• Lina2302

IVF hösten/vintern 2020

Hänger gärna på här.. varit igång med IVF sen i början av året. Gjort 1 ET och 2 FET (blastocyster) hittills, alla negativa.

Den här gången har jag självmedicinerat mig med Prednisolon eftersom jag har endometrios och misstänker att det kan vara anledningen och min kropp stöter ifrån sig embryona och därmed blir det ingen implementering. Insättning var igår och fick dessutom tillbaka 2!!! Blastocyster denna gången med grad 3AA och 4BA, så nu är jag ruvare och väääldigt spänd på utfallet ????

• Lina2302
    Odengatan10 skrev 2020-09-08 13:53:29 följande:

Spännande, nu hoppas vi att det fäster!

Jag satt in den 2/9 och har testdag den 13/9.

Intressant med graderingen, sa kliniken det eller frågade du? Jag kör via Carl von Linné i Uppsala och dom har egentligen bara sagt att dom klarade upptiningen och såg fina ut. Av 5 frysta blastocyster så har två inte klarat upptining, den ena ledde till graviditet med MA och den andra får jag som sagt veta om några dagar om den har fäst eller inte. En kvar i frys men känns ju lite osäkert...  Förklarade dom för dig hur de graderade? AA låter ju jättebra! Jag har försökt läsa på lite men har som sagt ingen aning hur mina var graderade

Jag frågade om graderingen, har frågat varje gång och den bästa jag haft var väl 4AA men finns ju upp till 6 (då är det en hatching blastocyst) .

Så spännande med testdag 13/9, då har vi nästan samtidigt:) kände du något speciellt symptom den gången du blev gravid (MA) eller nu när du ruvar? Jag har känt svag mensvärk första dagarna efter insättning varje gång, gör det nu också..
  • Lina2302
    Clemmentina skrev 2020-09-08 14:12:51 följande:

Välkommen hit och spännande med ruvning av två blasocyster! Är också nyfiken på den där graderingen. Vet du vad det betyder? Är AA bäst? :) Håller tummarna för dig!

Tack! :) Ja AA är bäst och sen är graderingen 1-6 och mina har varit 3-4 med varierande A och B, får man C tror jag de kasseras. Från 3 räknas det som en fullgången blastocyst vad jag har förstått det som. :)
  • Lina2302
    Clemmentina skrev 2020-09-09 07:06:42 följande:

Intressant att vissa har sådan avancerad graderingsskala. På min klinik har det bara sagt toppenembryo vid första fet och allt ser bra ut vid andra fet. Verkar ju som att det är störst chans att bli gravid om embryot har börjat kläckas som det har vid 5-6 kanske!? Mina har i alla fall inte tappat några celler, vilket jag antar är bra.

Ja precis.. mina har aldrig heller tappat celler, varit exakt samma som innan nedfrysningen. Till mig har de sagt att det varit bra kvalité men lite sämre denna gång och då satte de in 2 istället så väldigt svårt att säga detta med graderingen :/ Du verkar ju ha bra kvalité på dina embryo i alla fall då, mig har de aldrig sagt toppkvalitet ????
  • Lina2302
    Odengatan10 skrev 2020-09-08 20:30:59 följande:

Intressant! Måste fråga min klinik, tvvärr va det så att jag började noja lite då jag tyckte den här blastocysten såg annorlunda ut än den förra, så började jag läsa på lite... Har ju en kvar i frys så ska fråga om gradering. Läste att hatchade blastocyster i större utsträckning leder till graviditet och att vissa kliniker utför assisterad hatching. Men det kanske då måste vara på en 5AA isf!?

Jag känner inga direkta symtom men mer att det kommer och går så kan lika gärna vara progesteron, lurigt då det ger samma symtom. Jag gjorde en abort när jag var väldigt mycket yngre, då hade jag jättestarka symtom tidigt. Hade ett missfall innan min son och även då mycket symtom. Efter missfallet fick jag en kraftig blödning exakt när min mens skulle komma igång och efter ytterligare några veckor började jag må illa, det visade sig att jag var i v8 med min son. Hade alltså både blött och varit utan symtom, så känner inte att jag kan lita på mina erfarenheter/symtom :)

Ja, gör det.. man vill ju veta ALLT när man är inne i den här karusellen känns det som.. håller verkligen tummarna för dig och hoppas den sitter denna gången ???? som du säger är det jättesvårt med symptom när man ändå äter så mycket hormoner..
  • Lina2302
    Javelina skrev 2020-09-09 12:32:20 följande:

Hej,

Vad glad jag blev när jag såg den här tråden. Trots att jag är gammal i ivf-branschen lär jag mig nytt från er. Är också nyfiken på graderingen av embryona t ex.

Var på sista vul igår inför återföring av två blastocyster om en vecka. Detta är vår enda chans till syskon, har ett barn via ivf sedan tidigare och dessa två embryon blev kvar från samma kull. Fick ut 9 ägg då, fyra befruktades och samtliga långtidsodlades. Första et misslyckades, andra fet resulterade i ett barn och nu gäller det att något av de sista två ska bli ett syskon. Är 39 år och får inga fler chanser så jag vågar knappt känna in hur mycket jag vill att det ska gå vägen. Pressen är enorm.

Förra helgen var en mardröm. Var på vul i fredags, har 20 mil till kliniken (med all tid för ångest man kan ha efter vägen) och efter letrozolstimuleringen hade ett ägg börjat växa och var 13, nästan 14mm, har pco och vem vet vad dessa nyckfulla äggstockar kan få för sig... Doktorn rycker lite lätt på axlarna och säger att jag ska köra på med äl-tester till tisdag då jag fick tid för nytt vul. Och lägger till att om testet visar positivt lör, sön eller mån så kan de inte hjälpa oss, dvs embryona kasseras för frystiden löper ut och de har ingen återföring på helger. Behöver jag säga att jag testade morgon middag kväll och var ett nervvrak, tills igår som sagt. Det blir en återföringsdag iaf.

Nu har oron växlat om till "tänk om inget överlever upptiningen". Ja ni alla vet nog vad jag pratar om när det kommer till att oron byter skepnad allteftersom processen fortskrider... Törs jag ens tänka positivt, smällen om det inte lyckas kommer bli så hård.

Idag är idag och våndan kommer fortsätta ett tag till oavsett hur det går. Förhoppningsvis får vi två blastocyster, från mitt yngre jag, insatta nästa vecka och jag underhåller mig med att läsa statistik, andras ivf-resor och kanske skriver nån rad till här.

Grattis till er alla som ruvar, plussat och till de som faktiskt får en chans att börja om.

Så spännande med 2 blastocyster nästa vecka, jag satte in 2 blasto i måndags. Hoppas verkligen det går bra med insättningen och att det fäster nu:)
  • Lina2302

Hur mår ni, alla som ruvar? Jag är på ruvardag 3 idag med 5-dagars och kände precis ett starkt hugg i magen som gick ända ut i ena armen... hoppas att det kan vara positivt. Någon som känt liknande?

• Lina2302

Hej igen! Mått så dåligt i helgen så inte orkat skriva eller vara inne på familjeliv. Tog negativt test lördag morgon och blev helt förstörd även om jag vet att det var lite tidigt att testa. Ska göra ett nytt test imorgon, officiell testdag är onsdag med blodprov. Känner fortfarande molvärk av och till och pirr i magen men vågar inte ha någon förhoppning.

Beklagar Clemmentina ????

Och Grattis till er som fått positiva besked!

• Lina2302
    Clemmentina skrev 2020-09-14 07:43:35 följande:

Usch ja, riktigt trist. Men varm i hjärtat över alla fina här som ger så bra stöd. <3

Usch, så ledsamt! Det är helt fruktansvärt med negativa besked!
  • Lina2302
    Javelina skrev 2020-09-14 13:29:35 följande:

Lina2302: Det kan absolut varit för tidigt att testa i lördags! Än lever hoppet men jag förstår ändå deppigheten. Har du testat nåt mer? Håller tummar och tår att det ska gå vägen!!!

Tack, tänkte testa ikväll eller imorgon.. får snart testförbud från mannen där hemma för det är ju han som ser mig så deppig efteråt. Han drömde att vi fick positivt test inatt så man kan ju alltid hoppas:)
  • Lina2302
    Tino skrev 2020-09-14 14:55:06 följande:

Jag var tvungen att kika, tycker ditt test såg starkt ut. Dessa 3 v måste gå snabbt, och ultraljudet visa att allt ser bra ut. <3Åhh vilken dröm, måste den vara sann och du får positivt på testdagen.

Jag fick tillbaka en blastocyst idag. Nu måste det gå vägen.

Så spännande:) Stort lycka till!
  • Lina2302

Negativt test imorse och imorgon är det blodprov på sjukhuset. Nu har jag gett upp för denna gången också, 4:e insättningen och stort minus alla gånger och 5 "bra" ägg som är borta... 3 ägg kvar i frysen men hur ska man orka? Jag känner att jag bara försvinner djupare ner i ett stort svart hål för varje dag som går ????

• Lina2302
    Tino skrev 2020-09-15 11:17:38 följande:

Beklagar! Det är ruttet. Jag har gjort 5e insättningen precis. Konstigt, men man får tillbaka hoppet efter ett tag. Du kanske kan fråga imorgon på sjukhuset om ni kan testa något annat nästa insättning. Kram

Önsksr dig lycka till med denna, insättningen. Håller tummarna! Pratade med de idag och hon sa att de inte gör någonting annorlunda om man inte haft problem med missfall, då kan man eventuellt få annan medicin. Men jag får starta på nytt direkt i alla fall. Lycka till nu!
  • Lina2302
    Sussna85 skrev 2020-09-15 12:53:46 följande:

Ja fy denna pärs som man går igenom inför och efter varje försök,kram till dig!

Har "bara"två misslyckade försök bakom mig,är på försök tre nu, så jag ligger ju i lä med tanke på många av er i denna tråd hur länge ni har kämpat.

Men ångesten att detta aldrig kommer att funka kramar mitt hjärta många gånger per dag. Men sen kommer små glimtar av hopp som gör att jag vill fortsätta,hoppet är det sist som lämnar människan sägs det. Så jag önskar dig styrkan att fortsätta när den första smärtan över detta har lagt sig <3

Tack! Kram tillbaka och önskar dig stort lycka till denna gången<3
  • Lina2302
    Clemmentina skrev 2020-09-15 15:22:04 följande:

Fy vad tråkigt att höra! :( Så deppigt när embryona ser bra ut men ändå inte tar sig. Undrar också hur man ska orka ibland men tänker att vi bara måste göra det! Alternativet är ju att ge upp och där är inte jag ännu i alla fall. Någon gång ska det bara vara vår tur! Styrkekramar

Jag hoppas så att du har rätt<3
Svar på tråden IVF hösten/vintern 2020