• KarlssonA

Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

S+Mp+C+L pratar hela tiden om deras överlägsna värderingar. Det är bara de som har hjärtat på rätt sida, medan alla andra partier är onda. Trots det ignorerar dem coronaviruset. Genom att inte försöka begränsa virusets spridning har 5000 människor dött i Sverige och fler kommer det att bli. Bevisar inte det här att det tvärtom är dessa partier som helt saknar moral och goda värderingar?

Ni som stödde regeringen och stödpartierna till den för att ni ville att goda värderingar ska prägla samhället - har ni ändrat nu? Om inte - varför?

• Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?
  • AndreaBD
    Anonym (Expats) skrev 2020-06-21 22:29:33 följande:
    I Portugal räknar man alla som dött med corona oavsett dödsorsak. Således inte bara Sverige och Belgien. Har du belägg för att bara Sverige och Belgien för en nitisk statistik över dödsfall? För vi har förmedlats från start att alla räknas med här.
    Kan hända att det är något mer land. Det har inte pratats mycket om just Portugal. Man har haft mer fokus på länder som haft många döda. 
  • Anonym (ABC)
    AndreaBD skrev 2020-06-22 11:57:42 följande:

Nu har du nog inte läst rätt.

Om man dör MED covid-19 men inte AV covid-19, så har man knappast haft svåra symptom.

Var har man hittat fallen som var smittade, men som inte hade så svåra symptom att de bidrog till dödsfallet?
  • Anonym (Minna)
    Anonym (ABC) skrev 2020-06-21 21:01:03 följande:

Sverige har ju testat bara personer med svåra symptom på covid-19. Hur är det då möjligt att en person som har avlidit utan covid-19 symptom skulle ha kunnat hamna med i statistiken över covid-19 dödsfall?

Nej, i alla fall sjukhusen i region Stockholm har screenat samtliga inlagda patienter sedan mars. Antar att man gjort likadant i övriga Sverige.

Personer som är i slutskedet av livet är oftast inlagda och om de då drabbas av covid-19, varesig de får symptom eller inte, så räknas de in i statistiken.
  • AndreaBD
    KarlssonA skrev 2020-06-21 22:30:32 följande:
    De flesta av oss har inte jobbat hemifrån eller stannat hemma. Framförallt har Sverige stängt ner mycket mindre än andra länder. Tar du in den informationen?
    Är du säker på det? Väldigt många har jobbat hemma, i alla fall så ofta som möjligt. Min man och min äldste son jobbar hemifrån, mina andra två barn har studerat hemifrån. Jag har inte kunnat göra det, som lärare, men det har varit LÅNGT ifrån som vanligt. Vi har gått och spritat av det mesta, jag har börjat åka bil till jobbet (arbetsgivaren betalar parkeringen). Desinfektion och speciella Corona-regler och att lära ut det till barnen också är numera del av jobbet.
  • Iarwain
    Anonym (ABC) skrev 2020-06-22 12:08:33 följande:
    Om man dör MED covid-19 men inte AV covid-19, så har man knappast haft svåra symptom.
    Hur vet du det?
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • K Markatta

Lite nyheter från Vetenskapsradion:

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=7498643

Forskare: Ingen stor andra våg av corona att vänta

- Det här med andra vågen... man måste ta av sig influensaglasögonen när det gäller coronaviruset. Det är en sak som jag har lärt mig när det gäller det här viruset, att det beter sig inte alls som influensa.

Det betyder till exempel att det inte ser ut att mutera och förändras till en mer smittsam form. Men även om det inte kommer nya vågor så kommer det sannolikt nya fall, säger Jonas Ludvigsson, epidemiolog vid Örebro universitet.

- Om viruset finns kvar i omlopp till hösten och en stor andel av västvärldens befolkning inte är immun, då kommer det att uppstå utbrott.

Men de utbrotten är ingen andra våg, säger professorn i katastrofmedicin, Johan von Schreeb vid Karolinska institutet. Snarare små brandhärdar som vi behöver kunna släcka effektivare än vi har gjort hittills med isolering och smittspårning.

- Det är ju ett lömskt virus på det sättet att det kan dyka upp som skogsbränder eller gräsbränder lite här och där, och då måste man ju ha ett system som hittar det där snabbt och kasta på brandfilten snabbt som attan.

• AndreaBD
    KarlssonA skrev 2020-06-21 22:41:29 följande:
    I Danmark stängde man ner skolor, restauranger, barer, caféer, frisörer, psykologer, gym, simhallar, köpcentrum och skickade hem alla offentliganställda. Dessutom satte man en gräns på 10 personer istället för 50.

Det är väl ganska stor skillnad.
    Det behöver ändå inte vara skillnad när det gäller smitta. Om man får till det att vara tillräckligt försiktig, så kanske det inte gör någon större skillnad. 

Dessutom - vad kommer de andra länderna att göra EFTER sin lockdown? Då sprids viruset igen och det dröjer tills vi får nåt vaccin. De kommer att hinna ikapp i antal döda.

I Tyskland har man nu haft en jättespridning i en köttfabrik, som har över tusen anställda. Det hade iofs också kunnat hända under lockdown, för man har ju aldrig stängt ner matproducerande arbete. 
  • AndreaBD
    Anonym (bastu) skrev 2020-06-21 22:41:46 följande:
    Ja precis, hur skulle man annars räkna. Har man sjukdomen covid-19 och dör så har man rimligtvis dött på grund av covid-19.
    Inte alls! Det finns jättemånga fall där det inte är så. Så många att det förfalskar statistiken ordentligt. De allra, allra flesta som dog hade underliggande sjukdomar. Det behöver inte bara vara högt blodtryck eller diabetes. Det kan också vara cancer i slutstadium. Antagligen är de flesta av dem som dött såna som var svårt sjuka, många var döende, och självklart har några dött av annat än viruset.
  • KillBill
    K Markatta skrev 2020-06-22 12:25:38 följande:

Lite nyheter från Vetenskapsradion:

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=7498643

Forskare: Ingen stor andra våg av corona att vänta

- Det här med andra vågen... man måste ta av sig influensaglasögonen när det gäller coronaviruset. Det är en sak som jag har lärt mig när det gäller det här viruset, att det beter sig inte alls som influensa.

Det betyder till exempel att det inte ser ut att mutera och förändras till en mer smittsam form. Men även om det inte kommer nya vågor så kommer det sannolikt nya fall, säger Jonas Ludvigsson, epidemiolog vid Örebro universitet.

- Om viruset finns kvar i omlopp till hösten och en stor andel av västvärldens befolkning inte är immun, då kommer det att uppstå utbrott.

Men de utbrotten är ingen andra våg, säger professorn i katastrofmedicin, Johan von Schreeb vid Karolinska institutet. Snarare små brandhärdar som vi behöver kunna släcka effektivare än vi har gjort hittills med isolering och smittspårning.

- Det är ju ett lömskt virus på det sättet att det kan dyka upp som skogsbränder eller gräsbränder lite här och där, och då måste man ju ha ett system som hittar det där snabbt och kasta på brandfilten snabbt som attan.

I detta fördjupande reportage från Vetenskapsradion  på djupet utesluter inte epidemiologen Jonas Ludwigsson fortsatt smittspridning under hösten. P.g.a. att så många som blir smittade inte får symtom är sjukdomen rätt svår att stoppa. Han bedömer samtidigt att den svenska befolkningen har ett något bättre utgångsläge givet att fler hos oss varit smittade. 

https://sverigesradio.se/avsnitt/1519382

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • AndreaBD
    Anonym (bastu) skrev 2020-06-21 23:09:14 följande:
    De har haft fel i sina uttalanden från dag ett. Säger inte det dig nåt?
    Det enda som jag tänker där är: De borde inte ens ha försökt att spå vad som händer, eftersom de ju omöjligt kunde veta det. Ser du inte det? Man kan inte veta, med ett nytt virus. 
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?