• Anonym (ledsen)

Nån mer med MA som inväntar blödning?

Har sett att det finns vissa såna här trådar men dom är äldre och jag skulle vilja prata med folk som är mitt i det här jobbiga just nu. 

Jag är i v.10 imorgon och fick ett VUL i v.7 tror jag det var pga blödningar. Då syntes bara hinnsäcken. Idag var jag på återbesök och då syntes ett litet embryo men ingen hjärtaktivitet. :( 

Om en vecka ska jag tillbaka för att få första tabletten på sjukhus och sen åka hem och ta resten. 

Det känns förjävligt! Dels för att det var min första graviditet, och för att min kropp inte ens klarar av att få ett riktigt jävla missfall av sig själv, och dels för jag är så rädd för cytotec, att ha svinont och blöda enorma mängder. 

Nån mer som är mitt i det/väntan på att det ska starta? Helst du som också fått MA. Men alla är såklart välkomna att skriva. Jag vill helst inte höra skräckhistorier om erfarenheter av cytotec.

Kram på er. Hjärta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-07-26 10:19

Om någon hittar hit och ska gå igenom en Cytotec-behandling och är orolig och rädd, så vill jag bara säga att jag förväntade mig det värsta, men det blev precis tvärtom. En helt hanterbar upplevelse som gick snabbt och nästan helt smärtfritt. Jag har skrivit mer i tråden om hur det gick, för den som vill läsa om en under omständigheterna bra upplevelse. Det är bara dagen efter för mig, så det kan förstås ändå uppkomma komplikationer.

• Svar på tråden Nån mer med MA som inväntar blödning?
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (Precis) skrev 2020-07-24 08:25:13 följande:
    För mig kom allt efteråt jag grät någon gång innan men när jag kom hem från sjukhuset och visste att nu var det över så var det som att kliva in i en vägg av sorg. Jag låg på soffan och grät hela dagarna typ. Det gör jag inte nu längre men det behövs inte mycket för att jag ska bli helt förstörd helst tex om jag blir av med mågot som jag egentligen inte vill bli av med. Tex så sålde min man en pall som jag ville ha kvar (finns att köpa nya) när han sa det så grät jag som ett barn. Böev en känsla av att tappa kontrollen och inte få behålla något som jag egentligen ville ha kvar.

Lycka till idag håller tummarna att det går så snabbt och smärtfritt som det bara går för dig <3
    Usch, jag förstår det. Att det kommer efteråt. :( 

Tack! Jag trodde jag skulle få ta cytotec samma dag som den förberedande tabletten, men måste vänta med cytotec tills imorgon... lite jobbigt för jag vill bara komma igång. 
  • gunbran
    Anonym (ledsen) skrev 2020-07-24 09:45:48 följande:

Usch, jag förstår det. Att det kommer efteråt. :( 

Tack! Jag trodde jag skulle få ta cytotec samma dag som den förberedande tabletten, men måste vänta med cytotec tills imorgon... lite jobbigt för jag vill bara komma igång. 

Konstigt att man gör så olika. Jag fick cytotec direkt, ingen förberedande tablett innan.

Tog 4 tabletter vaginalt först och sen 2 till oralt efter 3 timmar. Kanske därför det blev så intensivt för mig? Hoppas det går bra för dig! Kanske kommer det igång lite under dagen av den förberedande tabletten.

Ta hand om dig! Ladda med filmer och något gott att äta. Det är på något sätt skönt när det är över sen!
  • Anonym (ledsen)
    gunbran skrev 2020-07-24 11:16:18 följande:

Konstigt att man gör så olika. Jag fick cytotec direkt, ingen förberedande tablett innan.

Tog 4 tabletter vaginalt först och sen 2 till oralt efter 3 timmar. Kanske därför det blev så intensivt för mig? Hoppas det går bra för dig! Kanske kommer det igång lite under dagen av den förberedande tabletten.

Ta hand om dig! Ladda med filmer och något gott att äta. Det är på något sätt skönt när det är över sen!

Ja det kanske berodde på det. Den förberedande ska tydligen göra så hcg sjunker och så livmoderhalsen börjar mjukna och öppna sig.

Tack! Har massa bra grejer att se. Ska bli så otroligt skönt att få ett avslut. :)
  • Anonym (En till)

Jag fick rosa på pappret när jag var på toa i måndags... sen har det ökat för varje dag, både mängden blod och den molnande värken. Är i v 8.

Mina graviditetssymtom försvann i typ lördags också.

Idag skickade jag iväg sambo och sonen på lite aktiviteter för jag tror att det är idag det kommer hända :(

Jag fick ma för 3 månader sedan, då åkte jag till gynakuten för att jag fick blödningar i v 11. Det visade sig ha slutat utvecklas i v 5-6. Eftersom blödningen då var igång så fick jag bara med mig smärtstillande, 3 dagar senare kom allt ut när jag stod i duschen. Smärtorna var precis som sonens förlossning, bara att det gick fortare.

Denna gången har jag inte vart på gyn, försökte ringa men telefonkön va full så jag skrev till dem på 1177 bara och de svara att jag ska ta värktabletter + ringa ett akutnr ifall det är något.

Idag tror jag som sagt att det kommer att komma ut, eller jag hoppas det iaf. Vill bara få det gjort så att det är över :(

Har en kompis på stan by ifall jag behöver hjälp...

Hur mår ni andra?

• Anonym (Också ledsen)

Jag beklagar! Så himla bittert när det händer flera gånger i rad också, vilken mardröm!

Jag har inga gravsymptom kvar men har fortfarande inte börjat blöda. Får mer och mer ont i magen.

• Anonym (ledsen)
    Anonym (En till) skrev 2020-07-24 11:52:54 följande:

Jag fick rosa på pappret när jag var på toa i måndags... sen har det ökat för varje dag, både mängden blod och den molnande värken. Är i v 8.

Mina graviditetssymtom försvann i typ lördags också.

Idag skickade jag iväg sambo och sonen på lite aktiviteter för jag tror att det är idag det kommer hända :(

Jag fick ma för 3 månader sedan, då åkte jag till gynakuten för att jag fick blödningar i v 11. Det visade sig ha slutat utvecklas i v 5-6. Eftersom blödningen då var igång så fick jag bara med mig smärtstillande, 3 dagar senare kom allt ut när jag stod i duschen. Smärtorna var precis som sonens förlossning, bara att det gick fortare.

Denna gången har jag inte vart på gyn, försökte ringa men telefonkön va full så jag skrev till dem på 1177 bara och de svara att jag ska ta värktabletter + ringa ett akutnr ifall det är något.

Idag tror jag som sagt att det kommer att komma ut, eller jag hoppas det iaf. Vill bara få det gjort så att det är över :(

Har en kompis på stan by ifall jag behöver hjälp...

Hur mår ni andra?

Åh nej, beklagar. Rynkar på näsan Blir så ledsen att vi är så många som får gå igenom det här. Varför ska graviditet vara så komplicerat... 

Jag trodde jag skulle ta alla tabletter idag, men det var bara den förberedande och dom andra ska jag ta imorgon. Jag känner mig ändå lättad att det äntligen tar slut. Det har varit många veckor av oro när jag kände att nåt var fel, och sen ännu fler veckor av bara väntan efter jag fick det bekräftat. 

Hur känns det nu för dig? 

• Anonym (ledsen)
    Anonym (Också ledsen) skrev 2020-07-24 14:52:31 följande:

Jag beklagar! Så himla bittert när det händer flera gånger i rad också, vilken mardröm!

Jag har inga gravsymptom kvar men har fortfarande inte börjat blöda. Får mer och mer ont i magen.

Jag är glad att vi har varandra i den här tråden! Det hjälper så otroligt mkt att ha folk att prata med. Mina närmaste vänner har genomgått aborter och har berättat hur det går till och är bra stöd, men det är skönt att ha folk att prata med som går igenom det precis samtidigt. 
  • Anonym (Också MA)

Hej, jag är i så lik situation man kan tänka sig tror jag. Jag känner för dig och hoppas du mår så bra som du kan, omständigheterna till trots. ??

Första graviditeten, bad om ett ultraljud när jag skulle varit i v. 10+1 (för att jag behövde bevis att jag var gravid) men bm såg ingen hjärtaktivitet. Jag fick en tid hos gynekolog en vecka senare som jag var på igår, där fick jag reda på att fostret hade slutat utvecklas i v 7. Jag trodde att jag skulle få någon behandling för att bli av med fostret och hinnsäcken osv. men istället fick jag en ny tid en vecka (?!) senare för att dubbelkolla så att jag fått rätt diagnos. Nu hade jag varit i vecka v.11+2 och har alltså burit på ett dött foster i 4 veckor, det är helt knäckande.

Jag känner verkligen igen mig i dina känslor om att ha en kropp som inte kan vara gravid och sen inte ens sätta igång ett mf. Jag kände (känner) mig så jäkla grundlurad av min kropp.

