• KarlssonA

Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

S+Mp+C+L pratar hela tiden om deras överlägsna värderingar. Det är bara de som har hjärtat på rätt sida, medan alla andra partier är onda. Trots det ignorerar dem coronaviruset. Genom att inte försöka begränsa virusets spridning har 5000 människor dött i Sverige och fler kommer det att bli. Bevisar inte det här att det tvärtom är dessa partier som helt saknar moral och goda värderingar?

Ni som stödde regeringen och stödpartierna till den för att ni ville att goda värderingar ska prägla samhället - har ni ändrat nu? Om inte - varför?

• Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?
  • KarlssonA
    Iarwain skrev 2020-06-22 16:43:56 följande:
    https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-2015284-med-instruktion-for_sfs-2015-284

Myndigheten ska särskilt ansvara för
    ...
      2. officiell statistik enligt förordningen (2001:100) om den officiella statistiken,
    ...

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-2001100-om-den-officiella_sfs-2001-100

Kortfattat:
    Socialstyrelsen har den officiella statistiken för Sveriges dödstal.
    FHM är en av datakällorna för Covid-19 statistik.

FHMs statistik är öppen och tillgänglig för media och andra.
    Så ett flertal media hämtar data direkt därifrån, med de risker det innebär då den är preliminär och har inte alla ingångsvärden.
    Det är Folkhälsomyndighetens siffror som redovisas på presskonferenserna och som alla medier hänvisar till. Där ingår inte Socialstyrelsens siffror.
  • KarlssonA
    Anonym (Expats) skrev 2020-06-22 16:16:46 följande:

Inte för att på något vis förminska alla tragiska dödsfall, men jag upplever inte att Sverige har särdeles höga dödstal sett till befolkningsmängd. Jag förstår inte riktigt fixeringen vid Sveriges dödstal, när det finns andra länder som har liknande eller högre siffror? Får alla länder med högre siffror än Sverige lika mycket skit, eller är det någon annanstans skon klämmer, som t.ex strategin?

Bara 4 länder i världen har högre dödstal än Sverige, så det är väl inte så konstigt.
  • KarlssonA
    AndreaBD skrev 2020-06-22 16:49:24 följande:
    Jag håller med dig. Jag tror att det kan vara så att folk i Sverige har ganska höga förväntningar. Dvs. de tror att regeringen och myndigheter måste kunna fixa allt. Men de kan inte trolla heller. Och ibland finns det också olika vägar man kan gå. Och man kanske måste gå olika vägar, för att man har olika förutsättningar. 
    Norge, Danmark och Finlands har tydligen förmågan att fixa allt och trolla tydligen.
  • KarlssonA
    AndreaBD skrev 2020-06-22 16:49:24 följande:
    Jag håller med dig. Jag tror att det kan vara så att folk i Sverige har ganska höga förväntningar. Dvs. de tror att regeringen och myndigheter måste kunna fixa allt. Men de kan inte trolla heller. Och ibland finns det också olika vägar man kan gå. Och man kanske måste gå olika vägar, för att man har olika förutsättningar. 
    Norge, Danmark och Finlands regeringar har tydligen förmågan att fixa allt och trolla.
  • KillBill
    KarlssonA skrev 2020-06-22 17:31:53 följande:
    Varför fortsätter du posta länkar som inte styrker ditt påstående?

Anders Tegnell har sagt fler gånger att i den totala svenska dödssiffran ingår inte Socialstyrelsens beräkningar på personer som aldrig testades för Covid-19.
    Du beter dig som ett barn. Sluta att svamla och erkänn att du har fel.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Iarwain
    KarlssonA skrev 2020-06-22 17:36:31 följande:
    Det är Folkhälsomyndighetens siffror som redovisas på presskonferenserna och som alla medier hänvisar till. Där ingår inte Socialstyrelsens siffror.

Näppeligen alla...

Jag vet att delar av Aftonbladets data-sida tar dagsinput därifrån, men andra delar från Socialstyrelsen. Så redan där så brister ditt påstående om "alla".

Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • sextiotalist
    KarlssonA skrev 2020-06-22 17:36:31 följande:

De konferenser jag sett har även Socialstyrelsen varit med och presenterat siffror.
  • Anonym (irma)
    sextiotalist skrev 2020-06-22 18:39:10 följande:
    De konferenser jag sett har även Socialstyrelsen varit med och presenterat siffror.
    Socialstyrelsens operativa avdelning redovisar antal tillgängliga intensivvårdsplatser (med respirator), hur många som vårdas på IVA (covid-patienter och andra) samt regionernas kapacitet, påverkan och eventuellt behov av materiel. 
  • KarlssonA
    KillBill skrev 2020-06-22 18:00:18 följande:
    Du beter dig som ett barn. Sluta att svamla och erkänn att du har fel.
    Nej, du har fel och ska erkänna det själv. Dödsfall som inte har varit föremål för test ingår inte i Folkhälsomyndighetens statistik.

Kan du erkänna att du hade fel?
  • KarlssonA
    Iarwain skrev 2020-06-22 18:27:00 följande:

Näppeligen alla...

Jag vet att delar av Aftonbladets data-sida tar dagsinput därifrån, men andra delar från Socialstyrelsen. Så redan där så brister ditt påstående om "alla".

Dödstalen kommer alltid från Folkhälsomyndigheten, aldrig från Socialstyrelsen. Varför är det så svårt att förstå?
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?