• KarlssonA

Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

S+Mp+C+L pratar hela tiden om deras överlägsna värderingar. Det är bara de som har hjärtat på rätt sida, medan alla andra partier är onda. Trots det ignorerar dem coronaviruset. Genom att inte försöka begränsa virusets spridning har 5000 människor dött i Sverige och fler kommer det att bli. Bevisar inte det här att det tvärtom är dessa partier som helt saknar moral och goda värderingar?

Ni som stödde regeringen och stödpartierna till den för att ni ville att goda värderingar ska prägla samhället - har ni ändrat nu? Om inte - varför?

• Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?
  • Iarwain
    Anonym (bastu) skrev 2020-06-21 22:49:45 följande:
    Det lät som det, och det var en fråga. Missförstånd kommer ofta från att man inte orkat läsa genom alla inlägg nån skrivit och fått reda på allt.

Då är du alltså helt emot FHM och regerings agerande då det mesta de gjort är gissningar och struntprat hit och dit. Det enda rätta de sagt är tvätta händerna, nys i armvecket, håll avstånd och tusentals kommer dö (Löfven var mitt i prick där, hur kunde han veta det tro...?).
    Då har du inte lyssnat, men det verkar gå i linje med din ovilja att läsa.

Jag är inte emot FHMs agerande, däremot är jag inte helt nöjd med hur regeringen agerat (eller oppositionen för den delen heller).

Du som verkar kunna det här, hur skulle man ha gjort och hur vet du att det skulle gjort skillnad?
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Anonym (bastu)
    Iarwain skrev 2020-06-21 22:44:53 följande:
    Hur menar du nu?

Har du någon som helst medicinsk kunskap eller erfarenhet av åldringsvård, eller gissar du bara friskt?
    Man behöver inte ha medicinsk kunskap för att greppa det. Eller tror du alla som bor på äldreboenden dör inom några veckor bara av andra sjukdomar? Runt 3 år är medeltiden någon bor på äldreboende har jag läst. 
  • Iarwain
    KarlssonA skrev 2020-06-21 22:41:29 följande:
    I Danmark stängde man ner skolor, restauranger, barer, caféer, frisörer, psykologer, gym, simhallar, köpcentrum och skickade hem alla offentliganställda. Dessutom satte man en gräns på 10 personer istället för 50.

Det är väl ganska stor skillnad.
    Hur många i Danmark har du haft kontakt med?
    Hur har deras rörelsemönster ändrats på riktigt?
    Har du läst deras "mobiiity report" och jämfört med den svenska?
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Iarwain
    Anonym (bastu) skrev 2020-06-21 22:57:15 följande:
    Man behöver inte ha medicinsk kunskap för att greppa det. Eller tror du alla som bor på äldreboenden dör inom några veckor bara av andra sjukdomar? Runt 3 år är medeltiden någon bor på äldreboende har jag läst. 
    Ja precis, hur skulle man annars räkna. Har man sjukdomen covid-19 och dör så har man rimligtvis dött på grund av covid-19.
    Du tror att det är så enkelt?
    Vad tror du händer när man "dör av ålder"?

Hur stor är överdödligheten på våra äldreboenden?
  • Anonym (bastu)
    Iarwain skrev 2020-06-21 22:53:16 följande:
    Då har du inte lyssnat, men det verkar gå i linje med din ovilja att läsa.

Jag är inte emot FHMs agerande, däremot är jag inte helt nöjd med hur regeringen agerat (eller oppositionen för den delen heller).

Du som verkar kunna det här, hur skulle man ha gjort och hur vet du att det skulle gjort skillnad?
    Man skulle ha gjort som de flesta andra länder och lyssnat på vad andra experter säger. Du har väl hört alla galna påståenden som ständigt kommer från Tegnell och FHM, som för det mesta är tvärtom vad de flesta andra länder gjort. Munskydd ska vi inte ha, man ska kunna gå och jobba om man har covid och symtom redan efter 7 dagar (andra har sagt minst 10), vi ska få resa fritt nu trots hög spridning, fortfarande gräns på 50 personer och vi litar på att alla är jätteduktiga på att följa myndigheters råd så då behöver vi inte ha så strikta och hårda rekommendationer. Folkvett räcker! Det är så naivt så det är inte sant. Och en hård lockdown är inte bra för ekonomin och folk kommer ta livet av sig. Ja vi ser ju nu hur det gått! Ekonomin verkar inte gå åt rätt håll när länder inte vill ha med oss att göra och folk i riskgrupper tvingas fortfarande hålla sig isolerade för vi har inte fått ner smittan på låg nivå än.
  • Anonym (bastu)
    Iarwain skrev 2020-06-21 22:50:54 följande:
    Hur vet du det?

Hur såg smittspridningen ut i Norge jämfört med Sverige?
    Hur olika är vår sjukvård organiserad?
    Var hittar du fakta utjämnad för olika förutsättningar utöver de två jag nämnt ovan?

Sitter du inne på fakta och kunskap vi andra inte har?
    Eller sitter du och svamlar och gissar?
    De har haft fel i sina uttalanden från dag ett. Säger inte det dig nåt?
  • Iarwain
    Iarwain skrev 2020-06-21 22:57:54 följande:
    Hur många i Danmark har du haft kontakt med?
    Hur har deras rörelsemönster ändrats på riktigt?
    Har du läst deras "mobiiity report" och jämfört med den svenska?
    KarlssonA skrev 2020-06-21 22:41:29 följande:
    I Danmark stängde man ner skolor, restauranger, barer, caféer, frisörer, psykologer, gym, simhallar, köpcentrum och skickade hem alla offentliganställda. Dessutom satte man en gräns på 10 personer istället för 50.

Det är väl ganska stor skillnad.
    Ska gå och lägga mig nu, men här får du några "pointers".

Resehubbar - ingen större skillnad
    Shopping och nöje - ingen större skillnad
    Jobbet - Sverige ner ca 30% Danmark ner ca 40%

Så var ligger den stora skillnaden i smittriskstillfällenDet är väl ganska stor skillnad.

anser du?
  • Iarwain
    Anonym (bastu) skrev 2020-06-21 23:09:14 följande:
    De har haft fel i sina uttalanden från dag ett. Säger inte det dig nåt?
    Kan du precisera vad du anser var fel utan att göra "post-hoc" rationaliseringar, tack?
  • KillBill
    KarlssonA skrev 2020-06-21 22:44:51 följande:
    Ja, men det är inte Socialstyrelsens siffror som redovisas på de dagliga presskonferenserna och som alla medier citerar. Det är Folkhälsomyndighetens siffror och de berör bara bekräftade Covid-19-döda. Totalsiffran 5000 kommer från Folkhälsomynidgheten.

Du hade alltså fel.

Du var dåligt påläst och beskyllde mig felaktigt för lögn. Jag påstod att vi i Sverige även registrerar dödsfall i Covid 19 som inte är konstaterade via provtagning. Detta handlar om den officiella/korrekta dödsfallsstatistiken. Varken du eller jag nämnde FHM. Mitt påstående var 100 % korrekt och ditt var 100 % fel. Bedrövligt av dig.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KarlssonA
    KillBill skrev 2020-06-21 23:16:36 följande:

Du var dåligt påläst och beskyllde mig felaktigt för lögn. Jag påstod att vi i Sverige även registrerar dödsfall i Covid 19 som inte är konstaterade via provtagning. Detta handlar om den officiella/korrekta dödsfallsstatistiken. Varken du eller jag nämnde FHM. Mitt påstående var 100 % korrekt och ditt var 100 % fel. Bedrövligt av dig.

Nej, det är klart att det inte var. Sverige har officiellt 5000 döda och det är inte med Socialstyrelsens siffror.
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?