• Anonym (Ledsen)

Våra barn skäms över att vi är ”gamla”. Fler?

Våra barn är 7 och 11 och båda skäms tydligen väldigt mycket över våra åldrar.

Vi väntade länge med att skaffa barn, men inte SÅ lång tid (jag var 36 och min man 41).

Är det fler här vars barn uttryckt att de skäms över att ni är gamla?

Vi bor i ett Svenssonområde med enbart stora- till medelstora villor och barnen går på skolan som ligger i samma område. Men vi är de överlägset äldsta föräldrarna. I vår äldstas klass är föräldrarna mellan 30-40 år.

Hur ska man tackla det här? Vad ska man svara?

• Svar på tråden Våra barn skäms över att vi är ”gamla”. Fler?
  • Anonym (M)

De skäms nog inte egentligen, de älskar ju er oavsett ålder. Men skolbarn är bra på att reta varandra och sätta standard på hur saker och ting ska vara, annars är det inte rätt liksom och de börjar känna sig utanför och udda. Inte lätt i de åldrarna. Hade ingen nämt föräldrarnas ålder så hade inte dina barn någonsin skänkt det en endaste tanke heller.

• Alessia
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-10-01 15:15:05 följande:

Ja här pratar barnen om åldrar, husdjur, telefonmodell, resor, andranamn, storlek på hus, bilmodell - allt som kan jämföras.

Det pågår alltså statusmätning i era kvarter! VEM bor i finast hus? VEMS föräldrar har häftigaste poolen? VILKA har rest längst bort på sommarlovet? VEMS pappa/mamma har finast jobb, tjänar mest.
    Osv osv.
    Det där beteendet fanns för några år sedan i mitt område, mina kvarter och på en låg-och mellanstadieskola där två av mina barn gick just då.. Jag var ledamot av skolans föräldraråd när ordföranden tog upp och påvisade problemet med de här jämförelserna. Vi kallade rektor, studierektor, kurator och skolsköterska till möte med temat:  Hur komma tillrätta med vemsomärfinastiklassen och vemsomhardetfattigast -tjafset. De var inte  medvetna om problemet, jo möjligen kuratorn. Men de gick ut på bred front och all undervisande personal gjordes medvetna om vad som pågick. Föräldramöten hölls, man tog upp ämnet på utvecklingssamtal och tog tag i de elever som drev finhetsjämförelserna.  Det här tjafset avtog rätt raskt efter detta resoluta ingripande av en vettig skolledning. 
    Något att ta efter, TS?
  • fjanten

Äh, strunta i det. Hade det inte varit er ålder hade det varit något annat. Jag skämdes för min pappas fula byxor han jämt hade, en klasskamrat skämdes för sina föräldrars bil, en annan skämdes för sin mammas utåtstående öron (!) o.s.v. och ja, en skämdes för sina "gamla" föräldrar (de var närmare 50 när han kom - i Kiruna = rätt unga föräldrar överlag, särskilt då). Ni behöver som inte förklara er, man får de föräldrar man får helt enkelt. Är detta det värsta som "drabbat" ( ) era barn - då är deras liv ganska bra

• Anonym (För ung)

Min 12-åring skäms för hon tycker jag är för ung. De flesta av hennes kompisars föräldrar är nu i 45 år åldern och jag är 34.

Hon skäms för ganska mycket just nu fast jag tycker jag är en högst vanlig mamma!

• Anonym (omgivningen)

Här (relativt centralt Göteborg) hade ni varit som folk är mest. Här var det tvärtom, när en ung pappa kom till dagis frågade de andra dagisbarnen hans dotter om hon blev hämtad av sin storebror och på öppna förskolan var där väl typ en mamma som var under 30.
    Många barn tycker det är jobbigt att inte vara som andra, och om man inte är precis som flertalet barn eller familjen är precis som andra i sitt närområde så viker man ju av på något sätt. Ert "problem" verkar ganska lätt jämfört med många andra "avvikelser" jag kan tänka mig men vad du ser är ju det problem du upplever.

Behöver det vara så konstigt? Om barnet kommenterar ålder säg "ja, vi är fem/tio/kanske rentav femton (vilket hade varit RIKTIGT avvikande här) år äldre än Emmas och Jonathans föräldrar.  Folk får barn vid olika åldrar."

• Mrs Green

Jag var 36 när min dotter föddes, nu är hon 15 och har aldrig kommenterat min ålder. Förmodligen för att de flesta av hennes kompisars föräldrar är i samma ålder (vi bor i Stockholm). 

Själv skämdes jag för att mina föräldrar var mycket yngre än mina kompisars föräldrar :) de var 23 och 25 när jag föddes. Men barn kan ju ha perioder då de skäms för allt som rör deras föräldrar. 

• Anonym (Perspektiv)

Som tidigare talare redan sagt i debatten... Era ungar behöver få bättre perspektiv på saker och ting.

Känns som att de är bortskämda brats (med tanke på frågeställningen, något annat kan jag inte uttala mig om) och detta borde ni kanske ta ett litet snack om där hemma.

Sedan tror jag inte att man ska göra en allt för stor sak av det hela heller. Ni kan ju också välja att bara konstatera att de är ute och cyklar i detta avseende och inte ta åt er dessa fjantigheter helt enkelt.

Lycka till

• Anonym (Mamman)

Mitt barn har märkt det att andras mammor är yngre och hon kan säga till mig att jag är gammal.Nu hade jag önskat mig att jag skulle ha varit yngre när jag fick barn.Barnet är strax under 10 år och jag 45 år.

• Lucius Vorenus

Du är förälder och det innebär att hela din uppenbarelse är automatiskt pinsam. Det finns inget du hade kunnat göra för att ändra det faktumet.

• Anonym (För ung)
    Anonym (Perspektiv) skrev 2020-10-01 21:50:47 följande:

Som tidigare talare redan sagt i debatten... Era ungar behöver få bättre perspektiv på saker och ting.

Känns som att de är bortskämda brats (med tanke på frågeställningen, något annat kan jag inte uttala mig om) och detta borde ni kanske ta ett litet snack om där hemma.

Sedan tror jag inte att man ska göra en allt för stor sak av det hela heller. Ni kan ju också välja att bara konstatera att de är ute och cyklar i detta avseende och inte ta åt er dessa fjantigheter helt enkelt.

Lycka till

Det är nog du som är ute och cyklar. Att tycka något är pinsamt är väldigt normalt för barn och har inget att göra med att de behöver bättre perspektiv.
Svar på tråden Våra barn skäms över att vi är ”gamla”. Fler?