• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Nomen123
    Maymom skrev 2023-10-06 09:42:27 följande:
    ÄL ser ut att ha varit cd 14, precis som den satt ut,  dvs ÄL+7 nu. Dagen innan ÄL är ypperlig att ligga på om man vill bli gravid.
    Vi låg ju dagen innan så det är ju bra! De är väl alldeles för tidigt att kolla med gravtest nu? även om jag känner en del symtom.. Behöver ju dock inte vara pga av att de tagit sig utan annat som spökar i kroppen 🍂 
  • Ememem
    Nomen123 skrev 2023-10-06 08:47:44 följande:
    Nc har satt ut min dag med högst fertilitet dagen innan jag fick positivt ägglossningstest.. Stämmer det? Är jag på ÄL +6 nu då? 🤔
    Det ser väl ut att vara samma dag?
  • Nomen123
    Ememem skrev 2023-10-06 11:13:19 följande:
    Det ser väl ut att vara samma dag?
    Är så dålig på de här, men de kanske stämmer 🍁
  • Jennifer209

Tankar om min kurva? andra månader jag tempar. Fick mens på äl+13 förra månaden. Är på öl+13 idag men ingen mens än
  • Alvedon83
    Jennifer209 skrev 2023-10-06 12:03:12 följande:
    Tankar om min kurva? andra månader jag tempar. Fick mens på äl+13 förra månaden. Är på öl+13 idag men ingen mens än
    Har du testat nåt?
  • Jennifer209
    Alvedon83 skrev 2023-10-06 12:24:59 följande:
    Har du testat nåt?
    Nej inte än, kanske får göra det i helgen om ingen mens dykt upp!
  • Ememem
    Om tempen fortsätter neråt imorgon skulle jag tro att mensen är påväg. Att tiden från äl till mens diffar nån dag är normalt.

Det är svårt att säga något om kurvan generellt, det är egentligen bara mot sin egen kurva som man kan jämföra eller hitta mönster. Vissa får högre temperaturer som fortsätter öka om de är gravida, medan andra får lägre temperaturer.
  • Maymom
    Nomen123 skrev 2023-10-06 10:39:46 följande:
    Vi låg ju dagen innan så det är ju bra! De är väl alldeles för tidigt att kolla med gravtest nu? även om jag känner en del symtom.. Behöver ju dock inte vara pga av att de tagit sig utan annat som spökar i kroppen 🍂 
    Ja det blir med största sannolikhet negativt. Vänta 2-3 dar.😊
  • Maymom
    Det var ju en dag du inte tempade, ÄL kan ju ha varit en dag senare så du är på ÄL +12 idag.