Nu är jag rädd att mf ska sätta igång när som helst eftersom det tar så lång tid mellan mina vårdtillfällen. Men jag är också rädd för cytotec, precis som du beskriver. Är rädd för att det ska göra ont och att jag ska se något som jag inte vill se. I väntan på nästa gynekologitid försöker jag läsa vetenskapliga artiklar om hur effektivt cytotec är, men dessvärre talar inte de artiklar jag läst än så länge så mycket om en psykiska påfrestningen i att se innehållet i sin livmoder hemma på toaletten, eller ens hur ont det kan göra.

Hur har det gått för dig? Du måste ha gått igenom din behandling nu? Och var bor du? (Tänker med tanke på vilken vård du fått, det kan ju skilja sig mellan olika regioner) Jag bor i Göteborg och tycker vården har varit minst sagt bristfällig, både vad gäller information och hur lång tid det varit mellan mina besök.

Kram??

• Anonym (Också MA)

Mina ???? ska såklart vara hjärtan. <3

• Anonym (ledsen)
    Anonym (Också MA) skrev 2020-07-24 16:52:59 följande:

Hej, jag är i så lik situation man kan tänka sig tror jag. Jag känner för dig och hoppas du mår så bra som du kan, omständigheterna till trots. ??

Första graviditeten, bad om ett ultraljud när jag skulle varit i v. 10+1 (för att jag behövde bevis att jag var gravid) men bm såg ingen hjärtaktivitet. Jag fick en tid hos gynekolog en vecka senare som jag var på igår, där fick jag reda på att fostret hade slutat utvecklas i v 7. Jag trodde att jag skulle få någon behandling för att bli av med fostret och hinnsäcken osv. men istället fick jag en ny tid en vecka (?!) senare för att dubbelkolla så att jag fått rätt diagnos. Nu hade jag varit i vecka v.11+2 och har alltså burit på ett dött foster i 4 veckor, det är helt knäckande.

Jag känner verkligen igen mig i dina känslor om att ha en kropp som inte kan vara gravid och sen inte ens sätta igång ett mf. Jag kände (känner) mig så jäkla grundlurad av min kropp.

Nu är jag rädd att mf ska sätta igång när som helst eftersom det tar så lång tid mellan mina vårdtillfällen. Men jag är också rädd för cytotec, precis som du beskriver. Är rädd för att det ska göra ont och att jag ska se något som jag inte vill se. I väntan på nästa gynekologitid försöker jag läsa vetenskapliga artiklar om hur effektivt cytotec är, men dessvärre talar inte de artiklar jag läst än så länge så mycket om en psykiska påfrestningen i att se innehållet i sin livmoder hemma på toaletten, eller ens hur ont det kan göra.

Hur har det gått för dig? Du måste ha gått igenom din behandling nu? Och var bor du? (Tänker med tanke på vilken vård du fått, det kan ju skilja sig mellan olika regioner) Jag bor i Göteborg och tycker vården har varit minst sagt bristfällig, både vad gäller information och hur lång tid det varit mellan mina besök.

Kram??

Hej! Beklagar så jättemycket. :( Men är glad att du hittade till den här tråden! 

Vet hur jobbigt det är att allt tar sån tid. Samtidigt är det så klart bra att sjukvården vill vara 100% säkra innan man får medicin, men den där väntan alltså... att försöka bete sig som vanligt bland folk som inte vet, och på jobbet. Det är tärande. Och även tanken att om det inte upptäckts, hur länge hade jag gått då innan det startat av sig själv?? Känslan att kroppen är helt ovetande. 

Jag försöker dock att inte klandra mig själv. Min kropp gör så gott den kan. Jag är också tacksam för att den faktiskt kände att det var något fel på embryot! 

Jag är också rädd för att se vad som kommer ut. Jag har läst att många bara väntar ut det värsta på toaletten, och då är det ju lätt att spola utan att titta. Men om man blöder bara så pass att man klarar sig med bindor? Jag har också läst väldigt mkt om hela grejen, men känner nu att jag inte orkar det mer. Det får bli som det blir. Hade du några känningar innan, eftersom du ville ha ett ul? 

Jag trodde jag skulle starta behandlingen idag, men jag var på sjukhuset och fick bara en förberedande tablett, för att livmoderhalsen ska börja mjukna och öppna sig. Så imorgon på morgonen ska jag ta resten av tabletterna, som startar det hela. Är väldigt nervös och har svårt för att äta. Jag bor i Skåne, mitt emellan Ystad och Malmö. Jag vände mig till Ystad först men dom kunde inte ta emot mig, i Malmö var jag iaf välkommen in till gynakuten. Väl där har jag blivit väldigt bra bemött, så det är jag glad över. 

Stor kram till dig! Hjärta

Svar på tråden Nån mer med MA som inväntar blödning?