• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • pannkakssmet
    Cececilia skrev 2024-01-31 11:41:42 följande:
    Fortsätter den uppåt igen kan det vara rätt 😊 ibland tar det några dagar innan den sticker upp 🙃
    Tack för svar! Man blir så knäpp när man analyserar så mycket 😂 Speciellt när man läser överallt att tempen 'måste öka direkt' mm men då kan jag lugna mig lite 😊
  • amiilee
    pannkakssmet skrev 2024-01-31 11:58:32 följande:
    Tack för svar! Man blir så knäpp när man analyserar så mycket 😂 Speciellt när man läser överallt att tempen 'måste öka direkt' mm men då kan jag lugna mig lite 😊
    Skulle försöka få till mys idag också utifall att kroppen inte lyckades ägglossa (tempen imorgon kommer nog visa) 
  • pannkakssmet
    amiilee skrev 2024-01-31 13:10:05 följande:
    Skulle försöka få till mys idag också utifall att kroppen inte lyckades ägglossa (tempen imorgon kommer nog visa) 
    Tänker så med! Får slita tag i killen när han kommer hem från jobbet inatt 😅
    Om tempen är låg imorgon med, är äl utebliven då tro?
  • Hsim

Dagens temp, ihop med blinkade smiley på lila CB
    känns som ÄL kanske kan komma tidigare är förutspått eller vad tror ni? 

• pannkakssmet

Tempen sjönk från 36.18 till 36.14. Hoppades tempen skulle öka idag... FF tog bort misstänkt ÄL cd 15. Blir så ledsen

• Juliab
    pannkakssmet skrev 2024-02-01 10:11:43 följande:

Tempen sjönk från 36.18 till 36.14. Hoppades tempen skulle öka idag... FF tog bort misstänkt ÄL cd 15. Blir så ledsen

Så tråkigt! 

mäter du vid samma tid varje dag? Innan du rör dig upp ur sängen? 

• pannkakssmet
    Juliab skrev 2024-02-01 11:27:09 följande:

Så tråkigt! 

mäter du vid samma tid varje dag? Innan du rör dig upp ur sängen? 

Ja men verkligen! Jag mäter mellan kl. 7.40 och 8.00 det första jag gör innan jag går upp.
    Får ha lite mys då o då ifall ägglossningen kanske sker lite senare denna cykel 😐 
  • Juliab
    pannkakssmet skrev 2024-02-01 11:41:52 följande:
    Ja men verkligen! Jag mäter mellan kl. 7.40 och 8.00 det första jag gör innan jag går upp.
    Får ha lite mys då o då ifall ägglossningen kanske sker lite senare denna cykel 😐 
    Ja då borde det verkligen stämma! 
  • fancyr
    pannkakssmet skrev 2024-01-31 11:36:42 följande:

Vet inte vad jag ska tänka om min graf denna månad, testade CB advancerade ägglossningstest och fick blinkande gubbe 3 dagar innan fast glad gubbe på kvällen cd12. Dock dålig tempökning tycker jag för att det ska ha skett ägglossning?

Testade att ta bort det positiva testet i NC o då tror den på ÄL idag. Vad tror ni? Ni verkar så kunniga 😊

Lägger in grafen från FF också, som godkände dagens temp och satte ÄL i söndags??

Verkar som om äl kan ha varit cd15 faktiskt men att NC behöver mer info, vänta tills imorgon och se vad som händer :)
  • Lojsan DN

Vad tror ni om den här goingen då? Haha Aldrig varit med om detta tidigare under tiden jag har spårat min mens. Ska bli kul och se hur lång lutealfas jag kommer få.