• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Ememem
    Phie84 skrev 2023-10-03 10:04:45 följande:
    Okej, tänkte om man bara skulle ta peak för ena dagen men då kör ja som ja har lagt in.

Va e CP som e längst ner i din graf me HSO/HFS?

CP cervical position, livmodertappens placering. 

Jag försöker lära mig den genom cykeln men inte vet bara att den är mjuk och högt upp vid äl och hård och långt ner inför mens.

• Phie84
    Ememem skrev 2023-10-03 10:40:19 följande:

CP cervical position, livmodertappens placering. 

Jag försöker lära mig den genom cykeln men inte vet bara att den är mjuk och högt upp vid äl och hård och långt ner inför mens.

Oj! Fräckt! Så avancerad e inte ja. Vet knappt hur man hittar den *haha* 
  • Asplövet23

Hej hej!

Är idag på bim+2 och ingen mens i syne och fortsatt hög temp. Brukar ha problem med korta lutealfaser, 10 dagar vanligtvis men är idag på dag 12. Negativa graviditetstester dock så antar att jag tyvärr inte blev gravid denna cykeln. Tror ni ÄL kan ha skett senare än appen markerar? Har glömt tempa många dagar denna cykel :( 

• Ememem
    Asplövet23 skrev 2023-10-03 13:27:22 följande:

Hej hej!

Är idag på bim+2 och ingen mens i syne och fortsatt hög temp. Brukar ha problem med korta lutealfaser, 10 dagar vanligtvis men är idag på dag 12. Negativa graviditetstester dock så antar att jag tyvärr inte blev gravid denna cykeln. Tror ni ÄL kan ha skett senare än appen markerar? Har glömt tempa många dagar denna cykel :( 

Eftersom du har så få mätningar är det jätte svårt att säga. Det gör troligen också att din baslinje kan vara lite för hög. Jag tror faktiskt snarare att äl kan ha varit redan cd 18, men annars som NC satt nånstans mellan cd 19-21.

Ät det nyligen du slutat med preventivmedel? Jag har förstått att det kan vara ganska vanligt med korta lutealfaser efter hormonella preventivmedel men att den kan förlängas efter några månader, i så fall kan det ju ändå vara positivt att den blivit längre oavsett om du inte är gravid denna månad.
  • Asplövet23

Hej,

oj så tidigt kanske? Nej jag har inte haft preventivmedel sedan 2017. Min dotter föddes novmeber 2021 och kom till mha ivf. Hade innan henne pcos och sällan äl och mycket oregelbundna cykel, låga temperaturer och korta lutealfas. i augusti var jag hos gyn för att påbörja äl stimulering men har inte kommit igång än, då såg äggstockarna dock normala ut! Men har haft ännu värre cykler sen jag återfick mensen augusti 2022. Dock var förra bra längd på 29 dagar, men med en 8 dagars kort lutealfas?. 

idag dök tempen rejält. Men ännu ingen mens eller mensvärk. Var rätt kallt i sovrummet däremot om det kan ha påverkat? Eller så kommer mensen säkert imorgon. 

Ememem skrev 2023-10-03 14:43:06 följande:
    Eftersom du har så få mätningar är det jätte svårt att säga. Det gör troligen också att din baslinje kan vara lite för hög. Jag tror faktiskt snarare att äl kan ha varit redan cd 18, men annars som NC satt nånstans mellan cd 19-21.

Ät det nyligen du slutat med preventivmedel? Jag har förstått att det kan vara ganska vanligt med korta lutealfaser efter hormonella preventivmedel men att den kan förlängas efter några månader, i så fall kan det ju ändå vara positivt att den blivit längre oavsett om du inte är gravid denna månad.

• Alvedon83

Har någon en gissning på varför Tempdrop och FF sätter ut äl på olika dagar? Har fört in samma data på båda apparna.

• Ememem
    Alvedon83 skrev 2023-10-04 19:01:47 följande:

Har någon en gissning på varför Tempdrop och FF sätter ut äl på olika dagar? Har fört in samma data på båda apparna.

De har ju förmodligen olika algoritmer och tar olika mycket hänsyn till LH tester.

Personligen tror jag FF har mer rätt. Det känns osannolikt att du skulle haft äl samma dag som det första positiva LH testet (Om jag nu tolkar tempdrop korrekt, aldrig haft deras app).
  • Alvedon83
    Ememem skrev 2023-10-04 19:12:25 följande:
    De har ju förmodligen olika algoritmer och tar olika mycket hänsyn till LH tester.

Personligen tror jag FF har mer rätt. Det känns osannolikt att du skulle haft äl samma dag som det första positiva LH testet (Om jag nu tolkar tempdrop korrekt, aldrig haft deras app).
    Jamen precis, tempdrop satte ut äl på cd 14 då jag fick glada gubben på äl-test på morgonen(testade på eftermiddagen cd13 och då var det bara en tom ring). Får väl se hur det blir, känns som om mensen kommer imorrn. Tack för svar😊👍
  • Nomen123

Nc har satt ut min dag med högst fertilitet dagen innan jag fick positivt ägglossningstest.. Stämmer det? Är jag på ÄL +6 nu då? 🤔
  • Maymom
    Nomen123 skrev 2023-10-06 08:47:44 följande:
    Nc har satt ut min dag med högst fertilitet dagen innan jag fick positivt ägglossningstest.. Stämmer det? Är jag på ÄL +6 nu då? 🤔
    ÄL ser ut att ha varit cd 14, precis som den satt ut,  dvs ÄL+7 nu. Dagen innan ÄL är ypperlig att ligga på om man vill bli gravid.