• babybel95

En resa mot graviditet

Hej! Idag tog vi steget och tog ut min spiral hos barnmorskan och därmed startar resan mot graviditet. Vi tänker egentligen inte ?aktivt? försöka med äl-tester osv utan köra på som vanligt och ta det som det kommer. Har rätt mycket sex vanligtvis så någon gång tar det sig förhoppningsvis. (Hur vi kommer hålla det där med att inte aktivt försöka pricka och så återstår dock att se???? jag är då rätt ivrig av mig så fick jag önska hade jag blivit gravid redan imorgon.)

Det vore dock roligt att följas åt om någon påbörjar samma resa eller så. Oavsett tidigare p-medel och om ni aktivt ska försöka eller ej. Alltid kul att ha någon att dela sina tankar och funderingar med (och förhoppningsvis att man plussar inom en snar framtid????) .

• Svar på tråden En resa mot graviditet
  • Anonym (Missb)
    jowald skrev 2021-01-21 09:56:29 följande:

Ja mitt illamående blir bara värre och värre. Kräks inte men mår så sjukt illa hela dagarna. Ich är så trött så jag orkar ingenting. Känns så jobbigt för jag är inte mig själv.

Ja de va ju synd att de tagit bort de nu i corona tider. Man är ju nervös för man måste ju va extra försiktig nu när man är gravid. Från v 36 och fram till förlossning extra viktigt men att få covid som gravid kan göra att man får havandeskapsförgiftning eller att barnet föds för tidigt.

Usch foglossning är intr skönt vad tidigt de kom på dig.

Med mina pojkar kom foglossningen i vecka 25 typ och än så länge känner jag inte av de.

Källa på att man kan få hf av covid?
  • babybel95
    jowald skrev 2021-01-21 09:56:29 följande:

Ja mitt illamående blir bara värre och värre. Kräks inte men mår så sjukt illa hela dagarna. Ich är så trött så jag orkar ingenting. Känns så jobbigt för jag är inte mig själv.

Ja de va ju synd att de tagit bort de nu i corona tider. Man är ju nervös för man måste ju va extra försiktig nu när man är gravid. Från v 36 och fram till förlossning extra viktigt men att få covid som gravid kan göra att man får havandeskapsförgiftning eller att barnet föds för tidigt.

Usch foglossning är intr skönt vad tidigt de kom på dig.

Med mina pojkar kom foglossningen i vecka 25 typ och än så länge känner jag inte av de.

Stackare men tur att inte kräkas iallafall. Förstår precis hur du menar är också konstant trött, är heller inte mig själv varken hemma eller på jobbet. Känns som jag går runt i en dimma..

Ja jag börjar bli mer och mer nervös över coronan. Jag har en delad tjänst på jobbet och ena halvan är reception. Det är inte många jag träffar just nu men blir värre i sommar, men arbetsgivare får ju inte utsätta en för risker så får hoppas jag kan slippa i högsta möjliga mån.

Ja jag blev så förvånad när jag fick ont. En snabb googling och det visade sig inte helt ovanligt att få så tidigt. Jag har ju också mycket problem med rygg och leder så det bidrar väl...
  • jowald
    Anonym (Missb) skrev 2021-01-21 15:40:01 följande:

Källa på att man kan få hf av covid?

Det får jag be min Barnmorska om för det är hon som tog upp riskerna med Covid som gravid och att det är viktigt att man kontaktar sin BM om man fått konstaterat Covid av många anledningar.

Detta sa hon till mig.

Risk för blodproppar ökar, och man behöver förmodligen få blodförtunnande insatt

Havandeskapsförgiftning

Att barnet föds för tidigt.

De har inte sett någon påverkan på bebisen i sig men i slutet på graviditeten kan de bli värre för mamman med just covid. Vet inte vilken källa barnmorskan har men litar på att dom inte säger saker bara sådär utan faktiskt har underlag.
  • jowald
    babybel95 skrev 2021-01-21 20:28:38 följande:

Stackare men tur att inte kräkas iallafall. Förstår precis hur du menar är också konstant trött, är heller inte mig själv varken hemma eller på jobbet. Känns som jag går runt i en dimma..

Ja jag börjar bli mer och mer nervös över coronan. Jag har en delad tjänst på jobbet och ena halvan är reception. Det är inte många jag träffar just nu men blir värre i sommar, men arbetsgivare får ju inte utsätta en för risker så får hoppas jag kan slippa i högsta möjliga mån.

Ja jag blev så förvånad när jag fick ont. En snabb googling och det visade sig inte helt ovanligt att få så tidigt. Jag har ju också mycket problem med rygg och leder så det bidrar väl...

Ja men igår gick de inte att hålla inne så då blev de kräkkalas här hemma haha.

Ja jag är med nervös för den, sen att folk ber om källor, jag har ingen aning vart barnmorskan får sitt underlag ifrån men jag tror ju inte dom sitter och hittar på risker liksom.

Du får ju be att vara avskild, just nu har jag inget jobb och min BM sa "va glad för de, för som gravid ska du inte träffa så mycket folk just pga alla risker"

Så din arbetsgivare borde kunna placera dig på ställe där de inte är risk för dig.

Ja har du problem med rygg och leder sen innan kanske det inte är konstigt att du känner av de tidigt. Hoppas de inte blir för illa för dig.
  • babybel95
    jowald skrev 2021-01-22 06:38:37 följande:

Ja men igår gick de inte att hålla inne så då blev de kräkkalas här hemma haha.

Ja jag är med nervös för den, sen att folk ber om källor, jag har ingen aning vart barnmorskan får sitt underlag ifrån men jag tror ju inte dom sitter och hittar på risker liksom.

