• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • fancyr
    Cececilia skrev 2024-01-08 08:42:16 följande:
    ja oftast sätts den ut i dippen, ibland på första efter dippen. Hur som ser det ut som din ÄL har varit 😀
    Så häftigt att följa Glad aldrig gjort det förut. 
  • Pälsboll

Nån som varit med om liknande? Vad ska man tro?

Endast haft över 30 dagars cykel en gång tidigare.
    Hade mellanblödning/spottings cd 13 - 23, bara 9 dagar efter mensen.

Tog graviditetstest som va helblankt i lördags.
    Enligt FF så skulle mensen vara 6 dagar sen.
    Och enligt NC är bim den 12/1.
    NC trodde samma som FF först men ändrade sig för ca 4 dagar sedan när mensen inte kom?

• Cececilia
    Pälsboll skrev 2024-01-08 14:03:15 följande:

Nån som varit med om liknande? Vad ska man tro?

Endast haft över 30 dagars cykel en gång tidigare.
    Hade mellanblödning/spottings cd 13 - 23, bara 9 dagar efter mensen.

Tog graviditetstest som va helblankt i lördags.
    Enligt FF så skulle mensen vara 6 dagar sen.
    Och enligt NC är bim den 12/1.
    NC trodde samma som FF först men ändrade sig för ca 4 dagar sedan när mensen inte kom?

Tror att nc stämmer, eller vad brukar du ha för temp efter ÄL? 

det är först efter cd 25 som det ändrar sig ändå 😊

• 19977

Delar med mig av min gravid-kurva ifall någon vill jämföra. Fick barn för snart ett år sedan, så denna graviditet var lyckad.

- Använder tempdrop och RYB. 

-?Kurr? innebär en bubblande/kurrande känsla i livmodern.

- Tog en stor dos D-vitamin på CD13 (50.000 IE).

- Anteckningen ?ont knöl? innebär en gammal knöl/bindvävsknuta som jag har i ena bröstet. I övrigt hade jag inte särskilt ont i brösten, ytterst lite men ändå så jag tänkte på det (letade ju symptom ifall jag lyckats bli gravid).

- ?Känningar? innebär att jag hade någon slags känsla i livmodern, inte mensvärk men liksom ändå att man känner av livmodern typ haha.

- Misstänkte graviditeten först när jag såg lite brunt blod i trosan (nidblödning) på CD27. Har normalt sett en 30-dagars cykel.

• Pälsboll
    Cececilia skrev 2024-01-08 14:13:11 följande:

Tror att nc stämmer, eller vad brukar du ha för temp efter ÄL? 

det är först efter cd 25 som det ändrar sig ändå 😊

Brukar ha över 36.4 efter ÄL, därför jag blev så fundersam. Fick ju positivt ÄL den cd 14 men ingen vanlig höjning i temp.
    Får väl se om mensen kommer🤣 vad gör man annars? 

Vill verkligen bli gravid igen. Och orkar inte med att det ska strula så efter mf.
  • Kroneet

Behöver lite hjälp. Kan någon tolka min kurva. Är hyfsat ny på detta.

Har denna månaden inte fått pos ältest, ökning skedde i torsdags (den 4e) förra veckan så jag trodde de skulle bli pos, men ingen ytterligare ökning den dagen, den ökning som skedde torsdagen höll i sig hela helgen varpå nu är sänkt igen. 
    Tagit 2-3 test sen i torsdags

Kan jag lita på ältesterna
  • Kroneet
    Kroneet skrev 2024-01-08 17:45:09 följande:

Har denna månaden inte fått pos ältest, ökning skedde i torsdags (den 4e) förra veckan så jag trodde de skulle bli pos, men ingen ytterligare ökning den dagen, den ökning som skedde torsdagen höll i sig hela helgen varpå nu är sänkt igen. 

2-3 test om dagen *
  • fancyr
    Kroneet skrev 2024-01-08 17:45:09 följande:

Jag är inget proffs men tror tempen måste vara hög tre dagar efter dippen för bekräftad äl. Kan det ca så att äl inte skedde denna månad?
  • fancyr

Min kurva ser ut såhär just nu. 

Vet någon vad 5-1 betyder där nere? 

• amiilee
    fancyr skrev 2024-01-09 06:01:52 följande:

Min kurva ser ut såhär just nu. 

Vet någon vad 5-1 betyder där nere? 

räknar ner BIM har jag fått för mig? Och T är Bim. vet inte om det står för testdag?