• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Juliab
    Lojsan DN skrev 2024-02-04 06:06:32 följande:

Vad tror ni om den här goingen då? Haha Aldrig varit med om detta tidigare under tiden jag har spårat min mens. Ska bli kul och se hur lång lutealfas jag kommer få. 

Oj! 🤓 
    fick du positivt ÄL-test också? 
  • Lojsan DN
    Juliab skrev 2024-02-04 07:39:04 följande:
    Oj! 🤓 
    fick du positivt ÄL-test också? 
    Ja fick peak på cd 6 😀
  • Juliab
    Lojsan DN skrev 2024-02-04 07:46:39 följande:
    Ja fick peak på cd 6 😀

Men dåså!! 

kroppen hittar på konstiga saker ibland. 

• fancyr
    Lojsan DN skrev 2024-02-04 06:06:32 följande:

Vad tror ni om den här goingen då? Haha Aldrig varit med om detta tidigare under tiden jag har spårat min mens. Ska bli kul och se hur lång lutealfas jag kommer få. 

Verkar ju som om ägglossning skett iaf enligt temphöjningen. så än så länge allt positivt ☺️
  • Lojsan DN
    Juliab skrev 2024-02-04 07:54:12 följande:

Men dåså!! 

kroppen hittar på konstiga saker ibland. 

Ja men verkligen, kroppen är full av överraskningar. 
  • Lojsan DN
    fancyr skrev 2024-02-04 08:02:47 följande:
    Verkar ju som om ägglossning skett iaf enligt temphöjningen. så än så länge allt positivt ☺️
    Ja men precis 😊
  • fancyr
    pannkakssmet skrev 2024-02-01 10:11:43 följande:

Tempen sjönk från 36.18 till 36.14. Hoppades tempen skulle öka idag... FF tog bort misstänkt ÄL cd 15. Blir så ledsen

Hur går det? ☺️
  • pannkakssmet
    fancyr skrev 2024-02-04 12:25:38 följande:
    Hur går det? ☺️
    Vad gullig du är som frågar! Jag har tyvärr inte blivit ett dugg klokare på min kropp.. 😅

Tempen gick ner ytterligare men ökade igår och idag, så vet inte om kroppen inte lyckades ägglossa på första försöket?
    Haft molvärk enda sen det positiva ägglossningstest.

När jag torkade mig igårkväll så var det lite ljusrosa på pappret, och idag mer åt det bruna hållet. Inte flytningsaktigt utan lite mer vattnigt. Svårt o förklara!! Vet inte vad det kan vara. Inte är väl mensen på g redan?

Kan visa vad NC och FF tycker...

Förlåt för långt inlägg 🙃
  • fancyr
    pannkakssmet skrev 2024-02-04 13:22:08 följande:
    Vad gullig du är som frågar! Jag har tyvärr inte blivit ett dugg klokare på min kropp.. 😅

Tempen gick ner ytterligare men ökade igår och idag, så vet inte om kroppen inte lyckades ägglossa på första försöket?
    Haft molvärk enda sen det positiva ägglossningstest.

När jag torkade mig igårkväll så var det lite ljusrosa på pappret, och idag mer åt det bruna hållet. Inte flytningsaktigt utan lite mer vattnigt. Svårt o förklara!! Vet inte vad det kan vara. Inte är väl mensen på g redan?

Kan visa vad NC och FF tycker...

Förlåt för långt inlägg 🙃

Ja, allt är verkligen inte solklart alltid. Tycker NC graf ser lite knepig ut men enligt FF som jag tycker är bättre ser det ut som om du eventuellt kunde få en liten implantationsdipp och med en sådan kan man få en liten nidblödning. Inte helt omöjligt att implantation skett äl+5 faktiskt. 

enligt NC ser det ut som om du inte ägglossade Första gången men att du kan ha gjort det cd21 om du får en till temphöjning.