• Anonym (Ledsen)

Våra barn skäms över att vi är ”gamla”. Fler?

Våra barn är 7 och 11 och båda skäms tydligen väldigt mycket över våra åldrar.

Vi väntade länge med att skaffa barn, men inte SÅ lång tid (jag var 36 och min man 41).

Är det fler här vars barn uttryckt att de skäms över att ni är gamla?

Vi bor i ett Svenssonområde med enbart stora- till medelstora villor och barnen går på skolan som ligger i samma område. Men vi är de överlägset äldsta föräldrarna. I vår äldstas klass är föräldrarna mellan 30-40 år.

Hur ska man tackla det här? Vad ska man svara?

• Svar på tråden Våra barn skäms över att vi är ”gamla”. Fler?
  • Anonym (NN)

Hej, jag var det barnet med lite äldre föräldrar, min mamma va 36 snart 37 när jag kom och pappa 38. Jag har alltid varit stolt över att mina föräldrar var lite äldre då de hunnit med så mycket kul innan jag och min yngre bror kom till världen. De är båda civilingenjörer och arbetade en hel del utomlands som, reste mycket och utövade även sina hobbys. De ville leva sina liv innan de fick barn och det tycker jag var starkt gjort av dem även om alla deras vänner fick barn lite tidigare. 

Så om dina barn skäms idag över att ni är lite äldre så berätta istället varför, vad gjorde ni för kul innan ni fick barn? Då har era barn något att kontra med om diskussionen kommer upp! Det får jag än idag kontra med när liknande diskussioner kommer upp.

Sen får man komma ihåg att i ett barns värld är ett år en extremt lång tid så saker och ting kommer ju förändras med tiden. 

• Anonym (Old lady)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-10-01 13:33:50 följande:

Våra barn är 7 och 11 och båda skäms tydligen väldigt mycket över våra åldrar.

Vi väntade länge med att skaffa barn, men inte SÅ lång tid (jag var 36 och min man 41).

Är det fler här vars barn uttryckt att de skäms över att ni är gamla?

Vi bor i ett Svenssonområde med enbart stora- till medelstora villor och barnen går på skolan som ligger i samma område. Men vi är de överlägset äldsta föräldrarna. I vår äldstas klass är föräldrarna mellan 30-40 år.

Hur ska man tackla det här? Vad ska man svara?

Var 38 / 42 med första (har tre barn) men inget som våra barn har uttryckt något om. Bor ni på en liten ort eller på landet? Vi bor i Stockholm, det är rätt vanligt att vara gammal här vid första barnet.

Försök få kontakt med andra äldre föräldrar? Om ni umgås mer med äldre föräldrar tar ni kanske udden av att barnen uppfattar er som gamla.
  • Anonym (Ledsen)

Tack för alla svar.

Vi bor i Norrviken, Sollentuna, Stockholm.

• Anonym (Wtf)

Alltså de ska vara glada de har föräldrar. Be dom visa lite hyfs. lär dom att man inte diskriminerar folk beroende på ålder.. 

• Anonym (...)

Lär barnen att ålder inte är något fult?

• Anonym (tvillingmamma)

Pratar barnen om sina föräldrars åldrar? Det syns ju inte alltid hur gammal någon är. Vi var 33 och 36 när våra tvillingar föddes och har aldrig fått höra att vi är gamla, från dem eller någon annan. Men det klart, hade vi varit över 40 när barnen föddes, hade det kanske synts.

• Anonym (Ledsen)

Ja här pratar barnen om åldrar, husdjur, telefonmodell, resor, andranamn, storlek på hus, bilmodell - allt som kan jämföras.

• Anonym (Ledsen)

Vi är gamla, har ett litet hus och en gammal bil, åker för sällan på resor, mobilerna barnen har är dock bra tydligen, de har tantiga/gubbiga namn, vill också ha häst eller ponny som många andra här, osv.

• Pinotage
    Anonym (Fy) skrev 2020-10-01 14:12:08 följande:
    Jag vill så gärna hänga ut han med namn men då blir man väll anmäld och blockerad.
    Den läraren sitter säkert på rättspsyk vid det här laget Glad
Svar på tråden Våra barn skäms över att vi är ”gamla”. Fler?