• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Lojsan DN
    fancyr skrev 2024-01-18 17:11:22 följande:
    Det ska vara en implantationdipp om jag har riktigt mycket tur . Har en 14 dagars lutealfas. 
    Då hoppas vi på att det är så, och att du kanske får ett fint plus om 2-3 dagar 😃
  • fancyr
    Lojsan DN skrev 2024-01-18 17:21:19 följande:
    Då hoppas vi på att det är så, och att du kanske får ett fint plus om 2-3 dagar 😃
    Tack! Hur stor chans är det att man har en tempdipp efter två positiva gravtest? De kanske iof nar spökstreck men hur ska man veta 😆 bara mensen som är definitiv .. 
  • Lojsan DN
    fancyr skrev 2024-01-18 18:51:06 följande:
    Tack! Hur stor chans är det att man har en tempdipp efter två positiva gravtest? De kanske iof nar spökstreck men hur ska man veta 😆 bara mensen som är definitiv .. 
    Ja om de var positiva som du säger. Annars så kanske ägget borrade ner sig ordentligt nu, och ditt hcg ökar på riktigt. Men du har tagit bort dagens temp, varför? 
  • fancyr
    Lojsan DN skrev 2024-01-18 19:58:13 följande:
    Ja om de var positiva som du säger. Annars så kanske ägget borrade ner sig ordentligt nu, och ditt hcg ökar på riktigt. Men du har tagit bort dagens temp, varför? 
    Jag tog bort den för att jag inte sovit 4 timmar sammanhängande. Dock var det någon som sa att man skulle ha kvar de låga temparna men ta bort de höga om man sovit dåligt? 
  • Lojsan DN
    fancyr skrev 2024-01-18 20:03:50 följande:
    Jag tog bort den för att jag inte sovit 4 timmar sammanhängande. Dock var det någon som sa att man skulle ha kvar de låga temparna men ta bort de höga om man sovit dåligt? 
    Jaha men man brukar räkna på 3-4 timmars sömn. 
    Och nej låga tempar kan man ha kvar det är rätt. 
  • fancyr
    Lojsan DN skrev 2024-01-19 05:21:48 följande:
    Jaha men man brukar räkna på 3-4 timmars sömn. 
    Och nej låga tempar kan man ha kvar det är rätt. 

Såhär ser min temp ut idag i så fall. 

• MrsHoppas
    fancyr skrev 2024-01-19 06:11:30 följande:

Såhär ser min temp ut idag i så fall. 

Åh det ser ju bra ut!!! 😍 hoppas det var en implantationsdipp!
  • fancyr
    MrsHoppas skrev 2024-01-19 08:28:52 följande:
    Åh det ser ju bra ut!!! 😍 hoppas det var en implantationsdipp!
    Jag hoppas det. Om det är så, har jag läst att hcg inte kan mätas i urinet förrän typ två dagar senare, dvs typ imorgon eller söndag? Tog ett test idag som kaaaaanske skulle kunna antyda  på något men jag är inte säker.
  • MrsHoppas
    fancyr skrev 2024-01-19 09:33:41 följande:
    Jag hoppas det. Om det är så, har jag läst att hcg inte kan mätas i urinet förrän typ två dagar senare, dvs typ imorgon eller söndag? Tog ett test idag som kaaaaanske skulle kunna antyda  på något men jag är inte säker.
    Ja du får ta test igen i helgen, spännande! 

Så här ser det ut för mig. 
    Det konstiga är att jag har haft ont i mina nipples såå många dagar nu.. och dom kan göra ont vid ÄL och precis innan mens. Men nu har dom gjort ont så lång tid. Kanske tyder på att det var en stark ÄL?
  • fancyr
    MrsHoppas skrev 2024-01-19 09:46:21 följande:
    Ja du får ta test igen i helgen, spännande! 

Så här ser det ut för mig. 
    Det konstiga är att jag har haft ont i mina nipples såå många dagar nu.. och dom kan göra ont vid ÄL och precis innan mens. Men nu har dom gjort ont så lång tid. Kanske tyder på att det var en stark ÄL?
    Vilken spännande graf!! Goda förutsättningar