Du får ju be att vara avskild, just nu har jag inget jobb och min BM sa "va glad för de, för som gravid ska du inte träffa så mycket folk just pga alla risker"

Så din arbetsgivare borde kunna placera dig på ställe där de inte är risk för dig.

Ja har du problem med rygg och leder sen innan kanske det inte är konstigt att du känner av de tidigt. Hoppas de inte blir för illa för dig.

Vad komiskt, samma här dock på jobbet, tur nog var ingen annan i byggnaden haha :)

Ja precis, tror heller inte de hittar på. Såg faktiskt det stod i Libero appen också. Och när man läser på FHM sida.

Ja, ska ta ett samtal med min chef, har ännu inte berättat bara en kollega som vet. Tänkte dock kläcka nyheten när NIPT är gjort om allt ser okej ut. Tror egentligen inte det äe några problem, min andra halva av tjänsten är rent kontorsjobb så får nog bara ta mer där :)

Hoppas det också, att det avtar just nu blir det bara värre och värre men vi får se!

Hur mår du i övrigt? :)
  • jowald
    babybel95 skrev 2021-01-22 18:35:05 följande:

Vad komiskt, samma här dock på jobbet, tur nog var ingen annan i byggnaden haha :)

Ja precis, tror heller inte de hittar på. Såg faktiskt det stod i Libero appen också. Och när man läser på FHM sida.

Ja, ska ta ett samtal med min chef, har ännu inte berättat bara en kollega som vet. Tänkte dock kläcka nyheten när NIPT är gjort om allt ser okej ut. Tror egentligen inte det äe några problem, min andra halva av tjänsten är rent kontorsjobb så får nog bara ta mer där :)

Hoppas det också, att det avtar just nu blir det bara värre och värre men vi får se!

Hur mår du i övrigt? :)

Ja uach ja. Hatar att kräkas.

Precis så jag litar fullt på infon de ger en:)

Ja de låter väl bra. Jag tror att man får svar på NIPT testet så får man även veta könet om man vill:)

Ne just nu mår jag piss, morgon fram till lunch är helt okej. Sen mår jag fruktansvärt illa och nära till att kräkas och trött och väldigt illamående.

Hur mår du då?
  • Lillafiskens

Hej.

Jag har haft 3 kemiska graviditeter (varav en ny kemisk graviditet idag som slutade i tåror).

Varit hos en kvinnoklinik men inte blivit tagen på allvar. Läkaren anser att eftersom jag kan bli gravid så är det inga problem. Har försökt bli gravid i över 1,5 år. Inga barn. 36 år gammal. Klockan börjar ticka. Har ni tips? Hur/var ska jag vända mig?

• babybel95
    jowald skrev 2021-01-23 16:54:07 följande:

Ja uach ja. Hatar att kräkas.

Precis så jag litar fullt på infon de ger en:)

Ja de låter väl bra. Jag tror att man får svar på NIPT testet så får man även veta könet om man vill:)

Ne just nu mår jag piss, morgon fram till lunch är helt okej. Sen mår jag fruktansvärt illa och nära till att kräkas och trött och väldigt illamående.

Hur mår du då?

Ja det kunde man välja att få veta, jag var lite kluven i början men tror nog jag vill veta könet faktiskt och det är ju typ 99,9% säkert via NIPT så känns värt. :)

Åh känner med dig för precis så är det för mig med. Går bra en stund på morgonen sen är det rent ut sagt skit. Känner mig nästintill sjuk... har dessutom börjat få sån fruktansvärd huvudvärk nu också och är så kluven till att ta ens alvedon men dör av värken typ om jag inte gör det...
  • jowald
    Lillafiskens skrev 2021-01-23 18:13:45 följande:

Hej.

Jag har haft 3 kemiska graviditeter (varav en ny kemisk graviditet idag som slutade i tåror).

Varit hos en kvinnoklinik men inte blivit tagen på allvar. Läkaren anser att eftersom jag kan bli gravid så är det inga problem. Har försökt bli gravid i över 1,5 år. Inga barn. 36 år gammal. Klockan börjar ticka. Har ni tips? Hur/var ska jag vända mig?

Är man över 35 år ska man endast behöva försöka i 6 månader sen ska en utredning starta. Att du dessutom haft 3 kemiska graviditeter är något kvinnokliniken ska utreda.

Jag tycker du ska läsa på om dina rättigheter till utredning och hjälp, sedan kontakta kvinnokliniken med din info.

Annars vända dig till en privat gyn eller en gyn som jobbar gentemot landsting.

Stå på dig, du har rätten att få hjälp.
  • jowald
    babybel95 skrev 2021-01-23 18:18:14 följande:

Ja det kunde man välja att få veta, jag var lite kluven i början men tror nog jag vill veta könet faktiskt och det är ju typ 99,9% säkert via NIPT så känns värt. :)

Åh känner med dig för precis så är det för mig med. Går bra en stund på morgonen sen är det rent ut sagt skit. Känner mig nästintill sjuk... har dessutom börjat få sån fruktansvärd huvudvärk nu också och är så kluven till att ta ens alvedon men dör av värken typ om jag inte gör det...

Jag har också vart kluven på könet men vet att mina två barn kommer definitivt vilja veta om de ska få en lillebror eller lillasyster. Sen är de rätt skönt att kunna planera med.

Ja usch eftermiddag och kväll är olidligt. Mår så sjukt illa, har också börjat få huvudvärk men mer molande. Alvedon får man ju ta som gravid men man ska ju inte ta för länge utan då bättre att kontakta läkare och höra hur du ska göra.
Svar på tråden En resa mot graviditet