• Anonym (ledsen)

Nån mer med MA som inväntar blödning?

Har sett att det finns vissa såna här trådar men dom är äldre och jag skulle vilja prata med folk som är mitt i det här jobbiga just nu. 

Jag är i v.10 imorgon och fick ett VUL i v.7 tror jag det var pga blödningar. Då syntes bara hinnsäcken. Idag var jag på återbesök och då syntes ett litet embryo men ingen hjärtaktivitet. :( 

Om en vecka ska jag tillbaka för att få första tabletten på sjukhus och sen åka hem och ta resten. 

Det känns förjävligt! Dels för att det var min första graviditet, och för att min kropp inte ens klarar av att få ett riktigt jävla missfall av sig själv, och dels för jag är så rädd för cytotec, att ha svinont och blöda enorma mängder. 

Nån mer som är mitt i det/väntan på att det ska starta? Helst du som också fått MA. Men alla är såklart välkomna att skriva. Jag vill helst inte höra skräckhistorier om erfarenheter av cytotec.

Kram på er. Hjärta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-07-26 10:19

Om någon hittar hit och ska gå igenom en Cytotec-behandling och är orolig och rädd, så vill jag bara säga att jag förväntade mig det värsta, men det blev precis tvärtom. En helt hanterbar upplevelse som gick snabbt och nästan helt smärtfritt. Jag har skrivit mer i tråden om hur det gick, för den som vill läsa om en under omständigheterna bra upplevelse. Det är bara dagen efter för mig, så det kan förstås ändå uppkomma komplikationer.

• Svar på tråden Nån mer med MA som inväntar blödning?
  • Anonym (ledsen)

Nu har jag tagit cytotec-tabletterna.

Jag var så orolig innan att jag nästan försökte dra ut på det men när jag var på toaletten och det kom blod och magen började kännas av mer än innan (fick en förberedande tablett igår, Mifepristone) så var det ju bara att sätta igång. Jag proppade i mig Alvedon och Ipren enligt ordinationen.

• Anonym (Precis)
    Anonym (ledsen) skrev 2020-07-25 08:05:24 följande:

Nu har jag tagit cytotec-tabletterna.

Jag var så orolig innan att jag nästan försökte dra ut på det men när jag var på toaletten och det kom blod och magen började kännas av mer än innan (fick en förberedande tablett igår, Mifepristone) så var det ju bara att sätta igång. Jag proppade i mig Alvedon och Ipren enligt ordinationen.

Hoppas det går bra för dog ocj att det värsta är snabbt över <3
  • Anonym (ledsen)

Tack Precis!

Jag fortsätter uppdatera om nån utifrån kommer hit från Google eller så.

Blöder nu en del och stannar inne på toan ett tag. Det har kommit flera klumpar. Känner mig lite krasslig med frossa, tidigare hade jag som mensvärk och nu känns det knappt nåt alls. Hoppas det håller i sig! Klumparna är ju det man vill uppnå så jag tycker det vore konstigt om det skulle börja göra mer ont än nu. Men är ändå beredd på att ta morfintabletterna så kan det ju bara gå bättre än så liksom.

• gunbran
    Anonym (ledsen) skrev 2020-07-25 10:24:07 följande:

Tack Precis!

Jag fortsätter uppdatera om nån utifrån kommer hit från Google eller så.

Blöder nu en del och stannar inne på toan ett tag. Det har kommit flera klumpar. Känner mig lite krasslig med frossa, tidigare hade jag som mensvärk och nu känns det knappt nåt alls. Hoppas det håller i sig! Klumparna är ju det man vill uppnå så jag tycker det vore konstigt om det skulle börja göra mer ont än nu. Men är ändå beredd på att ta morfintabletterna så kan det ju bara gå bättre än så liksom.

Hoppas du inte får alltför ont. Snart är det över.

Mitt kom ju igång senare på dagen, så jag sparade morfintabletten till natten, vilket var ett smart drag. Men effekten håller sig länge upplevde jag, så det är bra att ta om det för för ont.

Min upplevelse var att det mesta kom ut varje gång jag gick på toa. Gick en gång i halvtimmen ungefär när det var som intensivast. Hade också frossa och lite sjukkänsla, men kroppen jobbar ju för att få ut missfallet, så jag tänker att det är normalt.

Sköt om dig!
  • gunbran
    Anonym (Också MA) skrev 2020-07-24 16:52:59 följande:

Hej, jag är i så lik situation man kan tänka sig tror jag. Jag känner för dig och hoppas du mår så bra som du kan, omständigheterna till trots. ??

