• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Cececilia
    MrsHoppas skrev 2023-12-07 13:01:50 följande:

Idag fick jag en rejäl temphöjning så nu placerade den ut min ÄL 22/11. Dock har jag ju som sagt mätt tempen lite fel innan 1/12 så inte säker på att den var då.. 

Ingen mens än, tog ett graviditetstest 4/12 vilket då skulle vara 12 dagar efter ÄL om den var 22a men det var negativt. 
    Så antingen är jag inte gravid men har en lång fas innan mens, eller så hade jag ÄL senare eller så har jag inte haft ÄL alls. 

Men känns ju ändå bra att tempen höjs?

Fortsätter tempen vara hög skulle jag tro att du har haft ägglossning. Det ser ut som ägglossning rimligt kunnat vara runt cd 29 eller 35 också. Runt cd 35 hade du dessutom fertilt sekret. Håller tummarna 🤞 
  • MrsHoppas
    Cashili33 skrev 2023-12-07 19:24:40 följande:
    Att ändra sätt att tempa mitt i en cykel blir lite konstigt för det blir nästan omöjligt att tolka cykeln 

men hoppas tempen fortsätter ligga högt 

har du haft tecken på ÄL? 
    Ja jag vet det blir jättesvårt att tyda :/ tempen är fortsatt hög idag.

Har inte haft några tecken vad jag vet
  • MrsHoppas
    Cececilia skrev 2023-12-07 20:35:01 följande:
    Fortsätter tempen vara hög skulle jag tro att du har haft ägglossning. Det ser ut som ägglossning rimligt kunnat vara runt cd 29 eller 35 också. Runt cd 35 hade du dessutom fertilt sekret. Håller tummarna 🤞 
    Jaa hoppas hoppas!! 😍 fortsatt hög temp idag också i alla fall 
  • Cececilia
    MrsHoppas skrev 2023-12-08 06:35:18 följande:
    Jaa hoppas hoppas!! 😍 fortsatt hög temp idag också i alla fall 
    Lovande ju! Ni har ju mys med jämna mellanrum, så oavsett finns ju goda chanser 🤞😊
  • MrsHoppas

Nu äntligen verkar min ÄL ha bekräftats 😁 Vet ni när tempen brukar droppa inför mens? Är det typ samma dag eller flera dagar innan? 

• Alvedon83
    MrsHoppas skrev 2023-12-11 08:28:28 följande:

Nu äntligen verkar min ÄL ha bekräftats 😁 Vet ni när tempen brukar droppa inför mens? Är det typ samma dag eller flera dagar innan? 

För mig brukar det börja gå sakta nedåt 2 dagar innan mens och sedan dyker tempen när mensen kommer
  • Cececilia

Kan vara några dagar innan, men kan också hålla sig hög fram till mens och sjunka först någon dag in på mensen. Det är lite olika 😊
    Det är inte heller ovanligt att ha någon dip fram till mensen heller 🙃 En dip behöver inte betyda att det inte tagit sig på samma sätt som hög temperatur ändå fram till bim inte behöver betyda plus 😊
  • Cececilia

Tror du har VIP på fertility friend? Då kan du se massa andras kurvor hur de kan bete sig 🙃
  • MrsHoppas
    Cececilia skrev 2023-12-11 09:47:11 följande:
    Tror du har VIP på fertility friend? Då kan du se massa andras kurvor hur de kan bete sig 🙃
    Tack för svar! 😁 nope det har jag inte tyvärr
  • Lojsan DN
    MrsHoppas skrev 2023-12-11 10:13:09 följande:
    Tack för svar! 😁 nope det har jag inte tyvärr
    Hur går det för dig? Är du fortfarande i din lutealfas eller har tanten kommit?