Anonym (Ledsen) skrev 2020-10-01 13:33:50 följande:
Våra barn är 7 och 11 och båda skäms tydligen väldigt mycket över våra åldrar.
Vi väntade länge med att skaffa barn, men inte SÅ lång tid (jag var 36 och min man 41).
Är det fler här vars barn uttryckt att de skäms över att ni är gamla?
Vi bor i ett Svenssonområde med enbart stora- till medelstora villor och barnen går på skolan som ligger i samma område. Men vi är de överlägset äldsta föräldrarna. I vår äldstas klass är föräldrarna mellan 30-40 år.
Hur ska man tackla det här? Vad ska man svara?
Ja, då har ni lite otur - vi bor också i ett välbärgat Svensson-område I Stockholmsområdet. Och även om jag var 39 år när jag fick min sladdis så är jag inte unik på något sätt. Det finns inga purunga föräldrar här, alla är typ som jag eller Ok, ngt yngre. Vi hade nog stuckit ut rejält om vi hade bott på landet eller I ett sämre bemedlat område där man skaffar barn när man är 20.
Jag försöker hålla mig i trim för barnets skull, gör saker med hen. Barnet är medveten om våra ålder - (min man är dessutom äldre än jag är.) Så...visst. Jag förstår
- man får väl ta barnens oro på allvar och lyssna på dem. Det kanske framkommer orsaker varför barnen tycker så. men ha inte ngn tycka-synd-om-attityd. Berätta istället om fördelarna med att få barn lite senare i livet.
Fördelarna - exempelvis att man är tryggare som förälder när man är äldre, har mer livserfarenheter, att det större skilsmässorisk hos yngre föräldrar som inte haft kul innan barn etc.
Barnen kan alltid hitta på ngt att retas för. Behöver inte vara ålder - det kan vara helt andra saker.