• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • MrsHoppas

Tror ni jag hade min ÄL 7e? 🤔 den har ju gått upp 0,2 grader efter det, men den är så himla låg. Förra månaden hade jag 36,4 under ÄL, och 36,8 efter. Så känns lite för lågt va? 

• Symetrical
    MrsHoppas skrev 2024-01-10 07:24:48 följande:

Tror ni jag hade min ÄL 7e? 🤔 den har ju gått upp 0,2 grader efter det, men den är så himla låg. Förra månaden hade jag 36,4 under ÄL, och 36,8 efter. Så känns lite för lågt va? 

Ser dessvärre inte ut som att du haft äl än. Har du fortsatt ta ältest? När brukar du ha äl och hur känns det i kroppen? Den kanske försöker släppa ett ägg, men inte lyckas.. 🤔
  • MrsHoppas
    Symetrical skrev 2024-01-10 08:25:24 följande:
    Ser dessvärre inte ut som att du haft äl än. Har du fortsatt ta ältest? När brukar du ha äl och hur känns det i kroppen? Den kanske försöker släppa ett ägg, men inte lyckas.. 🤔
    Tar ÄL test ibland men det är så svårt då jag har svårt att få det tillräckligt koncentrerat 😅 
    Jag har väldigt oregelbunden mens, varierar 27-48 dagar så tror jag brukar ha lite svårt att ägglossa.

Brukar inte ha några direkta symtom som jag märker av, även om jag försöker analysera. Men tyckte jag hade liite vattniga flytningar igår.. 
  • Symetrical
    MrsHoppas skrev 2024-01-10 08:29:47 följande:
    Tar ÄL test ibland men det är så svårt då jag har svårt att få det tillräckligt koncentrerat 😅 
    Jag har väldigt oregelbunden mens, varierar 27-48 dagar så tror jag brukar ha lite svårt att ägglossa.

Brukar inte ha några direkta symtom som jag märker av, även om jag försöker analysera. Men tyckte jag hade liite vattniga flytningar igår.. 
    Har haft exakt samma, så får alltid ta med morgonurin, även om det står att man egentligen inte ska göra det. Dock funkat bra för mig 😊

Håller tummarna att ägget släpper snart!
  • fancyr
    MrsHoppas skrev 2024-01-10 07:24:48 följande:

Tror tempen måste gå upp minst 0,5 för att räknas Och vara uppe i tre dagar efter det på samma eller högre temp. 

ser ut som om du inte ägglossat enligt mig som dock inte är expert. 

såhär ser min ut hittills 

• MrsHoppas

Ääääntligen!! Nu ser det ut som att jag har ÄL, tog test med morgonurin dessutom!! 😍😍 hoppas hoppas att kroppen lyckas ägglossa nu och jag får temphöjning om nån dag! 

• fancyr
    MrsHoppas skrev 2024-01-12 08:35:28 följande:

Ääääntligen!! Nu ser det ut som att jag har ÄL, tog test med morgonurin dessutom!! 😍😍 hoppas hoppas att kroppen lyckas ägglossa nu och jag får temphöjning om nån dag! 

Hoppas!! 🙏 
  • fancyr

Såhär ser min temp ut nu. Just nu säger den mig i princip ingenting.. 🥲
  • Hsim

Hoppar in här. 
    Visar bilder på två kurvor. 
    Första vart en graviditet som slutade i MA v.12

Nu första cykel efter skrapningen i november och sen en mens i december. 

Min temp har blivit så mycket lägre, rent allmänt i allt? har iofs känts som att jag sovit som en kratta senaste månaden, kan det påverka? 

hade positivt ÄL test på cyceldag 18, så sent, bara en minimini ökning på tempen. Hade massor av ÄL symtom som flyttningar och molvärk, så vet inte riktigt vad jag ska tro. 

• MrsHoppas
    fancyr skrev 2024-01-12 12:58:44 följande:
    Såhär ser min temp ut nu. Just nu säger den mig i princip ingenting.. 🥲
    Hur går det för dig? 😊 

Jag tror jag hade ÄL igår, hade massa starka symtom vilket jag aldrig brukar ha! Men tempen var på samma idag, men kanske höjs först imorgon ifall jag kanske hade ÄL typ inatt?