• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • AndreaBD
    Anonym (ABC) skrev 2020-11-04 18:07:50 följande:
    Världen är större än Sverige, smittan finns i alla länder, länder har olika strategier. Kan du fundera på ett svar mot den bakgrunden?

Eller om vi antar att svenskar har en alldeles egen mentalitet, tror du att svenskar i Sverige är mer benägna att följa de frivilliga rekommendationerna i Sverige, än vad svenskar i t.ex. Storbritannien följer brittiska lagar?
    Förstår du inte vad han säger? Det GÅR inte! Inte med lagarna som vi har i Sverige i nuläget. Då skulle man behöva ändra dem först, och det hinner man kanske inte göra tills pandemin är över. 
  • AndreaBD
    klyban skrev 2020-11-04 17:54:33 följande:
    Han berättar det inte finns ett lagligt stöd.
    Hen verkar inte förstå vad det betyder. Det är därför jag skrev att det "inte går".  Kanske är det tydligare, jag vet inte..... 
  • Padirac
    Anonym (ABC) skrev 2020-11-04 18:14:45 följande:
    Jag är helt medveten om att Sverige har mycket begränsade lagliga möjligheter. Däremot har jag inte stött på texter som beklagar den situationen, däremot många som hyllar frivilligheten, och som säger att människor är bättre på att följa frivilliga rekommendationer än tvingande lagar. Jag tror inte att det är så.
    Ja, jag ser att du inte tror det och att du ställer frågor som bygger på premisser som ska visa att din uppfattning är rätt  - istället för att ställa öppna frågor och få öppna svar.

Det är en inte ovanlig argumentationsteknik.
  • Padirac
    AndreaBD skrev 2020-11-04 18:48:55 följande:
    Förstår du inte vad han säger? Det GÅR inte! Inte med lagarna som vi har i Sverige i nuläget. Då skulle man behöva ändra dem först, och det hinner man kanske inte göra tills pandemin är över. 
    AndreaBD skrev 2020-11-04 18:50:35 följande:
    Hen verkar inte förstå vad det betyder. Det är därför jag skrev att det "inte går".  Kanske är det tydligare, jag vet inte..... 

• Padirac
    Jag är helt medveten om att Sverige har mycket begränsade lagliga möjligheter. Däremot har jag inte stött på texter som beklagar den situationen, däremot många som hyllar frivilligheten, och som säger att människor är bättre på att följa frivilliga rekommendationer än tvingande lagar. Jag tror inte att det är så.
    Att beklaga de lagliga förutsättningar hjälper ingen - men gnällspikar som ska visa att det är FEL istället för att vara konstruktiv finns det gott om.
  • Pope Joan II
    Ja, det är ju tur för dig, din man och din mans kompis det. 
  • klyban
    AndreaBD skrev 2020-11-04 18:50:35 följande:

Det är svårt och förstå den jämförelsen, då det ändå inte är ett alternativ.

Pope Joan II skrev 2020-11-04 18:58:00 följande:
    Ja, det är ju tur för dig, din man och din mans kompis det. 

Så kan det vara, med för ABC diskussion funkar det inte.

• FuckGoggleAskMe
    Läste nyligen om Holland. Där har dom tydligen delat ut många hundratals böter under sept-okt till folk som inte respekterat coronalagarna. Och en hel del människor har varit på allmänna platser med symptom etc enligt någon undersökning, så jag tror ju inte att lagar helt avskräcker folk från att bryta mot reglerna, men nog hjälper dom. Tydligen kontrollerar dom mer nu i Holland och är mer benägna att ge böter än tidigare. Detta budskap hade tydligen gått hem, och nu sjunker antalet syndare. 
    Så pga det och annat, tror jag verkligen att lagar och böter hjälper. Kommer inte ihåg några siffror nu, men tydligen har tex spansk polis drivit in många tusen på böter, och folk skärper sig mer och mer. 
    Och då är det ju mycket striktare regler än i Sverige ... 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (ABC) skrev 2020-11-04 18:07:50 följande:
    Världen är större än Sverige, smittan finns i alla länder, länder har olika strategier. Kan du fundera på ett svar mot den bakgrunden?

Eller om vi antar att svenskar har en alldeles egen mentalitet, tror du att svenskar i Sverige är mer benägna att följa de frivilliga rekommendationerna i Sverige, än vad svenskar i t.ex. Storbritannien följer brittiska lagar?
    Förstår du inte vad ABC skriver? ABC undrar om P tror att svenskar generellt sett beter sig bättre med rekommendationer eller med lagar. 

• Anonym (ABC)
    AndreaBD skrev 2020-11-04 18:44:16 följande:

Det som du citerar nu är någons åsikt. Oavsett hur bra den må vara så är det inte den officiella rekommendationen. 

Jag trodde du menade att det var sagt så från officiellt ställe. Det lät så. 

Hälso- och sjukvårdsdirektör i Uppsala, Mikael Köhler, enligt texten. Räknas det som ett ?officiellt ställe??
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin