• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • FDFMGA
    klyban skrev 2020-11-30 17:27:45 följande:

Väldigt märkligt är det, och otroliga kopplingar man gör, som du säger, har nog inget med COVID-19 och göra.
    Utan bara en populist som tappade fokus.

Tror att det var ett misstag bara, att inlägget var avsett för en annan tråd. Det finns ett där FL:s ytterstahögerkluster diskuterar aspekter som vad Annie Lööf måste ha känt till.

Att man bara kan tänka tanken avslöjar ju hur bort i tok man är och att dessutom tro att alla misstänker och spekulerar över detta.

Herregud!

• Padirac
    FDFMGA skrev 2020-11-30 18:16:56 följande:
    Språkförbistring Glad

Påminner lite om när jag vikarierade som komvuxlärare: Vad är det för likhet eller skillnad mellan "Sveriges lagar och förvaltningssystemet anger ramarna för pandemistrategin" och "Sverige fokuserar på att ge hjälp  till lagar och förvaltningssystem".

Fast fullt så illa var det inte på komvux.

Ibland är den goda viljan mindre än förmågan - och ibland tvärt om.
  • Anonym (ABC)
    Padirac skrev 2020-11-30 15:41:34 följande:

Svenska lagar och förvaltningssystem

Det var visst olagligt att inte låta insjuknade på äldreboenden få en individuell läkarbedömning? Kommer någon att straffas för det här lagbrottet? Min gissning är nej, mot bakgrund av vad t.ex. den här professorn säger.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/1Bo97W/professorns-kritik-blast-upp-raknandet-av-antalet-dodsfall

Författaren till följande finska artikel som handlar om hur man väljer patienter till intensivvård konstaterar att det helt enkelt inte är ett alternativ att låta sjukvården bli så hårt belastad att man tvingas välja bort patienter som i vanliga fall hade behandlats. Om man riskerar hamna i det läget måste statsmakten träda in och sätta upp regler för hur situationen ska hanteras, enskilda läkare ska inte behöva fatta det beslutet. Med andra ord, om läget blir så svårt att man tvingas välja vem som ska bli utan vård, så måste det finnas en lag som backar upp det beslutet.

suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/tehohoito-ei-auta-kaikkia-koronapotilaita-siksi-on-valittava-ketka-hoidetaan-vaihtoehto-olisi-kaaos/
  • FuckGoggleAskMe
    AndreaBD skrev 2020-11-30 17:04:34 följande:
    Och jag har redan, mer än en gång sagt vad som kan vara orsakerna till detta. 
    Jamen då så, du behöver du ju inte skriva det igen. 
    Tysklands BNP ligger på -3.5, och det är deras fel och inte pga av Sveriges strategi, som vissa ekonomer säger. Men ok, vad vet dom, du vet nog bättre. 
  • FuckGoggleAskMe
    Padirac skrev 2020-11-30 17:24:08 följande:
    Tvärt om kanske
    Ah du menar att du svarade inte på min fråga till Klyban, utan på något helt annat. Ok. 
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2020-11-30 19:02:47 följande:

Ibland är den goda viljan mindre än förmågan - och ibland tvärt om.
    Så förhöll det sig ofta för komvuxeleverna, på endera sättet, alltså.

Däremot kan jag inte minnas någon elev som kombinerade oförmåga med vilja att inte förstå. Men det kan ju förstås ha funnits någon jag mer eller mindre avsiktligt glömt.

Det finns folk till allt.
  • Padirac
    Anonym (ABC) skrev 2020-11-30 19:14:15 följande:
    Det var visst olagligt att inte låta insjuknade på äldreboenden få en individuell läkarbedömning? Kommer någon att straffas för det här lagbrottet? Min gissning är nej, mot bakgrund av vad t.ex. den här professorn säger.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/1Bo97W/professor...

Författaren till följande finska artikel som handlar om hur man väljer patienter till intensivvård konstaterar att det helt enkelt inte är ett alternativ att låta sjukvården bli så hårt belastad att man tvingas välja bort patienter som i vanliga fall hade behandlats. Om man riskerar hamna i det läget måste statsmakten träda in och sätta upp regler för hur situationen ska hanteras, enskilda läkare ska inte behöva fatta det beslutet. Med andra ord, om läget blir så svårt att man tvingas välja vem som ska bli utan vård, så måste det finnas en lag som backar upp det beslutet.

suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/tehohoito-ei.../
    Olägligt ä fel ord - och vårdgivarna har så vitt jag förstått inte uppfyllt de krav som ställs. 

I vilken mån detta är brottligt vet jag inte.

I Filand har kanske statsmakten detta mandat, i Sverige finns det enligt lagar ett långtgående självstyre för myndigheter, regioner, kommuner och vårdgivare.

