Anonym (Ledsen) skrev 2020-10-01 15:15:05 följande:
Ja här pratar barnen om åldrar, husdjur, telefonmodell, resor, andranamn, storlek på hus, bilmodell - allt som kan jämföras.
Det pågår alltså statusmätning i era kvarter! VEM bor i finast hus? VEMS föräldrar har häftigaste poolen? VILKA har rest längst bort på sommarlovet? VEMS pappa/mamma har finast jobb, tjänar mest.
Osv osv.
Det där beteendet fanns för några år sedan i mitt område, mina kvarter och på en låg-och mellanstadieskola där två av mina barn gick just då.. Jag var ledamot av skolans föräldraråd när ordföranden tog upp och påvisade problemet med de här jämförelserna. Vi kallade rektor, studierektor, kurator och skolsköterska till möte med temat: Hur komma tillrätta med vemsomärfinastiklassen och vemsomhardetfattigast -tjafset. De var inte medvetna om problemet, jo möjligen kuratorn. Men de gick ut på bred front och all undervisande personal gjordes medvetna om vad som pågick. Föräldramöten hölls, man tog upp ämnet på utvecklingssamtal och tog tag i de elever som drev finhetsjämförelserna. Det här tjafset avtog rätt raskt efter detta resoluta ingripande av en vettig skolledning.
Något att ta efter, TS?