• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Tow2Mater
    AndreaBD skrev 2020-11-11 17:10:22 följande:
    Ska du delta i en diskussion - håll inte undan med allt utan säg vad det är du syftar pä! Så kan man inte diskutera! 
    Jag kan inte lista alla länder i världen, men vet du har fel som säger det gäller alla länder. Ett faktafel som måste påpekas eftersom det inte är korrekt. Inget som behover diskuteras vidare.
  • Anonym (Proctor)
    klyban skrev 2020-11-11 15:55:24 följande:

Vet inte varför du har en diskussion med dig själv.

Du får vackert precisera dig vad du vill med dina frågor.
    Nej, det gick inte påvisa nått COVID-19 i starten och när vi inte visste.

Sen frågor som inte nå Sverige???
    Inge fara resa till alperna????

Sveriges strategi ändra sig rätt omgående, då man insåg smittan hade varit här länge och att smittan var omfattande.
    Hur kan ni ha missat detta?

?Smittan stannar i Kina?/Tegnell, 8 mars
  • AndreaBD
    Anonym (ABC) skrev 2020-11-11 14:17:08 följande:
    Nu tror jag du har missförstått. Frivillig karantän gäller för friska människor. Den som misstänker sig vara smittad är ju sjuk, och ska av den orsaken hålla sig undan andra.

För att få ersättning för inkomstbortfall måste en smittskyddsläkare ha beordrat karantän, och det görs bara för dem som har haft närkontakt med en bekräftat smittad. En som reser in i landet får inte ledigt från jobbet på statens bekostnad, men ska ändå hålla sig isolerad så långt som möjligt. Därav begreppet ?frivillig karantän?.

För det är knappast så, att friska svenskar tar tjänstledigt utan lön för säkerhets skull...?

För att än en gång reda ut begreppen:

Isolering - för den som är sjuk.

Karantän - för den som är frisk.
    Jag har inte missförstått, utan du ändrar dig. Så här skrev du:

"Den som reser in till Finland ombeds försätta sig i frivillig karantän. Det innebär att man får gå till jobbet, och man får gå till mataffären, men man ska inte träffa vänner eller röra sig ute bland folk i övrigt, under en 10 dagars period."

Men nu pratar du istället om att stanna hemma ifrån jobbet och att svenskarna väl inte gör det? Nej, men du skrev ju att man GÅR TILL JOBBET och man handlar mat, men man träffar knappt folk utöver det. Och då sa jag att det är precis så vi gör i Sverige, nästan hela tiden under hela pandemin hittills. Det mesta som man kan göra på fritiden här har ändå stängt igen. 
  • AndreaBD
    Anonym (Fasanen) skrev 2020-11-11 12:41:37 följande:
    Om så var fallet, varför kollade inte experterna på FHM upp sånt här redan i jan/feb när man visste att det var en smitta på gång. Varför förminskade man det och agerade inte i tid? Man kunde ha sett till så att det fanns skyddsutrustning för all vårdpersonal och utgått från att viruset sprids även om man är symtomfri för att vara på den säkra sidan. En folkhälsomyndighet är väl tänkt att skydda folket från en sån här smitta så mycket det bara går. Varför tonade man ner det så mycket i början. Finns ju flera artiklar där de säger att det inte kommer komma hit och att de nått peaken nu och att allt är lugnt. Man ska inte skapa panik men man borde varit mycket mer förberedda, särskilt efter man såg vad som hänt i Italien.
    Som jag skrev nyss: Det har hänt tre gånger tidigare att det ändå inte blev någon pandemi. De hade verkligen fått skit för det om de hade gjort en massa och det hade inte blivit någon pandemi. 
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2020-11-11 17:26:33 följande:
    Jag kan inte lista alla länder i världen, men vet du har fel som säger det gäller alla länder. Ett faktafel som måste påpekas eftersom det inte är korrekt. Inget som behover diskuteras vidare.
    Jaja.... jag menade jämförbara länder, typ i Europa. Det är klart det alltid finns undantag. Jag ändrar då till "de allra flesta"!
  • Aniiee

Mid-week update?

Belgien fortsätter att katastofa sig. Nu uppe över 1100 döda/miljon. (9/11)

Peru går uppåt längs sin trendkurva. Om de fortsätter i denna takt håller de sig kvar under 1100 till månadsskiftet. (11/11)

Spanien håller också på att katastrofa sig. De är halvvägs upp till 900/miljon och kommer dit den 14e om det inte lugnar ned sig.(10/11)

Chile gick om Brasilien och har nu 764 döda per miljon invånare. (11/11)

Brasilien följer sin trendkurva. 764 (11/11)

Argentina katastrofar sig nästan lika mycket som Belgien och Spanien och har gått om både Mexico och Bolivia med 756/miljon. (11/11)

Bolivia har ökat till 755/miiljon (11/11)

UK har gått om Ecuador och ligger nu på733 döda/miljon. (11/11)

Ecuador har ökat till 728. (11/11)

USA har ökat till 724 (11/11)

Italien gick upp i 700-gruppen och har nu 700 döda/miljon invånare (11/11)

Panama har ökat till 653 (11/11)

Colombia ökade till 651 (11/11)

Frankrike håller också på att katastrofa sig och har gått upp till 647/miljon. I denna takt är de uppe i 700-gruppen nästa vecka

Sverige har ökat till 599/per miljon (10/11) och har förmodligen gått upp i 600-gruppen idag....