Min uppfattning är att Sverige har mycket att lära av Finland.
  • Padirac
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-11-30 19:29:57 följande:
    Ah du menar att du svarade inte på min fråga till Klyban, utan på något helt annat. Ok. 
    Om frågan var "vad konkret är det som strategin mer har tagit hänsyn till"?

så var mitt svar: Svenska lagar och förvaltningssystem

Om det inte var ett svar på din fråga så kanske det är läge att gräva runt lite i premisserna för din fråga{#emotions_dlg.flower}
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-11-30 15:35:59 följande:
    Försök till att förklara att jag hade rätt, och du fel. Sverige har klarat sig sämre än de nordiska grannarna.
    Så förutom antal smittade och döda, och ekonomin, vad konkret är det som strategin mer har tagit hänsyn till, och som varit viktigare?
    Padirac skrev 2020-11-30 15:41:34 följande:
    Svenska lagar och förvaltningssystem

• FuckGoggleAskMe
    klyban skrev 2020-11-30 17:49:07 följande:

Vi vet att vi klarat oss bättre än många, vad i detta är svårt och greppa?
    Undra varför du ser bara ser två punkter rätt eller fel, och när svaret är mellan dessa två.

Ja, man hanterar, utbildning, psykiskohälsa, motion, arbete och gud vad mer än bara en pandemi och ett virus.
    Detta hade man också vetat om man sett ens en PRESSKONFERENS, och i starten av pandemin.

Vi har ingen flockimmunitet i Sverige, vi har en strategi som går ut smittan ska hållas tillbaka såpass mycket att sjukvården hinner med, och upp tills nu och efter man initialt ökade IVA-platserna, har fungerat till ~100%.
    Men det kan ändra sig, och det dock först då man har en poäng att strategin fallerar och OECD siffror återspeglar just denna strategi i deras siffror.
    Och flera av dom siffrorna är så extremt självklara är annorlunda då vi initialt var rätt ensamma om den strategin, nu är det mer som hakar på, men politiskt och prestigemässigt vägrar snudda att de närmar sig vår strategi.

Så när jag säger att BNP-grafen visar att Sverige klarat sig sämre än de andra nordiska länderna, och du säger att jag har fel, trots att jag hade rätt, så är det ändå så att svaret ligger någonstans mitt emellan, det är alltså inte självklart att -3.8 är värre än -3.5 eller -3.2? Ok. Man lär sig något varje dag. 

Ok, så arbete tillhör inte kategorin ekonomi. 
    Och utbildning kan man inte bedriva på distans, och motion är viktigare än antal sjuka och döda, och än ekonomin. Ok, då vet jag. 

Återigen, nej, det finns ingen flockimmunitet i Sverige, annars skulle det finnas färre smittade. 
    Så synd att strategin går ut på att sjukvården ska hinna med, och inte att smittan ska bli så låg som möjligt. 
    Men det ser inte så lovande ut med kapaciteten på sjukhusen tycker jag.

https://www.expressen.se/kvallsposten/planerade-operationer-stalls-in-i-skane/
    https://www.expressen.se/kvp/kronikorer/maria-rydhagen/
    https://www.svt.se/nyheter/antalet-covid-patienter-har-mer-an-fordubblats-pa-tva-veckor

Vilka är det som hakar på Sveriges strategi, och hur gör dom det, förutom att fler länder håller skolor öppna?
  • FDFMGA
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-11-30 20:08:43 följande:
    Så när jag säger att BNP-grafen visar att Sverige klarat sig sämre än de andra nordiska länderna, och du säger att jag har fel, trots att jag hade rätt, så är det ändå så att svaret ligger någonstans mitt emellan, det är alltså inte självklart att -3.8 är värre än -3.5 eller -3.2? Ok. Man lär sig något varje dag. 

Ok, så arbete tillhör inte kategorin ekonomi. 
    Och utbildning kan man inte bedriva på distans, och motion är viktigare än antal sjuka och döda, och än ekonomin. Ok, då vet jag. 

Återigen, nej, det finns ingen flockimmunitet i Sverige, annars skulle det finnas färre smittade. 
    Så synd att strategin går ut på att sjukvården ska hinna med, och inte att smittan ska bli så låg som möjligt. 
    Men det ser inte så lovande ut med kapaciteten på sjukhusen tycker jag.

https://www.expressen.se/kvallsposten/planerade-operationer-stalls-in-i-skane/
    https://www.expressen.se/kvp/kronikorer/maria-rydhagen/
    https://www.svt.se/nyheter/antalet-covid-patienter-har-mer-an-fordubblats-pa-tva-veckor

Vilka är det som hakar på Sveriges strategi, och hur gör dom det, förutom att fler länder håller skolor öppna?
    Det verkar som klyban är lite mindre begränsad än du. Att han ser till genomsnittet i tabellen medan du enbart ser till de nordiska länderna.

Alla deltar inte nödvändigtvis i åskådarnas hejaramsor kring vad dessa åslådare uppfattar som NM i nordemi.

Med pandemi avses en smitta som inte bara drabbar Norge, Sverige, Danmark, Finland och Island.

Men man skulle ju önska att det bara varit en nordemi - tänk så många liv som hade sparats i de hårdast drabbade länderna.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin