• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • fancyr
    MrsHoppas skrev 2024-01-14 10:30:07 följande:
    Hur går det för dig? 😊 

Jag tror jag hade ÄL igår, hade massa starka symtom vilket jag aldrig brukar ha! Men tempen var på samma idag, men kanske höjs först imorgon ifall jag kanske hade ÄL typ inatt? 

Det går väl framåt här tror jag hehe . Ser ut såhär idag: 

Grattis till positivt äl-test! vad gäller din kurva så tänker jag att tempen ska höjas dagen efter och vara som lägst på ägglossningsdagen. tempen ska som du kanske vet vars höjd i tre dagar efter för att bekräfta fakriskr ägglossning . Vi håller tummarna!! ✊🏼✊🏼

• fancyr
    MrsHoppas skrev 2024-01-14 10:30:07 följande:
    Hur går det för dig? 😊 

Jag tror jag hade ÄL igår, hade massa starka symtom vilket jag aldrig brukar ha! Men tempen var på samma idag, men kanske höjs först imorgon ifall jag kanske hade ÄL typ inatt? 
    Kan va så att du inte ägglossade förrän på cd28 vilket Känns mer realistiskt just nu då tempen legat på samma sedan cd27. ägglossning sker 12-48 Tim efter positivt LH-test. 
  • MrsHoppas
    fancyr skrev 2024-01-14 11:34:18 följande:

Det går väl framåt här tror jag hehe . Ser ut såhär idag: 

Grattis till positivt äl-test! vad gäller din kurva så tänker jag att tempen ska höjas dagen efter och vara som lägst på ägglossningsdagen. tempen ska som du kanske vet vars höjd i tre dagar efter för att bekräfta fakriskr ägglossning . Vi håller tummarna!! ✊🏼✊🏼

Ååh känns ju positivt att din temp fortsätter gå upp!! 😍 

Ja kanske är att jag ägglossar idag... hoppas det höjs imorn!! 
  • Kroneet

Hjälp! Hade jag ens äl denna månaden? Hur tolkar ni denna kurva?

Förra helgen hade jag stegring på ältesterna, men ej helt pos.

När skedde äl?
  • fancyr
    MrsHoppas skrev 2024-01-14 11:48:30 följande:
    Ååh känns ju positivt att din temp fortsätter gå upp!! 😍 

Ja kanske är att jag ägglossar idag... hoppas det höjs imorn!! 

Ja men verkligen ! 😃 
    jag har ju nördat ner mig i det här med tempkurvor. Hittade en som var väldigt lik min 😂

Den övre Är den jag hittade. Den slutade i graviditet. Nu finns det ju absolut inget som säger att min oxå måste göra det men ändå hehehe. 

uppdatera imorgon om hur tempen blev 😃

• fancyr
    Kroneet skrev 2024-01-14 14:18:01 följande:

Hjälp! Hade jag ens äl denna månaden? Hur tolkar ni denna kurva?

Förra helgen hade jag stegring på ältesterna, men ej helt pos.

Jag förstår inte riktigt appens utformning men det ser ut som om kroppen ägglossade där i början. 

• MrsHoppas
    fancyr skrev 2024-01-14 14:29:41 följande:

Ja men verkligen ! 😃 
    jag har ju nördat ner mig i det här med tempkurvor. Hittade en som var väldigt lik min 😂

Den övre Är den jag hittade. Den slutade i graviditet. Nu finns det ju absolut inget som säger att min oxå måste göra det men ändå hehehe. 

Ååh spännande! 🤩 när ska du testa? 
  • fancyr
    MrsHoppas skrev 2024-01-14 14:33:42 följande:
    Ååh spännande! 🤩 när ska du testa? 
    Min plan är att inte testa förrän äl+10/11 . får jag en tempdipp kanske jag testar efter den dagen. vi får se hur länge jag lyckas hålla mig 😂
  • Madicken2023
    fancyr skrev 2024-01-14 14:29:41 följande:

Ja men verkligen ! 😃 

Vad betyder den nedre ljuslila linjen? Jag använder NC och är ny på att tempa 😄
  • fancyr
    Madicken2023 skrev 2024-01-14 16:46:25 följande:
    Vad betyder den nedre ljuslila linjen? Jag använder NC och är ny på att tempa 😄
    Det är vilopulsen. Det sägs att den kan sia om kommande ägglossning genom att pulsen höjs precis innan ägglossningen sker. Typ några dagar innan. Sen kan det vara så att pulsen ökar med 2-5 slag/min vid graviditet . Dock är inte detta tillräckligt forskat på som tempning Men det verkade stämma innan ägglossningen för mig iaf ☺️