Första graviditeten, bad om ett ultraljud när jag skulle varit i v. 10+1 (för att jag behövde bevis att jag var gravid) men bm såg ingen hjärtaktivitet. Jag fick en tid hos gynekolog en vecka senare som jag var på igår, där fick jag reda på att fostret hade slutat utvecklas i v 7. Jag trodde att jag skulle få någon behandling för att bli av med fostret och hinnsäcken osv. men istället fick jag en ny tid en vecka (?!) senare för att dubbelkolla så att jag fått rätt diagnos. Nu hade jag varit i vecka v.11+2 och har alltså burit på ett dött foster i 4 veckor, det är helt knäckande.

Jag känner verkligen igen mig i dina känslor om att ha en kropp som inte kan vara gravid och sen inte ens sätta igång ett mf. Jag kände (känner) mig så jäkla grundlurad av min kropp.

Nu är jag rädd att mf ska sätta igång när som helst eftersom det tar så lång tid mellan mina vårdtillfällen. Men jag är också rädd för cytotec, precis som du beskriver. Är rädd för att det ska göra ont och att jag ska se något som jag inte vill se. I väntan på nästa gynekologitid försöker jag läsa vetenskapliga artiklar om hur effektivt cytotec är, men dessvärre talar inte de artiklar jag läst än så länge så mycket om en psykiska påfrestningen i att se innehållet i sin livmoder hemma på toaletten, eller ens hur ont det kan göra.

Hur har det gått för dig? Du måste ha gått igenom din behandling nu? Och var bor du? (Tänker med tanke på vilken vård du fått, det kan ju skilja sig mellan olika regioner) Jag bor i Göteborg och tycker vården har varit minst sagt bristfällig, både vad gäller information och hur lång tid det varit mellan mina besök.

Kram??

Men vad hemskt att du får vänta så länge. Låter ju helt galet. Jag hade tur inser jag, då MA upptäcktes på tisdagen förra veckan vid ett vanligt UL. De skickade mig vidare till gyn och på torsdagen var jag där och fick MA bekräftat och cytotec med mig hem. Jag gick privat, kanske det som är skillnaden?

Jag fick välja själv om jag ville ta cytotec eller inte, men jag resonerade att hellre få ut det under kontrollerade former än att det bara börjar blöda en dag. Klumpar kommer i vilket fall som helst. Har varit med om ett spontant missfall också och det som trillar ner i toastolen är ju detsamma, men med olika intensitet möjligen.

Jag läste tyvärr också en del om cytotec, men det skrämde mer än hjälpte, så jag gick enbart på infon från gyn när jag bestämde mig. 70% av alla behandlingar går bra och allt kommer ut. I resterande fall kan kompletterande skrapning behövas. Så kan även ske vid spontana missfall så man får väga sina behov gentemot risken och fatta beslut utifrån det.

Har du fått en ny tid? Alternativet är ju att vända dig till en privat gyn och få hjälp därifrån annars.

Hoppas det går bra!
  • Anonym (ledsen)
    gunbran skrev 2020-07-25 11:58:21 följande:

Hoppas du inte får alltför ont. Snart är det över.

Mitt kom ju igång senare på dagen, så jag sparade morfintabletten till natten, vilket var ett smart drag. Men effekten håller sig länge upplevde jag, så det är bra att ta om det för för ont.

Min upplevelse var att det mesta kom ut varje gång jag gick på toa. Gick en gång i halvtimmen ungefär när det var som intensivast. Hade också frossa och lite sjukkänsla, men kroppen jobbar ju för att få ut missfallet, så jag tänker att det är normalt.

Sköt om dig!

Tack snälla!

Jag mår fortfarande bra, under omständigheterna. Bara vanlig mensvärk, lite feber och frossa. Ja, samma här, har fortfarande bara en liten fläck i bindan efter hela dagen! Skönt, då jag trodde det skulle rinna hela tiden.
  • Anonym (En till)

Mitt kom ut igår som jag trodde att det skulle göra, kände igen smärtan när jag vaknade på morgonen så jag skickade ju som sagt iväg sambon och sonen (så glad och tacksam över en sambo som tar ansvar och hittar på roliga saker med ett barn som inte är hans eget ? )

Jag låg mest i soffan med smärtstillande (Alvedon+ipren) och värmekudde sen kände jag hur värken tilltog så jag gick in i duschen för att spola varmt på magen och då kom det ut...

Sitter man på toaletten så tycker jag själv att man känner om det är "det" eller blodklumpar som kommer men i duschen ser man såklart även skillnaden...

Så det ska man vara beredd på ifall man väljer att ställa sig där (väldigt skön lindring dock!)

Kanske låter konstigt men för min del är det "skönt" att se att det kommer ut, blir som en del av bearbetningen... Denna gången såg jag inte själva fostret men gulesäcken + annat.

Förra gången såg jag allt och såg att det var alldeles för litet mot vad det faktiskt skulle vart, kånde att det var lättare då att ta till mig att något blivit fel. Lättare att acceptera liksom...

Sen tillbringades resten av dagen igår med att ligga och gråta i soffan tills sambo och son kom hem på kvällen. Sonen tror att jag har mensvärk...

Idag har jag fortfarande som rejäl mensvärk så använder vetekudde men ska försöka röra lite mer på mig.

Hur går det för dig Ts?

• Anonym (Precis)

Hur har det gått för dig ts?

• Anonym (ledsen)
    Anonym (En till) skrev 2020-07-25 12:23:26 följande:

Mitt kom ut igår som jag trodde att det skulle göra, kände igen smärtan när jag vaknade på morgonen så jag skickade ju som sagt iväg sambon och sonen (så glad och tacksam över en sambo som tar ansvar och hittar på roliga saker med ett barn som inte är hans eget ? )

Jag låg mest i soffan med smärtstillande (Alvedon+ipren) och värmekudde sen kände jag hur värken tilltog så jag gick in i duschen för att spola varmt på magen och då kom det ut...

Sitter man på toaletten så tycker jag själv att man känner om det är "det" eller blodklumpar som kommer men i duschen ser man såklart även skillnaden...

Så det ska man vara beredd på ifall man väljer att ställa sig där (väldigt skön lindring dock!)

Kanske låter konstigt men för min del är det "skönt" att se att det kommer ut, blir som en del av bearbetningen... Denna gången såg jag inte själva fostret men gulesäcken + annat.

Förra gången såg jag allt och såg att det var alldeles för litet mot vad det faktiskt skulle vart, kånde att det var lättare då att ta till mig att något blivit fel. Lättare att acceptera liksom...

Sen tillbringades resten av dagen igår med att ligga och gråta i soffan tills sambo och son kom hem på kvällen. Sonen tror att jag har mensvärk...

Idag har jag fortfarande som rejäl mensvärk så använder vetekudde men ska försöka röra lite mer på mig.

Hur går det för dig Ts?

Vad skönt att det är över för dig nu och att det gick bra! 

Jag hade det väldigt lindrigt, det är jag glad för. Det kom igågn snabbt med klumpar, jag satt på toaletten några omgångar när det var som mest men överlag blödde jag inga mängder. Det kom 3 större klumpar, varav den sista tror jag var fostret, och många mindre men ändå tydliga klumpar liksom. Jag tittade lite snabbt för jag ville ändå veta omfattningen just för att ha en känsla för om det var tillräckligt, men spolade sen direkt utan att titta ner, liksom. 

Jag klarade mig också på alvedon och ipren. Jag brukar ha rätt mild mensvärk så det här kändes väl ungefär som dom gånger det är lite mer värk för mig. Helt tolererbart. När det var som "värst" hade jag frossa och lite feber och kände mig dålig. 

Jag har också typ mensvärk idag. Vet du hur länge det kan sitta i? Känner också lite träningsvärk, förståeligt. Känslomässigt idag är jag lättad, lite ledsen men grundkänslan är lättnad. 

Har du nåt jobb du ska till imorgon? 
    Kram på dig och tack för att du berättade om din upplevelse!

• Anonym (ledsen)
    Anonym (Precis) skrev 2020-07-25 22:47:13 följande:

Hur har det gått för dig ts?

Hej, tack för att du frågar! Jag blir så rörd av att okända människor på nätet kan bry sig så mycket om varandra. Hjärta

Jag mår bra, jag har skrivit lite mer om hur det gick i inlägget ovan. Idag är jag trött, lite ledsen (eller mer bara känslosam) men lättad. 

Hur mår du, nu när det gått ytterligare lite tid sedan ditt missfall? Jag hoppas du mår bättre. 

Svar på tråden Nån mer med MA som inväntar blödning?