspriserna skjutit i höjden med. För att folk tar lån på bostäder som har överpriser. Om folk bara kunde vänta lite med att köpa bostad som de äger, så skulle bostadspriserna falla.

• Sogol
    mari123 skrev 2020-10-10 10:54:26 följande:
    FAST inte kan man väl gå in på en bank och låna hur mkt som helst? Köper man lägenheten genom att ta lån på fyra olika obskyra kreditbolag och täcker det sista med ett SMS-lån!....ja DÅ är man illa ute. Bostadslån i seriös bank är väl bra lån?
    Nej det är idiotiskt att ta lån för att köpa bostad i dagsläget. För 15 år sen var det en väldigt god ide. Men nu är bostäderna 10 gånger så dyra som för 15 år sedan. Därför borde fler välja andra bostadslösningar ett tag tills bostadspriserna sjunker tack vare att efterfrågan blir mindre. 
  • Sogol
    mari123 skrev 2020-10-10 11:33:14 följande:
    Och vad är "andra bostadslösningar"? Bo hemma hos mamma? Min yngsta dotter och hennes kille köpte för ett år sedan, drygt,  en stor trea mitt i stan. 1,6 milj. (jättebilligt för det är inte storstad utan en betydligt mindre stad.....ja vi kan kanske kalla den Sundsvall rentav . De har god råd att bo där och kan GÅ till jobbet båda två. OM det plötsligt blir som på 90-talet och man får bostadsrätter kastad efter sig så kan de ju bo kvar! Hur ens lägenhet ligger till i pris är ju oviktigt tills man ska flytta?
    Alla har det inte lika gott ställt som din yngsta dotter och hennes kille. Så de enda bostadslösningarna i din värld är att köpa bostad eller bo hemma hos mamma? 

Ja men det är ju just det att om bostadspriserna går ner, vilket de kommer göra förr eller senare. Så blir man fast med sin bostad eftersom om man vill sälja den så kanske man till och med har lån kvar som ska betalas av eftersom den sjunkit så mycket i pris. Men för 15 år sen var det som sagt en helt annan sak.
  • Sogol
    mari123 skrev 2020-10-10 11:59:23 följande:
    Min yngsta dotter och pojkvännen har det inte extremt bra ställt MEN de har heltidsjobb båda två. JOBB är grejen! De har haft tur......eller kanske kämpat bra? Min dotter har hyrt tre olika lägenheter genom åren. SVINDYRT! Nästan skamligt mkt pengar kan man tycka. Att köpa sin lägenhet tror jag på.
    Ja det är ju inte alla förunnat att ha ett heltidsjobb i dessa tuffa tider. Det är nog en kombination av att de kämpat bra och haft tur. Man kommer långt med att kämpa på bra. Men sen kan det komma en coronapandemi som gör att ens jobbsituation går från 100 till 0 trots att man slitit som ett djur. Står man då där med ett saftigt bostadslån så kan man nog hålla sig för skratt.

Men är man två st så delar man ju på hyran. Jobbar båda heltid så borde man få mycket pengar över ändå. En hyresrätt är dessutom mycket enklare att göra sig av med om förhållandet skulle ta slut. Men som sagt för 15 år sen var en bostadsrätt en mycket god investering. Nu är det jäääävligt osäkert.
  • Sogol
    mari123 skrev 2020-10-10 12:18:13 följande:
    Båda mina döttrar och alla som jag känner har jobbat som vanligt under "coronan"! Känner inte en kotte som fått sjukan och själv lever jag som vanligt. Trängs på ICA med gamlingarna med rullatorer.  Nåja vi följer ju de där anvisningarna i golvet om avstånd Vad är det för branscher som fått lägga ner? 
    Det är ju jättebra att de i din närmaste krets klarat sig. Det ska du vara jävligt glad för. Det är massor med folk inom restaurang, turism,och hotell m.m. som förlorat sina jobb och har jätteproblem att hitta ett nytt jobb.
  • Sogol
    mari123 skrev 2020-10-10 14:19:57 följande:
    Sorgligt Man vågar ju inte tänka på vad som skulle hända om ett RIKTIGT DÖDLIGT virus dök upp. Hela världen stannar! Civilisationen som vi känner den upphör.
    Så är det. Skulle vi drabbas av ett krig skulle det också påverka ekonomin många år framöver.
  • Sogol
    mari123 skrev 2020-10-10 17:21:49 följande:
    Fast blir det ett krig idag så är det väl kärnvapen och ajöss?
    Det beror väl på vilka vi hamnar i krig med. Alla länder har ju inte kärnvapen.
Svar på tråden Varför är man inte rädd om sin ekonomi?