• Anonym (Ledsen)

Våra barn skäms över att vi är ”gamla”. Fler?

Våra barn är 7 och 11 och båda skäms tydligen väldigt mycket över våra åldrar.

Vi väntade länge med att skaffa barn, men inte SÅ lång tid (jag var 36 och min man 41).

Är det fler här vars barn uttryckt att de skäms över att ni är gamla?

Vi bor i ett Svenssonområde med enbart stora- till medelstora villor och barnen går på skolan som ligger i samma område. Men vi är de överlägset äldsta föräldrarna. I vår äldstas klass är föräldrarna mellan 30-40 år.

Hur ska man tackla det här? Vad ska man svara?

• Svar på tråden Våra barn skäms över att vi är ”gamla”. Fler?
  • Anonym (Perspektiv)
    Anonym (För ung) skrev 2020-10-01 22:16:03 följande:

Det är nog du som är ute och cyklar. Att tycka något är pinsamt är väldigt normalt för barn och har inget att göra med att de behöver bättre perspektiv.

Perspektiv hjälper även 7 och 11 åringar att förstå vad som är eller inte är relevant att skämmas för. Absolut att de i nuläget är ute och cyklar vad gäller detta. Om föräldrarna t.ex. vore tjuvar eller rasister så vore det fullt legitimt och förståeligt att barnen kan skämmas för dem, men så verkar inte vara fallet.

De skäms pga. föräldrarnas ålder (som på intet sätt är extremt hög) och det i min mening är dumheter. Att de skäms kan, och mest troligt i detta fall, bero på brist på kunskap och/eller perspektiv och just därför borde familjen ha en ordentlig dialog kring detta (och annat) som är rationellt eller inte rationellt att skämmas för.

Att som du utgå ifrån att bara för att de är barn så kan de inte förstå bättre än så är nog tyvärr det mest alarmerande.
  • Anonym (För ung)
    Anonym (Perspektiv) skrev 2020-10-01 22:48:07 följande:

Perspektiv hjälper även 7 och 11 åringar att förstå vad som är eller inte är relevant att skämmas för. Absolut att de i nuläget är ute och cyklar vad gäller detta. Om föräldrarna t.ex. vore tjuvar eller rasister så vore det fullt legitimt och förståeligt att barnen kan skämmas för dem, men så verkar inte vara fallet.

De skäms pga. föräldrarnas ålder (som på intet sätt är extremt hög) och det i min mening är dumheter. Att de skäms kan, och mest troligt i detta fall, bero på brist på kunskap och/eller perspektiv och just därför borde familjen ha en ordentlig dialog kring detta (och annat) som är rationellt eller inte rationellt att skämmas för.

Att som du utgå ifrån att bara för att de är barn så kan de inte förstå bättre än så är nog tyvärr det mest alarmerande.

Jag håller inte alls med dig. Det är normalt i den åldern att tycka att många saker är pinsamma, fråga vilken barnpsykolog som helst. Tycker det låter otroligt löjligt att man skulle ha en ordentlig dialog kring en sån här sak som att skämmas för sina föräldrars ålder. Finns viktigare saker att lägga krut på ;)
  • Anonym (Jag med)

Jag skämdes så sjukt mycket över att mina föräldrar var Gamla när jag var barn och var så avundsjuk på de som hade jätte unga föräldrar. Mina föräldrar var 39år när jag föddes.

Själv fick jag barn när jag var 17år och min dotter har tyckt att det varit jobbigt att jag är så ung med.

Vet inte hur ni ska tackla det, är ju inget som går att göra något åt. Men det kanske hjälper barnet att förså om ni förklarar varför ni väntade så länge

• Anonym (Perspektiv)
    Anonym (För ung) skrev 2020-10-01 23:08:45 följande:

Jag håller inte alls med dig. Det är normalt i den åldern att tycka att många saker är pinsamma, fråga vilken barnpsykolog som helst. Tycker det låter otroligt löjligt att man skulle ha en ordentlig dialog kring en sån här sak som att skämmas för sina föräldrars ålder. Finns viktigare saker att lägga krut på ;)

Jag förstår och håller med dig om att det inte är hela världen. Därav min kommentar i mitt första inlägg att man också kan välja att bara konstatera att de är ute och cyklar i detta avseende och inte ta åt sig dessa fjantigheter (så klart menar jag INTE att föräldrarna ska uttrycka sig så inför barnen och på något sätt öppet förlöjliga dem för att de känner som de gör).

Och med ordentlig dialog så menar jag inte heller att det ska vara en förlöjligande tillrättavisning på något sätt utan mer en saklig dialog (kanske kunde ha uttryckt mig bättre där) men jag tror verkligen på tanken att sätta saker i perspektiv hjälper oss alla, inklusive barn, att inse att vissa saker ÄR värda att (t.ex.) skämmas över och andra är verkligen inte värda att skämmas över.

Bara för att förtydliga mig lite...
  • Mimosa86
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-10-01 13:33:50 följande:

Vi väntade länge med att skaffa barn, men inte SÅ lång tid (jag var 36 och min man 41).

Vi bor i ett Svenssonområde med enbart stora- till medelstora villor och barnen går på skolan som ligger i samma område. Men vi är de överlägset äldsta föräldrarna. I vår äldstas klass är föräldrarna mellan 30-40 år.

Men hallå, barn skäms ALLTID över sina föräldrar.

Vi är pinsamma, för gamla, för unga, för tråkiga, för fattiga, för stränga, för mjäkiga, för slätstrukna, för utstickande...

Det ingår i föräldrarollen att vara pinsam. Det bästa är att de älskar oss villkorslöst ändå.
  • Anonym (Jisses)

Dom flesta svenska föräldrar överlag. Barn som först skäms för er sen när dom blir tonåringar så berättar dom ingenting för er och tycker bara ni är jobbiga. Och sedan i vuxen ålder så har dom inte "tid" för er.

Att folk skriver att det är fullt normalt att skämmas för sina föräldrar säger ju en hel del.

• Anonym (Hind)
    Anonym (För ung) skrev 2020-10-01 23:08:45 följande:

Fast det man kan diskutera är ju hur barnen framställt det inför sina föräldrar. Jag tyckte också att mina föräldrar var pinsamma: de var för gamla, för "bonniga", reste aldrig nånstans, pratade dialekt osv. Men jag hade hellre skurit av mig tungan än sagt det till dem, för jag ville inte såra dem. Ts barn verkar inte ha några sådana funderingar, utan låter gärna ts få veta hur fel hen är. Det gör att barnen kanske behöver ett samtal om vad som är viktigt och oviktigt i livet.
  • Redgoldgreen

Barn fattar inte riktigt vad som är gammalt tror jag. Min fina osminkade mamma blev tagen för min mormor när jag var i mellanstadieeåldern av en jämnårig kompis. Hon hade en mamma och en mormor som var väldigt unga och "piffiga" båda fick barn tidigt och hon var äldsta barnet. Min mamma var 30 när hon fick mig jag har tre äldre syskon. Sånt tänker ju inte alltid barn på, det är mycket möjligt att tjejens mormor var bara några år äldre än min mamma.

• Anonym (Cc)
    Anonym (Fy) skrev 2020-10-01 14:06:58 följande:

Fy, känner igen mig i det här. Jag föddes 89 med en mamma född 1950 och en pappa 1949. Det var hemskt!

Vi hade till och med en lärare som frågade i klassen om alla föräldrars åldrar och skrev ner de på tavlan och sen ringade han in alla åldrar som var höga och låga och sa något i stil med att här ser ni vilka som lever längre och vilka som inte har så lång tid kvar i livet.

För det första blev jag retad för att ha gamla föräldrar. Det visste ingen i klassen innan läraren frågade (vi gick i ettan eller tvåan) och sen blev jag jätteledsen och trodde att mina föräldrar skulle dö imorn typ.

Samma lärare sa att två med bruna ögon inte kan få ett barn med blå ögon. Båda mina föräldrar har bruna ögon och jag blå. Trodde att jag var adopterad under många år innan jag brast ihop hemma och frågade rakt ut. Men nej jag var inte adopterad däremot dog min pappa tidigare än andras föräldrar (som fortfarande är i livet).

Det var inte fel på dina föräldrar utan på din lärare - fy vilken idiot. Jag hade nog anmält den elaka läraren. Tyvärr så finns sådana hemska människor.
  • Anonym (Cc)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-10-01 13:33:50 följande:

Ja, då har ni lite otur - vi bor också i ett välbärgat Svensson-område I Stockholmsområdet. Och även om jag var 39 år när jag fick min sladdis så är jag inte unik på något sätt. Det finns inga purunga föräldrar här, alla är typ som jag eller Ok, ngt yngre. Vi hade nog stuckit ut rejält om vi hade bott på landet eller I ett sämre bemedlat område där man skaffar barn när man är 20.

Jag försöker hålla mig i trim för barnets skull, gör saker med hen. Barnet är medveten om våra ålder - (min man är dessutom äldre än jag är.) Så...visst. Jag förstår

- man får väl ta barnens oro på allvar och lyssna på dem. Det kanske framkommer orsaker varför barnen tycker så. men ha inte ngn tycka-synd-om-attityd. Berätta istället om fördelarna med att få barn lite senare i livet.

Fördelarna - exempelvis att man är tryggare som förälder när man är äldre, har mer livserfarenheter, att det större skilsmässorisk hos yngre föräldrar som inte haft kul innan barn etc.

Barnen kan alltid hitta på ngt att retas för. Behöver inte vara ålder - det kan vara helt andra saker.
Svar på tråden Våra barn skäms över att vi är ”gamla”. Fler?