• Mary Anne

Tempkurvor

Hej! Jag hoppar in här och hoppas att ni kan hjälpa mig att reda ut lite. Jag har haft hög temp 15 dagar nu, har tempat i 27 cykler (snart 3 år) och min lutealfas brukar vara 11-13 dagar, bara en gång har den varit 15 dagar och då var mina hormoner lite störda pga att jag tog ett dagen efter piller, så jag vet inte om man kan räkna med det. Jag testade negativt idag men tror typ inte på det eftersom min temp håller sig hög och jag har olika symtom (som visserligen lika gärna kan vara tecken på PMS/att mens är på ingång.) Men om jag fortsätter ha hög temp så kan det väl typ inte ha någon annan förklaring än graviditet? Kan det vara så att jag är en sån som testar positivt sent bara? 

Mina symtom:

- Väldigt ömma bröst. På ett sätt som jag inte haft på flera år. 

- Knivhuggskänsla i magen i förrgår. Igår stack det och drog i magen. 

- Gasig i magen. 

- Ökad vilopuls. Vanligtvis 40-43 på natten, senaste veckan 46-53 på natten. 

- Lotion-aktiga flytningar till och från, brukar vara så gott som torrt. 

- Drömmer mycket. 

- För några dagar sedan var jag extremt trött typ tre dagar i rad, sov en timme på dagen vilket jag aldrig gör annars. 

-

Samtidigt som jag också var extremt trött var jag också blödig/lätt till gråt och lite lättirriterad (båda de känns ju mer som pms dock)

• Mary Anne

Så min fråga är väl egentligen om fortsatt hög temp alltid = graviditet? Kan jag lita mer på tempen än på gravtest? Känner mig inte sjuk eller så så det kan inte vara feber som gör att tempen är hög.

• Mary Anne
    fancyr skrev 2024-01-22 10:16:25 följande:
    Jag sitter i samma sits som du ungefär. Har nu haft hög temp i 15 dagar. Kan lutealfasen vara längre än 14 dagar?! Läser lite runt att den brukar ligga på 14 men kan vara mellan 10- 16 dagar.

Jag känner igen mig i det du skriver.
    - Ökad vilopuls, ej nattetid ska den mätas. Denna månad har min gått upp idag vilket bryter mönstret från mina två tidigare cyklar. Idag ligger jag på 67 jämfört med tidigare månader 57. 

- Hög temp. 

- Mensvärk (kan vara både och)

- Drömmer mycket 

- Gasig i magen 

- Dov illamåendekänsla idag. 

- Känsligare än vanligt. 

Okej, jag visste inte att man inte ska mäta nattetid. Har läst nånstans att det ska vara en grej med förhöjd puls (men att det även gäller lutealfasen generellt innan mens?) så jag började undersöka om det fanns något mönster utifrån min klocka. Men då säger det kanske inte så mycket. 

Så klurigt när vi har massa symptom båda två i kombination med längre lutealfas än vanligt, känns som att alla tecken finns där. Men samtidigt kan ju kroppen spela en spratt också. Var verkligen säker på att jag skulle få + idag om inte mensen dök upp men jag får väl vänta några dagar till med att testa nästa gång. När ska du testa nästa gång? 

Håller tummarna för dig! <3

• Mary Anne
    fancyr skrev 2024-01-22 10:16:25 följande:
    Jag sitter i samma sits som du ungefär. Har nu haft hög temp i 15 dagar. Kan lutealfasen vara längre än 14 dagar?! Läser lite runt att den brukar ligga på 14 men kan vara mellan 10- 16 dagar.

Jag känner igen mig i det du skriver.
    - Ökad vilopuls, ej nattetid ska den mätas. Denna månad har min gått upp idag vilket bryter mönstret från mina två tidigare cyklar. Idag ligger jag på 67 jämfört med tidigare månader 57. 

- Hög temp. 

- Mensvärk (kan vara både och)

- Drömmer mycket 

- Gasig i magen 

- Dov illamåendekänsla idag. 

- Känsligare än vanligt. 
    Och just det, ang lutealfas så har jag också lärt mig att en "normal" lutealfas ska vara 10-16 dagar. Men sen är det ju personligt hur lång den brukar vara. Hur lång lutealfas brukar du ha?
  • Mary Anne
    Cececilia skrev 2024-01-22 10:01:22 följande:
    Det kan man tyvärr inte. Tempen kan till och med hålla sig hög någon dag in på mensen. Håller tummarna att du får ett plus 🤞
    Det har du rätt i ja, kollade mina tidigare kurvor och ibland har den sjunkit inför mens och ibland inte. Men blir så förvirrad när mensen inte dyker upp. Men men, det är väl bara att försöka ha tålamod och vänta några dagar till. 
  • Mary Anne
    fancyr skrev 2024-01-22 10:55:47 följande:

Tror jsg har 14 dagar, så här det varit de senaste två månaderna. hur lång har du? 

Jag ska nog vänta tills imorgon med att testa. Du då?

Spännande! Du får uppdatera imorgon hur det går!

Ska försöka vänta typ till torsdag, då har det gått 18 dagar med hög temp (om inte mensen kommit då). Om jag inte får plus då fattar jag ingenting, jag brukar ha 11-13 (medel 12.3 enligt min RYB-appen). 

• Mary Anne

Så skumt. Fick också min mens idag. Har aldrig haft en lutealfas som är längre än 15 dagar på över tre års mätande (nästan alltid 11-13)

och nu kom mensen på morgonen den 17e dagen. Jag vet ju att min PMS kan variera från månad till månad men har vad jag kan minnas aldrig varit så trött och inte haft så ömma bröst sedan jag fick dem. Kroppen kan verkligen spöka. 

Svar på tråden Tempkurvor