• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Mary Anne

Så skumt. Fick också min mens idag. Har aldrig haft en lutealfas som är längre än 15 dagar på över tre års mätande (nästan alltid 11-13)

och nu kom mensen på morgonen den 17e dagen. Jag vet ju att min PMS kan variera från månad till månad men har vad jag kan minnas aldrig varit så trött och inte haft så ömma bröst sedan jag fick dem. Kroppen kan verkligen spöka. 

• fancyr
    Hampee skrev 2024-01-24 07:34:01 följande:
    Det är inte ovanligt att tempen är fortsatt hög även när mensen kommer. Min temp sjunker inte under linjen förens efter mensen är slut och har tyvärr inte varit gravid då. Håller tummarna att det tar sig nästa månad för dig! 
    Ok då vet jag att det är inom det normala ☺️
  • fancyr
    Måste fråga er som tempat ett tag. Jag har fortfarande rätt hög temp. Inatt sov jag  bra men vaknade vid 03:50 och tog temp, då var den på 36,26 och om jag justerade den så skulle den ligga på 36,51 vid 06 som är min temptid. 06:15 tog jag temp igen men hade då vaknat för snooz 06:00 och inte tempat för jag tänkte använda tempen vid 03:50. Tempen vid 06:15 efter justering blev 36,27 men känns inte heller rätt. 
    Vilken hade ni använt?
  • Cececilia
    fancyr skrev 2024-01-26 10:55:46 följande:
    Måste fråga er som tempat ett tag. Jag har fortfarande rätt hög temp. Inatt sov jag  bra men vaknade vid 03:50 och tog temp, då var den på 36,26 och om jag justerade den så skulle den ligga på 36,51 vid 06 som är min temptid. 06:15 tog jag temp igen men hade då vaknat för snooz 06:00 och inte tempat för jag tänkte använda tempen vid 03:50. Tempen vid 06:15 efter justering blev 36,27 men känns inte heller rätt. 
    Vilken hade ni använt?

Jag räknar aldrig om tempar, men hade inte bekymrat mig om tempen under mensen. Har själv haft att tempen legat kvar lite högre medans mensen vart igång. Enligt ff ska det inte påverka så mycket om man går upp och kissar eller vaknar till för att somna om fort igen. Så har alltid lagt in tempen från min vanliga temptid även om jag vaknat till under natten. 

Men har slutat tempa på morgonen från denna cykeln eftersom jag precis som du gjort vaknat flera gånger om natten spänd på vad tempen ska visa. Tror det gör mer skada än nytta när kroppen inte får sin vila. 

Har en Apple Watch som kommer ge mig svar på om tempen ökar efter ägglossning sen, utan att jag behöver sova oroligt. 

hoppas du kan slappna av och få lite ro, annars är ett tips att skaffa temp drop eller en klocka 😊

• fancyr
    Cececilia skrev 2024-01-26 11:04:51 följande:

Jag räknar aldrig om tempar, men hade inte bekymrat mig om tempen under mensen. Har själv haft att tempen legat kvar lite högre medans mensen vart igång. Enligt ff ska det inte påverka så mycket om man går upp och kissar eller vaknar till för att somna om fort igen. Så har alltid lagt in tempen från min vanliga temptid även om jag vaknat till under natten. 

Men har slutat tempa på morgonen från denna cykeln eftersom jag precis som du gjort vaknat flera gånger om natten spänd på vad tempen ska visa. Tror det gör mer skada än nytta när kroppen inte får sin vila. 

Har en Apple Watch som kommer ge mig svar på om tempen ökar efter ägglossning sen, utan att jag behöver sova oroligt. 

hoppas du kan slappna av och få lite ro, annars är ett tips att skaffa temp drop eller en klocka 😊

Jag skaffade precis en apple watch SE två månader innan jag började tempa så kan inte köpa en ny watch nu haha.. 

Köpte en bättre temp igår, som har Bluetooth och lysande skärm. vill inte lägga flera tusen på något.. tempdrop är oxå rätt dyrt... man hoppas ju att dessa apparater inte ska behöva användas månad efter månad hehe.. 
  • Juliab

Är det någon som kan svara på om temphöjning alltid är en bekräftelse på att ägglossning skett? 

Jag får alltid utslag på ÄL-test, månad efter månad. synligt äggvitesekret 1-2 dagar varje cykel. Eftersom jag inte lir gravid så funderar jag såklart på vad som kan vara fel... Läser mycket och har förstått att positiva äl-test och sekret inte är en garanti för att ägglossning faktiskt sker. - Men då till frågan - är tempökningen som följer ett kvitto på att det sker? 

Vet att det kan vara manlig faktor också och idag startade vi vår utredning med att min man lämnade prov. nästa vecka är det min tur. Men jag kan inte sluta att grubbla själv på olika orsaker. 

• Cececilia
    fancyr skrev 2024-01-26 11:22:18 följande:
    Jag skaffade precis en apple watch SE två månader innan jag började tempa så kan inte köpa en ny watch nu haha.. 

Köpte en bättre temp igår, som har Bluetooth och lysande skärm. vill inte lägga flera tusen på något.. tempdrop är oxå rätt dyrt... man hoppas ju att dessa apparater inte ska behöva användas månad efter månad hehe.. 
    åh förstår dig! Men försök att inte tänka så mycket på det hela, tempen ökar ju inte chansen. När man väl vet längden på sin lutealfas har man ju inte så mycket mer nytta av det ☺️
  • fancyr
    Cececilia skrev 2024-01-26 11:38:46 följande:
    åh förstår dig! Men försök att inte tänka så mycket på det hela, tempen ökar ju inte chansen. När man väl vet längden på sin lutealfas har man ju inte så mycket mer nytta av det ☺️
    Det är sant iof, du har rätt! 
  • Cececilia
    fancyr skrev 2024-01-26 12:00:43 följande:
    Det är sant iof, du har rätt! 
    Jag är rädd att mitt egna envisande att tempa har bidragit till att vi inte fått något plus det senaste året. Kanske hade det blivit om man inte velat ha så mycket kontroll och istället sovit som man ska 🤷?♀️ 
  • fancyr
    Cececilia skrev 2024-01-26 15:36:02 följande:
    Jag är rädd att mitt egna envisande att tempa har bidragit till att vi inte fått något plus det senaste året. Kanske hade det blivit om man inte velat ha så mycket kontroll och istället sovit som man ska 🤷?♀️ 
    Har gått i lite samma tankar men jag tänker att det nog inte kan vara så enkelt 😅