• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • MsShepard
    Onemore2018 skrev 2020-09-26 12:53:13 följande:

Åh så spännande!!! Jag håller alla mina tummar. Hur gick det för dig på äggplocket? Gjorde de mycket ont? Några biverkningar av sprutorna under behandlingen?

Tack! Äggplocket gick jättebra. Jag fick bara ytterst lite morfin alldeles innan och de kunde plocka ut blåsorna utan att det kändes alls. Så jag satt i bilen på väg hem efter en timme. Sprutorna har också gått jättebra - kände mig bara uppsvälld i magen och ömmande bröst dagarna innan plock. Jag var lite nervös för sprutorna innan då min sambo inte kunde hjälpa till (han är spruträdd) men det var enklare än jag trott. Har än så länge inte heller några större besvär av lutinus men har förstått att det kan komma
  • Javelina
    Thessan81 skrev 2020-09-26 13:57:30 följande:

Så skönt att andra med varit med om samma. Då väntar jag och håller tummarnaHade du molande värk med?

Har sagt i alla år att jag inte hade några gravsymptom alls men när jag nu gick tillbaka och kollade gamla anteckningar så hade jag som mensvärk runt bim och dagarna efter det. Var först hundra på att jag inte var gravid och sedan hundra på att det var missfall men gud vad skönt att ha så fel. :)
  • Thessan81
    Javelina skrev 2020-09-26 17:23:36 följande:

Har sagt i alla år att jag inte hade några gravsymptom alls men när jag nu gick tillbaka och kollade gamla anteckningar så hade jag som mensvärk runt bim och dagarna efter det. Var först hundra på att jag inte var gravid och sedan hundra på att det var missfall men gud vad skönt att ha så fel. :)

Så Nice hoppas de e bra här med och att de bara är en vanlig blödning. Ja detta e runt min bim nu
  • Javelina
    Sussna85 skrev 2020-09-26 15:12:29 följande:

Ja hoppas på det, det skaver på nått vis i livmodern idag, och sticks. Ja haha, nä... och tur det!

Jag var så säker nu innan denna ET att vi går över till donation nästa gång. När vi bara får högt fragmenterade ägg...orkar inte gå igenom det igen,men nu vacklar jag i beslutet. Kanske vi ska försöka byta klinik,eller att jag får pröva Prednisolon(kortison) om detta försök misslyckas. mina förhoppningar är inte höga att det kommer att gå vägen.

Läst att Prednisolon har minskat fragmenteringen hos många, inte vetenskapligt bevisat dock,så tror inte det är så lätt att få utskrivet i Finland

Men med 3 ivf på 4 månader så känns det nog i kroppen.Jag är trött,kroppen kanske skulle behöva en paus medans hjärnan skriker kör på bara!

Låter klokt att prova det som finns innan ni går över till äd men förhoppningsvis behövs det inte alls, du är ju ruvare nu! :)

Det är ju ingen superkonstig medicin så nog kan kliniken gå med på att skriva ut det.

Det svänger rejält här med, har beslutat att först använda oss av letrozol fram till jul, har ju recept kvar och jag fick ju faktiskt äl av dem, har pco och i princip aldrig egen äl. Efter jul kontaktar vi en annan klinik och gör ett nytt ivf-försök. Så nu har jag beställt ett gäng äl-tester och allt. Känns bra att släppa ivfen ett tag och ladda om, blir så ödesmättat och absorberande. Hela tillvaron påverkas och allt runtomkring hamnar i skymundan.

Någon som rekommenderar Linné-klinken?
  • Tino
    Onemore2018 skrev 2020-09-26 17:16:11 följande:

Är det sant att man blir fastspänd i benen i gynstolen under äggplocket?

Inte där jag gjort äggplock i alla fall.
  • Sussna85
    Javelina skrev 2020-09-26 17:39:31 följande:
    Låter klokt att prova det som finns innan ni går över till äd men förhoppningsvis behövs det inte alls, du är ju ruvare nu! :)

Det är ju ingen superkonstig medicin så nog kan kliniken gå med på att skriva ut det.

Det svänger rejält här med, har beslutat att först använda oss av letrozol fram till jul, har ju recept kvar och jag fick ju faktiskt äl av dem, har pco och i princip aldrig egen äl. Efter jul kontaktar vi en annan klinik och gör ett nytt ivf-försök. Så nu har jag beställt ett gäng äl-tester och allt. Känns bra att släppa ivfen ett tag och ladda om, blir så ödesmättat och absorberande. Hela tillvaron påverkas och allt runtomkring hamnar i skymundan.

Någon som rekommenderar Linné-klinken?
    Jo, jag är ju det,en ruvare igen! Och men tanke på oddsen att det skulle bli nått ägg till att ruva var så liten...men ändå blev det en kämpe. Så får jag väl försöka vara lite optimistisk kring ruvningen med :)

Jo, jag ska ta isf ta upp detta med kortison med kliniken, vilken vi nu väljer att fortsätta försöken med isf.

Ok, så chansen till att ni kan lyckas naturligt finns där med lite hjälp av letrozolGlad
    Vilken klinik har ni nu gått?
    Vi hade tänkt fara till Linne kliniken först, har läst att de ska vara bra och en ledande klinik inom ivf. Nära och bra skulle det ha varit oxå.
    Meeeen sen kom Coronan och satte dom planerna på is...
  • Sussna85
    Onemore2018 skrev 2020-09-26 17:16:11 följande:

Är det sant att man blir fastspänd i benen i gynstolen under äggplocket?

Oj,låter hemsk om man skulle bli det,nej inte på den klinik vi går till heller. Där är man nog som tur är lös :)
  • Enkeli

Hej på er alla medsystrar,

Jag började ivf i onsdags- vi har en fyra åring som kom helt naturligt. Nu har vi försökt i ett år för syskon utan skäl varför der inte tagit. Tror dock att det kan vara min blindtarmsoperation som kan vara skälet.. var på äggledarspolning ocj der var passage men lite långsammare på höger sida så misstänker ändå att det är skälet. Nu är vi hursomhelst igång med ivf, och hoppas på som ni alla att det ska gå vägen.. ni som haft uttag- vilken dag har ni haft det?

• Tino
    Enkeli skrev 2020-09-27 10:07:43 följande:

Hej på er alla medsystrar,

Jag började ivf i onsdags- vi har en fyra åring som kom helt naturligt. Nu har vi försökt i ett år för syskon utan skäl varför der inte tagit. Tror dock att det kan vara min blindtarmsoperation som kan vara skälet.. var på äggledarspolning ocj der var passage men lite långsammare på höger sida så misstänker ändå att det är skälet. Nu är vi hursomhelst igång med ivf, och hoppas på som ni alla att det ska gå vägen.. ni som haft uttag- vilken dag har ni haft det?

Välkommen! :) Ägguttag var dag 11 min första IVF år 2017. Andra IVF nu i år var ägguttag dag 13, men skulle egentligen blivit dag 11 men pga helg blev det dag 13.
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020