• Ölandstoka

IVF hösten/vintern 2020

Är det fler som är på g med en behandling nu till sensommaren/hösten/vintern? Vore kul att få växla tankar och funderingar.

Jag ska äntligen få börja med en behandling efter att kliniken har haft stängt sedan i mars. Det blir min tredje ivf. Har ruvat på fyra embryon totalt och det sista vi hade i frysen blev jag gravid med men fick sorgligt nog missfall vecka 10 i mars. Så nu ska jag börja om från scratch, var ett år sedan sist så jag kommer knappt ihåg hur det är :P Mens idag, första injektionen gonal-f imorgon!

• Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020
  • Odengatan10
    Grustradgarden skrev 2020-09-15 17:21:02 följande:
    Ja, det är säkert väldigt olika det här med symptom. Jag blir orolig när de försvinner!

Åh, fy så sorgligt! Det känns som att vi ivfare spelar med högre insats vad gäller missfall! Vi kan (förmodligen) inte fixa en egen befruktning och det gör allt så himla mer pressat. Vi har en i frysen och ett försök kvar hos landstinget om det här går åt pipan. Går ni privat?

Jag är bara i 5+0 idag, så det är ju väldigt tidigt. Jag fick tid för vul 7/10, när jag är i v 8+1. Känns läskig och långt dit... Hur långt har du gått när du gör vul? :)
    Ja, tar aldrig slut med denna oro. Väldigt jobbigt att symtomen inte är starkare, eftersom allt händer i ens kropp är det väldigt svårt att koppla bort och fokusera på annat. Jag satte in en fem dagars blastocyst den 2/9 och testdag i sön vilket borde innebära v4 +? Gissar att jag fått ett tidigt ultraljud pga missfallet, först ville dom boka in mig redan den 29/9 men sen ändrade dom till 1/10 för att hjärtat skulle vara lättare att upptäcka då. 

Har jag ett barn sedan tidigare, den graviditeten kom precis efter ett missfall så jag förstod inte att jag var gravid igen då. Dvs jag kan inte haft så mycket tidiga symtom då! Men det är jobbigt när symtomen försvinner...

Jag går privat, vi har två försök kvar efter detta varav en blastocyst i frys. Men hoppas så mycket att detta ska gå vägen, missfallet tog ganska lång tid att bli av med och jag fick ta cytotec i omgångar
  • Odengatan10
    Prit skrev 2020-09-15 17:54:53 följande:

Idag fick jag hem posten från Sahlgrenska inga av våra 3 embryon klarade sig till frysen. Då tänker man direkt att de som är i mig absolut inte heller kan ha klarat det. Inga direkta symptom längta. Brösten är ömma på sidorna när jag rör dem men är mjuka som som f*an. Har haft molvärk och igår hade jag dragningar och sjukt mensvärk som höll i sig någon minut. Idag är det tystare. Också sett en liten glansig flytning under lutinus . Det kommer inte lika mycket som i början. Har BIM på fredag så det ser inte lovande ut .

Blir riktigt deprimerad om hela behandlingen gick åt skogen nu. Jag tänker att den smärtan jag kände igår var pga lutinus eller slemhinnan som ska ut. Efter senaste behandlingen med lutinus var den värsta mensen jag upplevt. Både gällande mängd och smärta. Gäller det er andra också ?

Det är mycket bättre miljö i din livmoder men jag förstår din oro, känner mig också väldigt orolig just nu. Jag fick plussade i sön så allt är vädigt tidigt, men innan det var jag helt säker på att mens var på g pga av molande värk i rygg. Kan ju lika väl vara så att du är gravid och därav molande smärta, hoppas!  
  • Always choklad

Hej många i samma situation här. Inne på 2 IVF återföring med 3 dagar. Ljusrosa flytningar från igår eftm. Fortsatt idag med även ljusrött flytning/blod? Testning nu på tors men känns rätt kört just nu. Väntar just nu på telefonkö sjukvårdsupplysningen, vad skall jag göra sjukskriva mig och ej gå till jobbet och hoppas det ger bättre förutsättningar eller för det mentala kämpa på så man kan tänka på nått annat än gravid/baby/missfall 24h om dygnet. Hoppet är väl sista som överger en..Håller tummarna hårt.

• Prit
    Odengatan10 skrev 2020-09-15 18:25:52 följande:

Det är mycket bättre miljö i din livmoder men jag förstår din oro, känner mig också väldigt orolig just nu. Jag fick plussade i sön så allt är vädigt tidigt, men innan det var jag helt säker på att mens var på g pga av molande värk i rygg. Kan ju lika väl vara så att du är gravid och därav molande smärta, hoppas!  

Hade du andra symptom än molvärk? Hur blev dina bröst? Jag antar att de ska bli hårda och spända? Mina är helt mjuka nu och gör ont om man rör dem.

Det känns så tråkigt att man ska behöva börja om på ruta 1 igen med sprutor och läkarbesök och smita från jobbet etc etc. Det är påfrestande på alla sätt. Men det är inte över än. Testdag på måndag så det är inte kört
  • Prit
    Always choklad skrev 2020-09-15 18:29:41 följande:

Hej många i samma situation här. Inne på 2 IVF återföring med 3 dagar. Ljusrosa flytningar från igår eftm. Fortsatt idag med även ljusrött flytning/blod? Testning nu på tors men känns rätt kört just nu. Väntar just nu på telefonkö sjukvårdsupplysningen, vad skall jag göra sjukskriva mig och ej gå till jobbet och hoppas det ger bättre förutsättningar eller för det mentala kämpa på så man kan tänka på nått annat än gravid/baby/missfall 24h om dygnet. Hoppet är väl sista som överger en..Håller tummarna hårt.

Vilken dag fick du de rosa flytningarna på ? Kan det inte vara nidblödning ? Det kan vara positivt snarare än negativt . Håller alla tummar för dig
  • Odengatan10
    Prit skrev 2020-09-15 19:50:48 följande:

Hade du andra symptom än molvärk? Hur blev dina bröst? Jag antar att de ska bli hårda och spända? Mina är helt mjuka nu och gör ont om man rör dem.

Det känns så tråkigt att man ska behöva börja om på ruta 1 igen med sprutor och läkarbesök och smita från jobbet etc etc. Det är påfrestande på alla sätt. Men det är inte över än. Testdag på måndag så det är inte kört

Jag har inte haft så mycket känning i bröst denna gång, tyvärr! Jag håller också på och analyserar hit och dit men som dom sa på kliniken, är det ett stark embryo så är det...

Tyckte molvärk va det symtom jag hade starkast, lite flåsigare än normalt vid promenad och träning.

Nu håller vi tummarna för din testdag!
  • Tino
    Always choklad skrev 2020-09-15 18:29:41 följande:

Välkommen hit. Håller tummarna att blödningen slutar. Det är ganska vanligt att blöda lite pga lutinus. Vad sa sjukvårdsupplysningen?
    Prit skrev 2020-09-15 17:54:53 följande:

Idag fick jag hem posten från Sahlgrenska inga av våra 3 embryon klarade sig till frysen. Då tänker man direkt att de som är i mig absolut inte heller kan ha klarat det. Inga direkta symptom längta. Brösten är ömma på sidorna när jag rör dem men är mjuka som som f*an. Har haft molvärk och igår hade jag dragningar och sjukt mensvärk som höll i sig någon minut. Idag är det tystare. Också sett en liten glansig flytning under lutinus . Det kommer inte lika mycket som i början. Har BIM på fredag så det ser inte lovande ut .

Blir riktigt deprimerad om hela behandlingen gick åt skogen nu. Jag tänker att den smärtan jag kände igår var pga lutinus eller slemhinnan som ska ut. Efter senaste behandlingen med lutinus var den värsta mensen jag upplevt. Både gällande mängd och smärta. Gäller det er andra också ?

Så synd! Miljön i din livmoder är bättre än utanför, de satte även in den som såg allra bäst ut och vem vet, just den hade kanske kunna odlats till blastocyst. Det är inte kört än. När jag blev gravid och fick barn hade jag mycket mensvärk, precis som vanligt innan mens. Jag hade aldrig bara pga symptomen kunnat veta att jag var gravid. Jag håller tummarna för dig. Jag har varit med om att lutinus fördröjer mensen, kanske kan det vara därför slemhinnan växer sig tjockare? Och att man därför blöder mer.
    FruPhilia skrev 2020-09-15 16:59:56 följande:

Hoppar också in här! Vi har under vintern genomgått en fertilitetsutredning som visade att jag har lågt AMH. Ska nästa torsdag på "IVF-samtal" men inte fått närmare info om exakt vad det innebär. Överhuvudtaget känns det som att vi har fått ganska lite information om gången i allt. Eller så är det bara jag som har kontrollbehov...jag är 36 och vi har försökt bli med barn sedan feb -19. Man blir ju helt tokig till slut i denna djungel...ville nog mest bara säga hej och kanske följas åt litegrann.

Jag tycker att 1177 har bra info om IVF. Har du läst där? Jag tror ni kommer få mer info på nästa möte. www.1177.se/barn--gravid/barnloshet/ivf-provrorsbefruktning/. När vi gjort utredning fick jag komma till en sjuksköterska som berättade hur det fungerade. Välkommen hit!

Jag är på ruvardag 2 med en blastocyst. Lite öm i magen, men det har jag varit alla försök, både de jag blivit gravid och när jag inte blivit det. Ömma bröst, men det har jag haft sedan ägglossning.
  • Lina2302
    Tino skrev 2020-09-15 11:17:38 följande:

Beklagar! Det är ruttet. Jag har gjort 5e insättningen precis. Konstigt, men man får tillbaka hoppet efter ett tag. Du kanske kan fråga imorgon på sjukhuset om ni kan testa något annat nästa insättning. Kram

Önsksr dig lycka till med denna, insättningen. Håller tummarna! Pratade med de idag och hon sa att de inte gör någonting annorlunda om man inte haft problem med missfall, då kan man eventuellt få annan medicin. Men jag får starta på nytt direkt i alla fall. Lycka till nu!
  • Lina2302
    Sussna85 skrev 2020-09-15 12:53:46 följande:

Ja fy denna pärs som man går igenom inför och efter varje försök,kram till dig!

Har "bara"två misslyckade försök bakom mig,är på försök tre nu, så jag ligger ju i lä med tanke på många av er i denna tråd hur länge ni har kämpat.

Men ångesten att detta aldrig kommer att funka kramar mitt hjärta många gånger per dag. Men sen kommer små glimtar av hopp som gör att jag vill fortsätta,hoppet är det sist som lämnar människan sägs det. Så jag önskar dig styrkan att fortsätta när den första smärtan över detta har lagt sig <3

Tack! Kram tillbaka och önskar dig stort lycka till denna gången<3
  • Lina2302
    Clemmentina skrev 2020-09-15 15:22:04 följande:

Fy vad tråkigt att höra! :( Så deppigt när embryona ser bra ut men ändå inte tar sig. Undrar också hur man ska orka ibland men tänker att vi bara måste göra det! Alternativet är ju att ge upp och där är inte jag ännu i alla fall. Någon gång ska det bara vara vår tur! Styrkekramar

Jag hoppas så att du har rätt<3
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020