• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Natalina1451
    Maymom skrev 2023-11-26 22:14:05 följande:
    Utifrån det du skriver hade jag gissat att det är mensen. Men tempen verkar inte stämma helt med det heller... men jag lutar mest åt mens i min gissning.

är det en mensliknande blödning eller är det mycket klumpar, mer som missfallsblödning?

Vet att jag själv var förvirrad efter mitt Ma. Visade sig att jag hade ÄL när jag trodde mensen skulle komma, trodde tempen skulle sjunka men den steg istället. Tempen kanske kan bli lite konstig innan kroppen Är helt tillbaka igen.

Jag tänker också mensen, men så tittar jag på tempen och fattar ingenting .. 

jag har varit gravid eller ammat nästan konstant sen 2016 (3 barn) så har bara haft ett fåtal menscyklar däremellan och aldrig med binda utan använder tampong så ingen aning längre hur min mens är 🙈 

den här blödningen är till och från, det liksom rinner till med stora koagel och svämmar över en maxibinda på ett par minuter. sen lugnar det sig och så börjar det om efter en timme ibland två, känner som lite värk i livmodern innan blodet. 

• Maymom
    Natalina1451 skrev 2023-11-26 23:07:06 följande:

Jag tänker också mensen, men så tittar jag på tempen och fattar ingenting .. 

jag har varit gravid eller ammat nästan konstant sen 2016 (3 barn) så har bara haft ett fåtal menscyklar däremellan och aldrig med binda utan använder tampong så ingen aning längre hur min mens är 🙈 

den här blödningen är till och från, det liksom rinner till med stora koagel och svämmar över en maxibinda på ett par minuter. sen lugnar det sig och så börjar det om efter en timme ibland två, känner som lite värk i livmodern innan blodet. 

Hmm, borde ju minska snart om du haft det sedan 24e. Kan ju vara lite rester som kommer ut med mensen. Men minskar det inte inom 2 dar eller om du blir väldigt trött så åk in och kolla upp det, så det inte är så att du behöver hjälp att få ut det sista.
  • Lojsan DN
    MrsHoppas skrev 2023-11-26 21:27:34 följande:
    Okej jag försökte räkna om så gott jag kunde, så kanske i te är helt rätt men nu tror sen att jag då hade ÄL 14e..
    Jag fick dock maximalt på ÄL test den 17e...

Tiden som du reggade din temp står under basic data. 😊
    Har du räknat om alla dagar, du skulle bara ta de med pil uppåt ????

Skulle det vara så att du vaknar tidigare eller senare fler gånger, så kan man gå in på sidan jag skickade och räkna om innan man lägger in i appen.
    Så smidigt, den har hjälpt mig så många gånger. 

• MrsHoppas
    Lojsan DN skrev 2023-11-27 05:30:49 följande:

Tiden som du reggade din temp står under basic data. 😊
    Har du räknat om alla dagar, du skulle bara ta de med pil uppåt ????

Skulle det vara så att du vaknar tidigare eller senare fler gånger, så kan man gå in på sidan jag skickade och räkna om innan man lägger in i appen.
    Så smidigt, den har hjälpt mig så många gånger. 

Räknade bara om dom dagarna jag hade mätt senare. Skrev in ÄL test nu också och nu ser den ut så här. Rekordlågt idag på 36,1. Men vet inte om jag kan lita på tempen då jag sover väldigt dåligt just nu, känns som jag vaknar flera gånger under natten, samt sover med öppen mun. 
  • Lojsan DN
    MrsHoppas skrev 2023-11-27 07:36:11 följande:
    Räknade bara om dom dagarna jag hade mätt senare. Skrev in ÄL test nu också och nu ser den ut så här. Rekordlågt idag på 36,1. Men vet inte om jag kan lita på tempen då jag sover väldigt dåligt just nu, känns som jag vaknar flera gånger under natten, samt sover med öppen mun. 

A va knasigt, hoppas det blir bättre nästa cykel.

Det kan vara så att mensen är på g om du är på dag 29 i dag med den låga tempen. Hur långa cykler brukar du ha? 

• MrsHoppas
    Lojsan DN skrev 2023-11-27 08:49:54 följande:

A va knasigt, hoppas det blir bättre nästa cykel.

Det kan vara så att mensen är på g om du är på dag 29 i dag med den låga tempen. Hur långa cykler brukar du ha? 

Ja jag får fortsätta mäta och hoppas på att det blir lättare att tyda haha. 
    Jag brukar ha mellan 27-40 dagar så väldigt varierat. Så ja det kan vara mensen som är pågång.
  • Lojsan DN
    MrsHoppas skrev 2023-11-27 08:53:07 följande:
    Ja jag får fortsätta mäta och hoppas på att det blir lättare att tyda haha. 
    Jag brukar ha mellan 27-40 dagar så väldigt varierat. Så ja det kan vara mensen som är pågång.

Ja gör det, ska bli kul att följa dig ändå.

Och sen har jag glömt att svara på din fråga ang att man sover med öppen mun. 

Det kan påverka en del, och då är det bra om man kan ligga med stängd mun en liten stund innan man tar tempen. 

• EFW
    MrsHoppas skrev 2023-11-27 07:36:11 följande:
    Om man bara kikar på tempen och med tanke på din tidigare cyklar så kommer du antingen få mens nu och har inte haft äl denna månad eller så är detta en östrogendipp, och äl sker inom någon dag/dagar. du kan ju ta äl test för att kolla av det. När man sover dåligt så blir oftast tempen högre och inte lägre. Tänk som så att ju mer puls desto högre temp. 😊
  • MrsHoppas
    EFW skrev 2023-11-27 09:30:29 följande:
    Om man bara kikar på tempen och med tanke på din tidigare cyklar så kommer du antingen få mens nu och har inte haft äl denna månad eller så är detta en östrogendipp, och äl sker inom någon dag/dagar. du kan ju ta äl test för att kolla av det. När man sover dåligt så blir oftast tempen högre och inte lägre. Tänk som så att ju mer puls desto högre temp. 😊
    Ska ta ett ÄL test idag och se hur det ser ut :) får man mens om man inte haft ÄL? 

Tack för svar! 
  • EFW
    MrsHoppas skrev 2023-11-27 09:49:43 följande:
    Ska ta ett ÄL test idag och se hur det ser ut :) får man mens om man inte haft ÄL? 

Tack för svar! 
    Ja man kan få mens utan äl, kroppen stöter ut det som byggts upp även om inget ägg släpps. 😊