• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • klyban
    klyban skrev 2020-11-03 00:23:01 följande:

Det ser inte bra ut inte.

Såg ett klipp, och där valde man att filma istället för att kasta akvariumet i huvudet på dom.
    Som faktiskt jag skulle gjort om om nu jag skulle utföra något våld i mitt liv mer.

Det var i nått land såna där kom och sköt, då kastade man tegelstenar på dom.
    Det var skoj och se att terrorister fick tegelstenar i huvudet.(komemr ej ihåg vart)

Först trodde jag det var Schweiz  dom sköt och lite förvånad att det skedde där och med tanke på hur duktiga man är med vapen där.
    Sen sekunden senare så insåg jag det var AT.

Och hade det varit Schweiz, så hade man skjutet ihjäl terroristerna ifrån balkongen, för så mycket vapen dom har så skulle det vara en klar möjlighet att det skulle kunna ha skett.
  • Pope Joan II
    FDFMGA skrev 2020-11-02 22:54:02 följande:
    Hmm, själv är jag inte mycket för att bli kränkt över att tänka på vad som skulle hända mig om jag brutit mot en rekommendation jag inte brutit mot - men det finns ju kluster till allt.

Jag betvivlar att någon skulle ha bemött dig med att tänka sig in i din situation och påstått att hen inte skulle ha kunnat leva med vetskapen om vad hen gjort.

Pangdemismen är en obarmhärtig religion.
    Det hade jag absolut gjort eftersom det är så jag känner. Det är ingen skillnad för mig om det är AndreaBD eller FGAM som bryter mot rekommendationerna. 

Hur som helst så agerar jag personligen så långt det över huvud taget är möjligt på ett sätt som gör att jag ska slippa känna just så. Jag tycker att det finns tillräckligt mycket som kan hända ändå som ligger utanför min kontroll och möjlighet att påverka. 

Jag rättar mig därmed efter de regelverk som finns och som man får, i åtminstone de flesta fall, förmoda finns för att främja säkerhet och andras välmåga. Jag håller till exempel hastighetsbegränsningarna och tillhör inte de som "har bråttom" eller något annat likvärdigt idiotiskt skäl för att köra för fort förbi en skola. 

Så själv är jag mycket för att göra vad jag kan för att inte utsätta andra för risker som kan undvikas. För mig är det viktigare än att sitta med huvudet på sned och tycka synd om den som struntat i att göra rätt. 

Men alla är vi ju olika och som du brukar upprepa och upprepa - det finns folk till allt!
  • Pope Joan II
    klyban skrev 2020-11-02 22:35:04 följande:

Det ser inte bra ut att BE får en så svår andra våg, och när  man redan hade en svår första våg.
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/gWWB2J/belgiens-sjukvard-nara-kollaps--smittade-lakare-tvingas-jobba

Det är dax att ni som inte följer råden vi har nu börjar.
    Så vi inte får att sjukvården kollapsar och att FHM strategi går åt helvete som man aldrig återgett rätt ifrån ett visst håll.

Själva har jag handlat för par veckor nu, och stockat upp på de saker som jag hade lågt på.
    Men och andra sidan har jag alltid haft mat, så skulle nog gå utan handling, men jag är en sådan som vill ha typ 100 alternativ med mat, så man kan hitta på det man vill i princip.
    Och man borde gå ut och sätta ned foten, man bara antar att SD kommer börja svamla om annat då som innan.

Till vem eller vilka riktar du den uppmaningen? Finns det människor i den här tråden som inte följer rekommendationerna?

Vilka "man" är det som ska gå ut och sätta ner foten? Och om vad? Är det regeringen? Tycker du plötsligt att strategin är för tandlös? Ska den inte bygga på att motivera och informera människor så att de på frivillg väl ska vilja och välja att göra rätt?
  • FDFMGA
    Pope Joan II skrev 2020-11-03 08:14:05 följande:
    Det hade jag absolut gjort eftersom det är så jag känner. Det är ingen skillnad för mig om det är AndreaBD eller FGAM som bryter mot rekommendationerna. 

Hur som helst så agerar jag personligen så långt det över huvud taget är möjligt på ett sätt som gör att jag ska slippa känna just så. Jag tycker att det finns tillräckligt mycket som kan hända ändå som ligger utanför min kontroll och möjlighet att påverka. 

Jag rättar mig därmed efter de regelverk som finns och som man får, i åtminstone de flesta fall, förmoda finns för att främja säkerhet och andras välmåga. Jag håller till exempel hastighetsbegränsningarna och tillhör inte de som "har bråttom" eller något annat likvärdigt idiotiskt skäl för att köra för fort förbi en skola. 

Så själv är jag mycket för att göra vad jag kan för att inte utsätta andra för risker som kan undvikas. För mig är det viktigare än att sitta med huvudet på sned och tycka synd om den som struntat i att göra rätt. 

Men alla är vi ju olika och som du brukar upprepa och upprepa - det finns folk till allt!
    FGAM, var en ny variant - annars brukar FL:s namnvoodoosektion mest kalla mig för Gagga eller bokstavskombinationenSkrattande

Nåväl, jag har inget behov av att sprätta omkring i min egen inbillade förträfflighet i och med att jag tillhör de ofullkomliga. Visserligen höll jag mig hemma när jag var sjuk, men hade jag smitit ut så skulle jag till skillnad från dig ha kunnat leva vidare med vetskapen om min synd.

Jag syndar förresten mot rekommendationerna alltsomoftast. Det finns inte en chans att jag skulle orka säga till alla som passerar mig att de inte håller tillräckligt avstånd och det förekommer nog också att jag ibland smiter förbi någon i någon hyllgång på Ica på ett avstånd som är mindre än 1,5 meter.

November nu och solen lyser med sin frånvaro. Tack för att du lyser som en starkare sol än den frånvarande och visar oss ofullkomliga den upplysta stigen med rekommenderat avståndSolig

Skämt åsido. Jag tror inte på fanatism, vare sig när det kommer till pockande namnvoodoobehov eller att kräva 100-procentig hängivenhet. Jag hoppas och tror att alla vi som försöker så gott vi kan - men ibland syndar - trots våra felsteg och brister kan vara den faktor som innebär att vi så småningom kan komma att få pandemin under hyfsad kontroll.
  • Pope Joan II
    FDFMGA skrev 2020-11-03 08:53:05 följande:
    FGAM, var en ny variant - annars brukar FL:s namnvoodoosektion mest kalla mig för Gagga eller bokstavskombinationenSkrattande

Nåväl, jag har inget behov av att sprätta omkring i min egen inbillade förträfflighet i och med att jag tillhör de ofullkomliga. Visserligen höll jag mig hemma när jag var sjuk, men hade jag smitit ut så skulle jag till skillnad från dig ha kunnat leva vidare med vetskapen om min synd.

Jag syndar förresten mot rekommendationerna alltsomoftast. Det finns inte en chans att jag skulle orka säga till alla som passerar mig att de inte håller tillräckligt avstånd och det förekommer nog också att jag ibland smiter förbi någon i någon hyllgång på Ica på ett avstånd som är mindre än 1,5 meter.

November nu och solen lyser med sin frånvaro. Tack för att du lyser som en starkare sol än den frånvarande och visar oss ofullkomliga den upplysta stigen med rekommenderat avståndSolig

Skämt åsido. Jag tror inte på fanatism, vare sig när det kommer till pockande namnvoodoobehov eller att kräva 100-procentig hängivenhet. Jag hoppas och tror att alla vi som försöker så gott vi kan - men ibland syndar - trots våra felsteg och brister kan vara den faktor som innebär att vi så småningom kan komma att få pandemin under hyfsad kontroll.
    FGAM är FuckGoogleAskMe. 

Ja, det håller jag i alla fall med dig om.

Du får vara precis hur förlåtande och ha hur mycket överseende du vill, jag blev bara förvånad eftersom det tidigare lyst med sin frånvaro. Jag tycker att jag mest läst raljerande och hånfulla inlägg om munskydd som stått som strutar och hur smittspridningen i Europa indikerar att den drivs av de med munskydd. 

"Till skillnad från Tegnell tror jag att munskydden sammantaget befrämjar smittspridning av ovan nämnda skäl."

"Men det faktum att jag försöker hålla avstånd till maskförsedda innebär inte att jag accepterar påståenden om att munskydd minskar smittspridningen.

Jag tror tvärtom att motsatsen gäller, vilket också den kraftiga smittspridningen i länder med masktvång indikerar."

Men när det gällde AndreaBDs "synd" så tyckte du i stället då här:

"Med stor sannolikhet smittade du inte någon, såvida du inte var nära någon under en längre tid."

Men så är det väl med flaggor, de viftar lite hit och dit beroende på hur vindriktningen ligger och hur de rimligen för stunden vill framstå. 
  • FDFMGA
    Pope Joan II skrev 2020-11-03 09:07:26 följande:
    FGAM är FuckGoogleAskMe. 

Ja, det håller jag i alla fall med dig om.

Du får vara precis hur förlåtande och ha hur mycket överseende du vill, jag blev bara förvånad eftersom det tidigare lyst med sin frånvaro. Jag tycker att jag mest läst raljerande och hånfulla inlägg om munskydd som stått som strutar och hur smittspridningen i Europa indikerar att den drivs av de med munskydd. 

"Till skillnad från Tegnell tror jag att munskydden sammantaget befrämjar smittspridning av ovan nämnda skäl."

"Men det faktum att jag försöker hålla avstånd till maskförsedda innebär inte att jag accepterar påståenden om att munskydd minskar smittspridningen.

Jag tror tvärtom att motsatsen gäller, vilket också den kraftiga smittspridningen i länder med masktvång indikerar."

Men när det gällde AndreaBDs "synd" så tyckte du i stället då här:

"Med stor sannolikhet smittade du inte någon, såvida du inte var nära någon under en längre tid."

Men så är det väl med flaggor, de viftar lite hit och dit beroende på hur vindriktningen ligger och hur de rimligen för stunden vill framstå. 
    Haha, då ber jag om ursäkt för det. Det var ett ovanligt ful förkortning.
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-11-02 20:48:04 följande:
    Blir lite konstig i huvudet av virus? Det var den sämsta ursäkten jagat hört hittills. 
    Tyvärr så ligger det något i det. Som sagt, min man mindes inte att man inte fick gå i affärer och hans kompis gav sig till affären utan vettig anledning. 
  • AndreaBD

Sorry, tryckte fel knapp. Skulle bara säga att min man är hemma igen, det verkar inte vara någon direkt fara.

Annars så är diskussionerna här just nu så okonstruktiva och jobbiga att jag inte orkar med dem just nu.

• klyban
    Pope Joan II skrev 2020-11-03 08:21:06 följande:
    Till vem eller vilka riktar du den uppmaningen? Finns det människor i den här tråden som inte följer rekommendationerna?

Vilka "man" är det som ska gå ut och sätta ner foten? Och om vad? Är det regeringen? Tycker du plötsligt att strategin är för tandlös? Ska den inte bygga på att motivera och informera människor så att de på frivillg väl ska vilja och välja att göra rätt?

Till var man och kvinna som inte följer råden så bra, rätt självförklarande om man nu inte medvetet vill "missförstå".

Det kan vara en kvinna också, då man inte var en man i sak, utan att man får börja trycka på detta.
    Och vad lustigt det blev, idag ska Lövfen prata om detta snart, ja, jag tror det i alla fall.
    kan inte titta, men ca1315 som jag förstår det som, och är det så blir ditt svar rätt komiskt.

Varför ställer du så många frågor och aldrig svara på nått själv?
    Finner sånt intressant att du glömmer av, dock är det MYCKET talande.

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin