• KarlssonA

Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?

S+Mp+C+L pratar hela tiden om deras överlägsna värderingar. Det är bara de som har hjärtat på rätt sida, medan alla andra partier är onda. Trots det ignorerar dem coronaviruset. Genom att inte försöka begränsa virusets spridning har 5000 människor dött i Sverige och fler kommer det att bli. Bevisar inte det här att det tvärtom är dessa partier som helt saknar moral och goda värderingar?

Ni som stödde regeringen och stödpartierna till den för att ni ville att goda värderingar ska prägla samhället - har ni ändrat nu? Om inte - varför?

• Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?
  • Jemp

Nej. Det är inte dem som har orsakat pandemin, och det är de som gör mest (om än inte tillräckligt) för att motverka kommande katastrofer.

• farman

Jag ville göra som Finland gjorde.
    Finns inget parti i Sverige som vill stänga ner hela landet i ungefär en månad.
    Så nu är det för sent och vaccin eller annat kan vi hoppas på.

• Anonym (Nej)

Det folk inte förstår är att Folkhälsomyndighetens område är FOLKHÄLSA, inte enbart smittskydd. 

Lockdown och utegångsförbud på obestämd tidär riskfyllt för den psykiska hälsan, särskilt för de som redan mår dåligt. Ökad självmordsrisk. 

Konkurser och massarbetslöshet gynnar inte hälsa. Staten kommer inte i längden ha råd att försörja alla arbetslösa. Och den offentliga sektorn där sjukvården ingår - hur ska de kunna erbjuda värdig vård när inga pengar finns? Medellivslängden kommer att sjunka.

Only the dead fish follow the stream. All cred till regeringen och Folkhälsomyndigheten som inte bara följer och gör lika som andra länder.

• Anonym (Nej)
    Anonym (myself) skrev 2020-06-22 08:55:01 följande:

Jag har inte läst alla svar så jag kanske upprepar nån, men min åsikt är sådan - regereingen inte bestämmer nåt själv i det här fallet utan lyssnar på "experter" som Tegnell och liknande - det är dessa "experter" som skiter i folk och ger felaktiga råd till regeringen (knappt många i regeringen som kommer ihåg ens hälften av biologin som de läst i skolan för att förstå vad som försigår). 
    Med det sagt - kan jag inte påstå att har nånsin stödjat regeringen i Sverige.

Tack och lov för det. Politiska, populistiska beslut som enbart bygger på att visa handlingskraft och pondus,  utan någon som helst konsekvensanalys ger jag inte mycket för.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/0nxlGB/atgarderna--dodligare-an-coronaviruset
  • Anonym (ABC)
    Anonym (Nej) skrev 2020-06-22 10:51:46 följande:

Tack och lov för det. Politiska, populistiska beslut som enbart bygger på att visa handlingskraft och pondus,  utan någon som helst konsekvensanalys ger jag inte mycket för.

www.aftonbladet.se/debatt/a/0nxlGB/atgarderna--dodligare-an-coronaviruset

?Coronaviruset är mycket smittsamt, men sannolikt inte farligare än den årliga influensan. Vissa bedömningar pekar på att influensan i Sverige orsakar cirka 200 dödsfall varje år och hittills har sju personer uppgivits avlidna som en följd av coronavirus.?

Artikeln skrevs i mars. Allt tyder på att den här riskbedömningen behöver uppdateras.
  • KillBill
    Anonym (ABC) skrev 2020-06-22 11:04:56 följande:

?Coronaviruset är mycket smittsamt, men sannolikt inte farligare än den årliga influensan. Vissa bedömningar pekar på att influensan i Sverige orsakar cirka 200 dödsfall varje år och hittills har sju personer uppgivits avlidna som en följd av coronavirus.?

Artikeln skrevs i mars. Allt tyder på att den här riskbedömningen behöver uppdateras.

Ja uppgiften att 200 dör av influensa är inte korrekt, det är betydligt fler än så som dör av influensa.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (Abba)

Till den vanliga influensan finns ett vaccin. Om vi inte vaccinerade riskgrupper varje år skulle långt fler än 200 st/år dö i vanlig influensa.
  • Padirac
    Coronaviruset är mycket smittsamt, men sannolikt inte farligare än den årliga influensan. Vissa bedömningar pekar på att influensan i Sverige orsakar cirka 200 dödsfall varje år och hittills har sju personer uppgivits avlidna som en följd av coronavirus.

texten du citerar kommer från en debattartikel i AB den 17e mars

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/0nxlGB/atgarderna--dodligare-an-coronaviruset

"Måns Rosén, tidigare adjungerad professor i epidemiologi och folkhälsovetenskap som forskat kring kroniska sjukdomar"
  • AndreaBD
    Anonym (ABC) skrev 2020-06-21 21:01:03 följande:
    Sverige har ju testat bara personer med svåra symptom på covid-19. Hur är det då möjligt att en person som har avlidit utan covid-19 symptom skulle ha kunnat hamna med i statistiken över covid-19 dödsfall?
    Nu har du nog inte läst rätt.
  • Iarwain
    Anonym (Abba) skrev 2020-06-22 11:14:19 följande:
    Till den vanliga influensan finns ett vaccin. Om vi inte vaccinerade riskgrupper varje år skulle långt fler än 200 st/år dö i vanlig influensa.
    Säsongsinfluensan sägs ha en dödlighet på ca 0,1%.
    Covid-19 någonstans mellan 0,4%-0,6% enligt de senaste siffror jag sett.

Så 4 till 6 gånger dödligare.
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
Svar på tråden Har 5000 döda i corona fått er att sluta stödja regeringen?