• KarlssonA

Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

S+Mp+C+L pratar hela tiden om deras överlägsna värderingar. Det är bara de som har hjärtat på rätt sida, medan alla andra partier är onda. Trots det ignorerar dem coronaviruset. Genom att inte försöka begränsa virusets spridning har 5000 människor dött i Sverige och fler kommer det att bli. Bevisar inte det här att det tvärtom är dessa partier som helt saknar moral och goda värderingar?

Ni som stödde regeringen och stödpartierna till den för att ni ville att goda värderingar ska prägla samhället - har ni ändrat nu? Om inte - varför?

• Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?
  • KarlssonA
    nihka skrev 2020-06-22 02:57:11 följande:
    Hahaha! Underbart. Du förstår inte att det är vården som tar hand om de sjuka och räknar hur många som dör - inte FHM.

Man räknar de som dör med ett positivt testresultat och de som läkare bedömer är smittade med coronaviruset.
    Det stämmer inte. Hur kan ni framföra dessa påståenden utan någon som helst grund?

Det är FHMs statistik som redovisas till allmänheten när det kommer till totala antalet döda och den innefattar bara dem som har testat positivt.
  • nihka

Det stämmer inte. Hur kan du framföra dessa påståenden utan någon som helst grund?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/socialstyrelsen-hittar-fler-doda-i-covid-19

"Det är Socialstyrelsen som ansvarar för den officiella statistiken om hälsa, vård och omsorg och dödsorsaker i Sverige."

KarlssonA skrev 2020-06-22 02:46:41 följande:
    Nej, du vilseleder helt enkelt. Socialstyrelsens statistik är inte den officiella statistiken i Sverige. Den kommer från Folkhälsomyndigheten

Hur svårt ska det vara att förstå detta?

• Iarwain
    KarlssonA skrev 2020-06-21 23:38:26 följande:
    Om man stänger ner köpcentrum - Är inte det en stor skillnad?
    Har du läst någon mobilitetsrapport?
    Anser du att stängningen i sig minskar smittspridningen, eller anser du att det är att folk inte träffas när dom handlar?
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Iarwain
    Anonym (ABC) skrev 2020-06-22 00:03:59 följande:
    En väldigt stor skillnad är att närkontakter till smittade försätts i en 14 dagars karantän i Finland, medan svenskar med sjuka familjemedlemmar förutsätts jobba tills symptom uppkommer.
    Här kan jag kanske hålla med. Jag har inte riktigt koll på hur det fungerat i Finland, men jag kan tänka mig att det funkat annorlunda där.
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Anonym (Ja, men nej:D)

Jag hade inte stött regeringen oavsett, eftersom jag inte gillar den oavsett. Men jag ser inte hur den skulle kunna ha agerat annorlunda vad gäller Corona. Vi är inte ett land som har råd att agera annorlunda än vad vi har gjort med detta.

Att stänga ner i månader och människor inte går till jobbet, konsumerar inget annat än pasta och konserver...det funkar liksom inte. Skattepengar måste in. Det blir totalt kaos annars. Ja en del andra länder har råd med detta, men vi måste inse att vi inte är så pass rika med sådana resurser, vi är Sverige inte något annat land.

Bland annat har vi agerat humanitär stormakt för väldigt få år sedan, vilket har gjort oss ekonomiskt sårbara, det var kanske inte så smart så här i efterhand, men ingen visste om att det skulle bli en coronaepidemi då. 

Jag stödjer absolut inte regeringen, men jag ser inte hur de skulle agerat annorlunda i dagsläget med den situation vi har skapat för oss tidigare.

• Anonym (Yes!)
    Anonym (tobbe) skrev 2020-06-20 22:16:30 följande:

Regeringen kan jag stödja om dom skrotade avtalet med C och L och skaffade ett bättre. Regeringen har bara en del i antalet döda att göra och det har inget med deras corona strategi att göra. Det som orsakat antalet dödsfall är den högerpolitik som förts dom senaste 20 åren. Det har regeringen en liten del i för dom har också fört högerpolitik till viss del. Men allians partierna och dom som röstat på dom och SD har störst skuld. Det är skattesänkningar, privatisering och sk "effektivisering" som orsak majoriteten av dödsfallen.

Hear hear!
  • KillBill
    KarlssonA skrev 2020-06-22 02:46:41 följande:
    Nej, du vilseleder helt enkelt. Socialstyrelsens statistik är inte den officiella statistiken i Sverige. Den kommer från Folkhälsomyndigheten och man räknar bara med dem som testats positivt för Covid-19.

Hur svårt ska det vara att förstå detta?

Nej du har fel, Socialstyrelsens statistik är en del av Sveriges offentliga statistik. Det är inte FHMs. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (myself)

Jag har inte läst alla svar så jag kanske upprepar nån, men min åsikt är sådan - regereingen inte bestämmer nåt själv i det här fallet utan lyssnar på "experter" som Tegnell och liknande - det är dessa "experter" som skiter i folk och ger felaktiga råd till regeringen (knappt många i regeringen som kommer ihåg ens hälften av biologin som de läst i skolan för att förstå vad som försigår). 
    Med det sagt - kan jag inte påstå att har nånsin stödjat regeringen i Sverige.

• Iarwain
    Anonym (Yes!) skrev 2020-06-22 08:19:00 följande:
    Hear hear!
    Har du sett någon data över privat vård vs statlig/kommunal vård?
  • Anonym (Yes!)
    Anonym (tobbe) skrev 2020-06-20 22:16:30 följande:

Regeringen kan jag stödja om dom skrotade avtalet med C och L och skaffade ett bättre. Regeringen har bara en del i antalet döda att göra och det har inget med deras corona strategi att göra. Det som orsakat antalet dödsfall är den högerpolitik som förts dom senaste 20 åren. Det har regeringen en liten del i för dom har också fört högerpolitik till viss del. Men allians partierna och dom som röstat på dom och SD har störst skuld. Det är skattesänkningar, privatisering och sk "effektivisering" som orsak majoriteten av dödsfallen.

Hear hear!
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?