• babybel95

En resa mot graviditet

Hej! Idag tog vi steget och tog ut min spiral hos barnmorskan och därmed startar resan mot graviditet. Vi tänker egentligen inte ?aktivt? försöka med äl-tester osv utan köra på som vanligt och ta det som det kommer. Har rätt mycket sex vanligtvis så någon gång tar det sig förhoppningsvis. (Hur vi kommer hålla det där med att inte aktivt försöka pricka och så återstår dock att se???? jag är då rätt ivrig av mig så fick jag önska hade jag blivit gravid redan imorgon.)

Det vore dock roligt att följas åt om någon påbörjar samma resa eller så. Oavsett tidigare p-medel och om ni aktivt ska försöka eller ej. Alltid kul att ha någon att dela sina tankar och funderingar med (och förhoppningsvis att man plussar inom en snar framtid????) .

• Svar på tråden En resa mot graviditet
  • jowald
    babybel95 skrev 2021-01-01 10:39:35 följande:

Jag lyckades dölja det bra för mor ?ätit något dålig dagen innan? hette det haha!

Åh fantastiskt ju! Måste vara en otrolig känsla och få höra hjärtat slå. Jag längtar så.

Oj vad bra av er region att det är kostnadsfritt! Hos oss ingår KUB bara om man är över 35... därför bekostat vi själva NiPT som är typ samma sak som jag förstår det. Också test för att upptäcka kromosomavvikelser. Vi har bokat tid 10/2. Tyvärr fanns ingen tid för tidigt ul innan dess där sambon får vara med.

Brottas lite med tanken när vi ska berätta för våra föräldrar. Jag är livrädd att ngt kommer gå fel och skulle vara fint att ha dom som stöd, att de isåfall förstår varför jag är helt förstörd liksom. När ska ni berätta? Eller kanske redan gjort?

Jag har tyvärr börjar må riktigt illa. Fick springa ner till köket idag och göra en macka och lite te. Så nära på att kräkas. Min smärta i brösten har avtagit vilket gör mig lite stressad men antar att symtom kommer och går... eller försöker intala mig det iallafall :)

Hur mår du?

Skönt att du lyckades dölja.ändå.

Ja jag tycker det är rätt skönt att det ingår få tar man blodprov på inskrivning sen gör man ultraljud typ i vecka 11+0-13-0 nångåmg. Och då mäter dom nacken osv sen lägger dom ihop resultatet från blodprovet så ser man sannolikhet för om det är kromosomavvikelse. Skulle de visa något under 1-1000 så får man göra nipt test som år blodprov där dom går in mer i cellerna liksom. Och visar de 1-50 så gör man fostervattenprov

Visar de över 1-1000 så gör man inga mer kontroller.

Vi har inte berättat ännu, tycker fortfarande det är lite tidigt. Vi vill vänta till tidigast vecka 10 men helst efter Kub. Vi har berättat om de andra två i vecka 8-9 och tycker det hade vart skönt att vänta denna gången. Mwn allt beror på hur mående blir. Det märks ju når man mår illa konstant. Igår firade vi nyår med våra bästa vänner och dom vet om de men hade hi vart med någon annan så hade det vart svårt att dölja.

Min smärta i brösten är av och på också. Särskilt i början efter plusset. Men nu känner man tydligt mjölkkörtlarna hur förstorade dom är. Och tyngre osv. Så det ska du inte bli orolig för. Symtom kan komma och gå, vissa dagar kan man vakna och må bra sen på em kväll kommer illamåendet som ett brev på posten.
  • babybel95
    jowald skrev 2021-01-01 11:14:51 följande:

Skönt att du lyckades dölja.ändå.

Ja jag tycker det är rätt skönt att det ingår få tar man blodprov på inskrivning sen gör man ultraljud typ i vecka 11+0-13-0 nångåmg. Och då mäter dom nacken osv sen lägger dom ihop resultatet från blodprovet så ser man sannolikhet för om det är kromosomavvikelse. Skulle de visa något under 1-1000 så får man göra nipt test som år blodprov där dom går in mer i cellerna liksom. Och visar de 1-50 så gör man fostervattenprov

Visar de över 1-1000 så gör man inga mer kontroller.

Vi har inte berättat ännu, tycker fortfarande det är lite tidigt. Vi vill vänta till tidigast vecka 10 men helst efter Kub. Vi har berättat om de andra två i vecka 8-9 och tycker det hade vart skönt att vänta denna gången. Mwn allt beror på hur mående blir. Det märks ju når man mår illa konstant. Igår firade vi nyår med våra bästa vänner och dom vet om de men hade hi vart med någon annan så hade det vart svårt att dölja.

Min smärta i brösten är av och på också. Särskilt i början efter plusset. Men nu känner man tydligt mjölkkörtlarna hur förstorade dom är. Och tyngre osv. Så det ska du inte bli orolig för. Symtom kan komma och gå, vissa dagar kan man vakna och må bra sen på em kväll kommer illamåendet som ett brev på posten.

Hm, då kanske det ingår här också egentligen. För ska ta blodprov på inskrivningen. Blir så förvirrad av allt som ska göras och så står det olika vart jag än kollar..

Åh starkt att kunna vänta så länge ändå. Jag är en sån som gärna vill dela med mig av nyheten till alla då jag är så glad för det typ. Men så tänker man ändå på om det är ngt som händer... vi får nog suga på den karamellen hur vi ska göra. Nu vet bara två av mina absolut närmaste vänner. Sambon ska berätta för sin bästa vän.

Vi firade också med våra nära vänner, men som inte vet något. Jag drack inte men det gör jag aldrig nästan så var inte så svårt att dölja. Fick ha en lös skjorta och ha uppknäppt knapp på byxorna dock haha så uppsvälld, får ärligt talat börja titta efter mammabyxor för kan inte gå i mina vanliga jeans och måste ha jeans på jobbet när jag börjar efter semestern om 1v.

Skönt att höra ändå att det kommer och går även för dig. Jag blev livrädd att jag inte är gravid längre. Har alltid katastroftankar haha. Vet inte hur körtlar känns men mina bröst är liksom hårdare så antar att det är det :)
  • jowald
    babybel95 skrev 2021-01-01 11:58:59 följande:

Hm, då kanske det ingår här också egentligen. För ska ta blodprov på inskrivningen. Blir så förvirrad av allt som ska göras och så står det olika vart jag än kollar..

Åh starkt att kunna vänta så länge ändå. Jag är en sån som gärna vill dela med mig av nyheten till alla då jag är så glad för det typ. Men så tänker man ändå på om det är ngt som händer... vi får nog suga på den karamellen hur vi ska göra. Nu vet bara två av mina absolut närmaste vänner. Sambon ska berätta för sin bästa vän.

Vi firade också med våra nära vänner, men som inte vet något. Jag drack inte men det gör jag aldrig nästan så var inte så svårt att dölja. Fick ha en lös skjorta och ha uppknäppt knapp på byxorna dock haha så uppsvälld, får ärligt talat börja titta efter mammabyxor för kan inte gå i mina vanliga jeans och måste ha jeans på jobbet när jag börjar efter semestern om 1v.

Skönt att höra ändå att det kommer och går även för dig. Jag blev livrädd att jag inte är gravid längre. Har alltid katastroftankar haha. Vet inte hur körtlar känns men mina bröst är liksom hårdare så antar att det är det :)

Ja kanske är de. För här tar man blodprov sen lägger de samman de med ultraljudet.

Men skulle de va medel sannolikhet att det är kromosom avvikelse så gör man ett nipt test, enbart blodprov, då går dom in mer i cellerna och kan dessutom se könet med via blodprovet.

Ja fast jag tror vi kommer behöva berätta innan just för jag mår så satans illa nu, nu mår jag illa konstant, hjälper inte att äta något eller så. Så just nu är jag inte på topp. Nu när mannen är ledig så har jag sovit till 10 varje dag, vilar en timme i soffan på eftermiddagen. Helt sjukt så trött jag är. Börjar bli orolig för hur de ska bli när han börjar jobba haha.

En annan bytte om 3 ggr igår just för jag inte hittade plagg som va sköna, slutade med mjukiskläder haha.

Nejdå särskilt i början kan de komma och gå, just nu blir mina syntom bara kraftigare och kraftigare men är i vecka 8 med.
  • babybel95
    jowald skrev 2021-01-04 07:53:25 följande:

Hur mår du?<3

Hej! Förlåt för mitt frånvaro, har mått så himla pyton så har inte orkat med något alls. Och där emellan har sambo fyllt år och har varit lite strul med vovvar. Mår så illa heeeela tiden och är så himla trött. Kräks som tur inte men känns nästan som det blir värre för det, hade hellre kräkts och mått bättre en liten stund iallafall.

Har varit hos bm på inskrivning, fick veta att pga corona så får man inte det tidiga ul vid v12-13 här. Men det gör inte så mycket, vi har ju bokat privat den 10/2 ihop med NIPT och kommer nog ta ett par gånger till där så sambon kan vara med. Förutom det har vi berättar för våra föräldrar, eller ja, vi har min far kvar.. men det blev glädjerop iallafall. Är dock lite orolig då min mot berättade att hon hade en del komplikationer under tiden hon var gravid med mig (är det enda barnet och hon fick inte ha några barn efter mig). Men hoppas ändå att jag slipper allt, men också därför vi vill boka så många ul som möjligt haha. Hon fick nämligen göra varannan vecka för att jag inte växte som jag skulle... men så mycket ska vi nog inte behöva springa dit tänker jag och hoppas.

Hur går allt för dig? <3
  • jowald
    babybel95 skrev 2021-01-09 13:14:16 följande:

Hej! Förlåt för mitt frånvaro, har mått så himla pyton så har inte orkat med något alls. Och där emellan har sambo fyllt år och har varit lite strul med vovvar. Mår så illa heeeela tiden och är så himla trött. Kräks som tur inte men känns nästan som det blir värre för det, hade hellre kräkts och mått bättre en liten stund iallafall.

Har varit hos bm på inskrivning, fick veta att pga corona så får man inte det tidiga ul vid v12-13 här. Men det gör inte så mycket, vi har ju bokat privat den 10/2 ihop med NIPT och kommer nog ta ett par gånger till där så sambon kan vara med. Förutom det har vi berättar för våra föräldrar, eller ja, vi har min far kvar.. men det blev glädjerop iallafall. Är dock lite orolig då min mot berättade att hon hade en del komplikationer under tiden hon var gravid med mig (är det enda barnet och hon fick inte ha några barn efter mig). Men hoppas ändå att jag slipper allt, men också därför vi vill boka så många ul som möjligt haha. Hon fick nämligen göra varannan vecka för att jag inte växte som jag skulle... men så mycket ska vi nog inte behöva springa dit tänker jag och hoppas.

Hur går allt för dig? <3

Uschdå, vet hyr de känns. Jag mår konstant pyton nu, kräks inte men mår väldigt illa.

Jag är trött som tusan och sover när jag får chansen.

Jaså va konstigt att de tagit bort de, hos oss gör man de oavsett corona men man får göra de själv utan partner

Va kul att ni har berättat, måste ju kännas jätteunderbart.

Vi har inte berättat för någon än mer än våra bästa vänner

Ojdå Ja då är de ju bra att hålla koll för din del med mwn förhoppningsvis kommer allt flyta på bra för dig<3

Jag har haft hälsosamtal hos BM hade de innan jul. Har inskrivning den 21 januari och då ska vi ta blodprov osv inför KUB test, samt boka kubtest. Tror att jag kommer få runt den 10 februari också faktiskt då jag kommer va i vecka 12+ nånting
  • Lillalilo

Jag måste bara få hoppa in och säga att jag läst heeeeela tråden (i brist på annat att göra och pga mer eller mindre besatt nu när vi försöker få vårt första barn haha), och vilken följetong!? Suttit och hoppats varje gång ni haft BIM, och rös på hela kroppen när ni laddade upp era plus! Mysigaste tråden hittills och så fint att se hur ni stöttat varandra, stooooort grattis till er båda och lycka till med era graviditeter! <3

• babybel95
    jowald skrev 2021-01-09 15:55:30 följande:

Uschdå, vet hyr de känns. Jag mår konstant pyton nu, kräks inte men mår väldigt illa.

Jag är trött som tusan och sover när jag får chansen.

Jaså va konstigt att de tagit bort de, hos oss gör man de oavsett corona men man får göra de själv utan partner

Va kul att ni har berättat, måste ju kännas jätteunderbart.

Vi har inte berättat för någon än mer än våra bästa vänner

Ojdå Ja då är de ju bra att hålla koll för din del med mwn förhoppningsvis kommer allt flyta på bra för dig<3

Jag har haft hälsosamtal hos BM hade de innan jul. Har inskrivning den 21 januari och då ska vi ta blodprov osv inför KUB test, samt boka kubtest. Tror att jag kommer få runt den 10 februari också faktiskt då jag kommer va i vecka 12+ nånting

Gud känner mig sååå dum som är så sämst på att svara! Har haft verkligen noll ork till att ens titta på telefonen, förstår knappt hur jag tar mig genom arbetsdagarna.

Hur går det för dig? Hur går det med illamåendet?
  • babybel95
    Lillalilo skrev 2021-01-09 17:14:33 följande:

Jag måste bara få hoppa in och säga att jag läst heeeeela tråden (i brist på annat att göra och pga mer eller mindre besatt nu när vi försöker få vårt första barn haha), och vilken följetong!? Suttit och hoppats varje gång ni haft BIM, och rös på hela kroppen när ni laddade upp era plus! Mysigaste tråden hittills och så fint att se hur ni stöttat varandra, stooooort grattis till er båda och lycka till med era graviditeter! <3

Åh vad roligt att du läst! Att få följas åt så har verkligen varit och är så roligt (hoppas jag snart orkar mer och kan uppdatera mer). Är så glad att vi stöttat varandra så annars skulle nog denna resa varit jobbigare. Tack för dina lyckoönskningar och lycka till själv! <3
  • jowald
    babybel95 skrev 2021-01-14 21:22:36 följande:

Gud känner mig sååå dum som är så sämst på att svara! Har haft verkligen noll ork till att ens titta på telefonen, förstår knappt hur jag tar mig genom arbetsdagarna.

Hur går det för dig? Hur går det med illamåendet?

Jag är inte jätteaktiv här heller, går in nån gång o veckan typ:)

Ne det är upp och ner. I förrgår mådde jag helt okej, igår va de värre, kunde knappt röra mig för mådde så illa och idag mår jag också jätteilla. Önskar bara klockan blev efter 15 så min man kom hem efter jobbet.

Svårt med mat med för jag mår illa bara jag tänker på mat.

Och sjukt trött.

Men nästa vecka har jag inskrivning och då får jag datum för mitt KUB med. Längtar aå tills man får se bebis igen.
Svar på tråden En resa mot graviditet