• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • studerade
    Hampee skrev 2023-10-18 13:10:13 följande:
    Tack alla ni som har svarat. hade fortfarande hög temp i morse och ingen mens eller molvärk än. Avvaktar några dagar till och ser och tar ett till test om ingen mens kommer 🙏🏻

@studerade tog du något test idag? ☺️
    Hej jo de var neg och tempen sjönk idag. blur inte klok varför min cykel ändrats såå mycket. 
    Lojsan DN skrev 2023-10-18 15:28:04 följande:
    Har du tagit test i dag? 😃
    Tyvärr 
  • Asplövet23

Jag ätit letrozol denna månad och  är på CD 28 idag. Natural cycles har bekräftat ägglossning till 18/10, dvs är jag på 13 dagar efter ägglossning idag. Min temperatur har sjunkit men inte ner till baskurvan utan är fortfarande hög. Men negativa graviditetstest. Jag brukar få spottings 1-2 dagar före mens och min lutealfas har aldeig (naturligt) varit över 12 dagar. Kan den bli längre pga letrozolen? Om jag skulle blivit gravid borde väl alla test ge utslag nu? Testade senast imorse med digitalt ultratidigt. 

När borde mensen annars dyka upp?

• Cashili33
    Asplövet23 skrev 2023-10-31 07:39:09 följande:

Jag ätit letrozol denna månad och  är på CD 28 idag. Natural cycles har bekräftat ägglossning till 18/10, dvs är jag på 13 dagar efter ägglossning idag. Min temperatur har sjunkit men inte ner till baskurvan utan är fortfarande hög. Men negativa graviditetstest. Jag brukar få spottings 1-2 dagar före mens och min lutealfas har aldeig (naturligt) varit över 12 dagar. Kan den bli längre pga letrozolen? Om jag skulle blivit gravid borde väl alla test ge utslag nu? Testade senast imorse med digitalt ultratidigt. 

När borde mensen annars dyka upp?

Förutsatt att du vet typ när ÄL var ( bekräftar med temp tex) så bör du få pos test ÄL 13 ja. Men kanske inte helt hundra. Vänta några dagar till. Ang letrozol vet jag ej om det kan påverka men om det påverkar progesteron så kan du få längre lutealfas 
  • Asplövet23
    Cashili33 skrev 2023-10-31 15:44:51 följande:
    Förutsatt att du vet typ när ÄL var ( bekräftar med temp tex) så bör du få pos test ÄL 13 ja. Men kanske inte helt hundra. Vänta några dagar till. Ang letrozol vet jag ej om det kan påverka men om det påverkar progesteron så kan du få längre lutealfas 
    Enligt nc var den 18/10? har verkligen 0 tecken på att mens är på g men samtidigt borde det ultratidiga vara positivt nu i så fall tycker jag.
  • Cashili33
    Asplövet23 skrev 2023-10-31 16:23:28 följande:
    Enligt nc var den 18/10? har verkligen 0 tecken på att mens är på g men samtidigt borde det ultratidiga vara positivt nu i så fall tycker jag.
    Jo det kan man faktiskt tycka 
    spec om du gått över din vanliga lutealfas 
  • Asplövet23
    Cashili33 skrev 2023-10-31 17:03:14 följande:
    Jo det kan man faktiskt tycka 
    spec om du gått över din vanliga lutealfas 
    eller hur! Brukar få spottings äl +9/10 men nu är det som sagt ingenting, förutom mycket flytningar.
  • Cashili33
    Asplövet23 skrev 2023-10-31 17:34:41 följande:
    eller hur! Brukar få spottings äl +9/10 men nu är det som sagt ingenting, förutom mycket flytningar.
    Antingen kommer mensen inom någon dag. Ser att tempen droppat från 37 till 36,6 så det kanske är så att det tar nån dag till. Eller så får du + imorrn tex 
  • Asplövet23
    Cashili33 skrev 2023-10-31 17:38:08 följande:
    Antingen kommer mensen inom någon dag. Ser att tempen droppat från 37 till 36,6 så det kanske är så att det tar nån dag till. Eller så får du + imorrn tex 

Cashili33 skrev 2023-10-31 17:38:08 följande:

Ja precis, men det är även det ovanligt för brukar aldrig komma högre än 36,6/7 efter äl så detta är extremt högt för mig 🤣 usch denna eviga väntan. 

är så larvig men brukar stoppa in en tops för att se om fer är något där och inte ens det är det.

• Cashili33
    Asplövet23 skrev 2023-11-01 06:59:29 följande:

Förstår Ingenting, äl+ 14 och negativ tester med morgonurin?

När hade du pos ÄL test ?