Nordmakedonien håller också +på att katastrofa sig och har nu 569 döda/miljon. (11/11) De kan komma att kliva upp i 600-gruppen i början av nästa vecka. 

Armenien håller också på att katastrofa sig med 552. De kan också komma att kliva upp i 600-gruppen till nästa vecka.

Moldova och Nederländerna har båda blivit omsprungna av Tjeckien och Bosnien&Hercegovina, vilka håller på att katastrofa sig i paritet med Belgien och Spanien. Båda har nu 497 döda/miljon invånare. 

That's it for now. Me out.

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (man)
    Anonym (ABC) skrev 2020-11-11 14:22:53 följande:
    Stämmer inte. Finland låter barn från klasserna 4 och uppå gå på distansundervisning när man har tagit till en mini-nedstängning. Och alla åldrar hamnar i karantän om det dyker upp ett fall i klassen.
    Haha, ja det är ju lite skillnad från Sverige där man inte gör ett skit och kallar det för taktik.

I min dotters skola gick de ut med larm om att flera barn, personal och föräldrar smittats med corona och att smittan ökar snabbt i hela kommunen. Gör man något?... nejdå, skolan har öppet som vanligt och inga restriktioner har införts annat än de vanliga rekommendationerna.

Sonen pluggar i en av hårdast drabbade städerna i Sverige, det är så pass illa att man till och med har gått och sagt (med rynkad panna o allt) att folk inte ska åka kommunalt... bara en sån grej är ju oerhört drastiskt för Sverige. Att folk sen skiter i det och bussarna sonen ska klämma in sig i varje dag är proppfulla verkar vara ointressant. Man har ju gjort "allt man kunnat" och faktisk rynkat pannan och bett folk att inte åka buss, helt i linje med Sveriges passivitetsstrategi.Cool
  • Anonym (Fasanen)
    AndreaBD skrev 2020-11-11 17:35:27 följande:
    Som jag skrev nyss: Det har hänt tre gånger tidigare att det ändå inte blev någon pandemi. De hade verkligen fått skit för det om de hade gjort en massa och det hade inte blivit någon pandemi. 
    Det är väl bättre att få skit för det än att katastrofalt misslyckas med att hålla smittan borta. Man kan iaf förbereda sig mer, kolla upp med kommunerna hur väl förberedda de är osv, planera hur man ska informera befolkningen på ett klart och tydligt sätt. Och man behöver inte gå ut med att man nått en peak vid dryga 100 fall, för att lugna ner befolkningen eller vad det handlade om, när det samtidigt gått åt skogen i t ex Italien. Även nån som inte är expert kan räkna ut att det är hög risk att smittan kommer hit på ett eller annat vis. 
  • pyssel
    Anonym (ABC) skrev 2020-11-11 06:47:57 följande:

Cerrypicka: Japp, det är just precis det jag har gjort. Och jag har bett dig cherrypicka en studie som visar att munskydd ökar smittspridningen. Klarar du av det?

Låtsas som om den inte existerar? Jag ber ju dig visa på den! Det har jag gjort flera gånger.

Trots det nekande svar du fick är tråden full av tvärsäkra påståenden om hur "munskyddsfanatikerna" är samfällsfarliga både vad gäller vådlig hantering av munskyddet i sig och hur "de" positionerat sig både mot demokratin och myndigheter. Man kan tro på vissa här att en bit papper är lika farligt som kondomen en gång var. Båda kräver ju en tvåstegsraket i hantering, kan ha med det att göra. Avancerade grejer.
    #inteensamaldrigglömd
  • Padirac
    Anonym (ABC) skrev 2020-11-10 23:04:08 följande:
    Om smittspårningen sker centralt, har man bättre möjlighet att se mönster i hur och var smittan sprider sig. Så sent som i augusti svarade Tegnell på en fråga att man inte riktigt vet hur smittan rör sig i samhället, för att man inte har hunnit samla in data.

Som samhälle väljer man ju om man hellre betalar lön till smittspårare som hjälper till att hålla människor friska, eller till intensivvårdarna som behövs när människorna har blivit smittade.

Har du och dina kompisar ringt runt till affärer och gym och sånt också, och berättat att de sannolikt var smittsamma när de senast var där?
    SR P1 idag på Epstein och Nordegren (eller om det var tvärt om) berättade en sjuksköterska om hur de arbetar med smittspårning -  det var inte på heltid uatn som pass bland övriga arbetsuppgifter och att de söker de som kan ha blivit smittade - alltså inte som någon i tråden falskt spred att det enbart var smittkälla som eftersöktes.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin