• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Lojsan DN
    studerade skrev 2023-10-17 07:06:40 följande:
    vågar jag hoppas ❤️ mensen varierar 23-27 dagar. har aldrig fått denna dipp 😍 när den sjönk igår tänkte jag att du kommer mensen, Inge mer med de. Och nu på morgonen 😍🤩😍🤩 hant att morgonkisa , är tempen lika eller högre så blir de att testa imorgon ❤️❤️❤️❤️❤️😍 
    studerade skrev 2023-10-17 07:08:59 följande:
    Bilden kom inte med ❤️

Det där kan absolut vara en implantation dipp  😃 Så hur har det gått i dag, kommit någon blödning en?
  • Cashili33
    Bilden kom inte med ❤️

Håller tummarna!! 

är inte jättevanligt att ägget fäster äl 12 kanske MEN hoppet är det sista som lämnar så jag håller alla tummar och tår jag kan ❤️

• Hampee

Hej! 

Mitt första inlägg här och skulle behöva input från er. Jag är på min första omgång med Letrozol (diagnotiserad med PCO) och har följt upp med ultraljud. På CD 20 hade jag en äggblåsa på 17mm och rekommenderades att ligga de kommande 10 dagarna. Fick inget positivt LH-test men testade inte så noga, kanske svårare att få positivt LH med PCO? Verkar ju dock verkligen som att ägget släppte eftersom min temperatur har stigit 😊

NC sätter ägglossningen på CD 23 men temperaturen dippade sen mellan CD 26-29? tror ni att ägglossningen blev senare än vad NC säger? 

kan tillägga att temperaturen fortfarande är förhöjd och ingen mens har kommit än 🙏🏻 haft lite molvärk till och från och lite ömma bröst. Testade negativt i lördags med NC egna graviditetstest. Men tänker att mitt hcg inte hade ökat tillräckligt då? Har köpt ett CB-testa tidigt men vågar inte ta det nu utan skjuter på det för att se om temperaturen sjunker och mensen kommer? hoppas så mycket på ett plus.

• studerade
    Lojsan DN skrev 2023-10-17 17:04:28 följande:
    Bilden kom inte med ❤️

Det där kan absolut vara en implantation dipp  😃 Så hur har det gått i dag, kommit någon blödning en?
    Nej ingen mens 😍❤️😍❤️ blir att testa imorgon ❤️
    Cashili33 skrev 2023-10-17 17:58:31 följande:

Håller tummarna!! 

är inte jättevanligt att ägget fäster äl 12 kanske MEN hoppet är det sista som lämnar så jag håller alla tummar och tår jag kan ❤️

Hoppet finns ❤️ är inte så rutinerat med ff men där stod de att dippen räknas från dag 5-12. Har ingen aning mer än så ❤️❤️

Hempe: så länge du har hög temp och ingen mens så är de ju bra ❤️
  • Ememem
    Hampee skrev 2023-10-17 20:36:36 följande:

Hej! 

Mitt första inlägg här och skulle behöva input från er. Jag är på min första omgång med Letrozol (diagnotiserad med PCO) och har följt upp med ultraljud. På CD 20 hade jag en äggblåsa på 17mm och rekommenderades att ligga de kommande 10 dagarna. Fick inget positivt LH-test men testade inte så noga, kanske svårare att få positivt LH med PCO? Verkar ju dock verkligen som att ägget släppte eftersom min temperatur har stigit 😊

NC sätter ägglossningen på CD 23 men temperaturen dippade sen mellan CD 26-29? tror ni att ägglossningen blev senare än vad NC säger? 

kan tillägga att temperaturen fortfarande är förhöjd och ingen mens har kommit än 🙏🏻 haft lite molvärk till och från och lite ömma bröst. Testade negativt i lördags med NC egna graviditetstest. Men tänker att mitt hcg inte hade ökat tillräckligt då? Har köpt ett CB-testa tidigt men vågar inte ta det nu utan skjuter på det för att se om temperaturen sjunker och mensen kommer? hoppas så mycket på ett plus.

Om äl var cd 23 så borde du nog ha testat positivt i lördags, eftersom det är äl+15.

Jag tror att äl kan ha varit cd 28 utifrån din graf och då kan det fortfarande ha varit lite tidigt i lördags. Men om ni inte hade sex efter cd 24 så är det kanske lite på gränsen att du kan ha blivit befruktad om äl skedde cd 28
  • Cashili33
    Hampee skrev 2023-10-17 20:36:36 följande:

Hej! 

Svårt att säga tycker jag när tempen bara är marginellt högre. Men om du hade ÄL cd 23 så är du långt efter bim och då borde ett test visa positivt nu om du är gravid 

hade du symtom på ÄL senare än så? Fertilt sekret , molvärk eller så? 
  • Hampee
    Cashili33 skrev 2023-10-18 04:54:49 följande:
    Svårt att säga tycker jag när tempen bara är marginellt högre. Men om du hade ÄL cd 23 så är du långt efter bim och då borde ett test visa positivt nu om du är gravid 

hade du symtom på ÄL senare än så? Fertilt sekret , molvärk eller så? 

Hade alla symptom runt den tiden som NC har satt ägglossningen på. Kände av värk i äggstocken och fertilt sekret fram till CD 24.

Men en temperaturökning på 0,3 grader räknas väl som ägglossning? Menar du att jag inte hade någon tydlig höjning där temperaturen ?hoppar? upp? 😊

Jag får väl avvakta några dagar till och se om det dyker upp någon mens. Har också läst att man kan vara ?låghormonare? och att flera inte fått positivt test förens långt senare. Har förhöjt testosteron så det kanske bidrar? 

• Maymom
    Hampee skrev 2023-10-18 06:44:44 följande:

Hade alla symptom runt den tiden som NC har satt ägglossningen på. Kände av värk i äggstocken och fertilt sekret fram till CD 24.

Men en temperaturökning på 0,3 grader räknas väl som ägglossning? Menar du att jag inte hade någon tydlig höjning där temperaturen ?hoppar? upp? 😊

Jag får väl avvakta några dagar till och se om det dyker upp någon mens. Har också läst att man kan vara ?låghormonare? och att flera inte fått positivt test förens långt senare. Har förhöjt testosteron så det kanske bidrar? 

Utifrån din temp hade jag gissat på ÄL cd28. Men utifrån sekret mm borde det varit tidigare.
    Hur som helst bör ett graviditetstest ge tydligt besked nu då du förmodligen är på minst ÄL+13. 

Det är inte jättevanligt att plussa långt senare, det händer men i många fall har det att göra med att ÄL var senare än man trodde. 

• Hampee
    Maymom skrev 2023-10-18 08:05:59 följande:

Utifrån din temp hade jag gissat på ÄL cd28. Men utifrån sekret mm borde det varit tidigare.
    Hur som helst bör ett graviditetstest ge tydligt besked nu då du förmodligen är på minst ÄL+13. 

Det är inte jättevanligt att plussa långt senare, det händer men i många fall har det att göra med att ÄL var senare än man trodde. 

Tack alla ni som har svarat. hade fortfarande hög temp i morse och ingen mens eller molvärk än. Avvaktar några dagar till och ser och tar ett till test om ingen mens kommer 🙏🏻

@studerade tog du något test idag? ☺️
  • Lojsan DN
    studerade skrev 2023-10-17 21:15:57 följande:
    Nej ingen mens 😍❤️😍❤️ blir att testa imorgon ❤️
    Cashili33 skrev 2023-10-17 17:58:31 följande:

Håller tummarna!! 

Har du tagit test i dag? 😃