• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Pope Joan II
    AndreaBD skrev 2020-11-02 15:07:46 följande:
    Jag vill absolut inte anklaga någon. Men jag har också varit 100 % säker att jag inte skulle göra så! Man vet inte, när man inte har varit där. Jag vill helst inte ens gå in i detaljer. Inte bara min man, utan också hans bästa vän som var här och också smittades hade en sus om vad de fick göra och inte göra - när de väl var sjuka. Min man sa bara "vaddå, får man inte???" Och kompisen gick varje dag ut och i affärer, ganska i onödan. Man blir lite konstig i huvud av viruset. Och man kan få en slags panik - och det hade jag definitivt inte trott att jag skulle få.
    Ja, är det så det är så får man ju verkligen anse strategin som olyckligt vald. Här yrar smittade människor omkring och går i affärer för att viruset gjort dem "lite konstig i huvud". Märkligt ändå att inte FHM berättat något om det här, de inhämtar ju - vilket du förresten själv lyft fram många gånger - all upptänklig information från alla håll i världen och torde väl känna till sakernas tillstånd. Men det är kanske som du brukar föreslå, de vill inte skapa panik genom att berätta om virusets kraftiga påverkan på viljan att gå i butiker.

Jag förstår att du inte vill gå in på detaljer. Det behöver du inte heller, jag tycker att bilden är ganska klar ändå. 
  • Pope Joan II
    klyban skrev 2020-11-02 15:09:37 följande:

Men tuffhet gör så att man kan hantera sjukdomen bättre.(Och eftersom du väljer att missförstå allt jag skriver, så pratar vi inte om sjukdomsförloppet, jag borde nog gjort mer förtydligar för dig, och med tanke på den historia du har med att missförstå så mycket.)

Kapaciteten är nog knappast ett problem idag, det ar det aldrig under toppen heller.

Men någon enstaka fick man flytta på.
    Och att vi hade såpass många platser lediga, det beror på den strategi Sverige har.(Pratar nu om den strategi som FHM upprepat var PK jag sett)

Även anar jag att du attackerar andrea för ditt egna nöjes skull, men du vävt in det i "empati".
    Allt man behöver skriva är krya på dig och om man måste skriva nått, men inte du inte!!! Solig

Så nu när jag "tar sakerna" med AndreaBD så kommer du i total motsättning till vad du påtalade igår sättande och lägger dig i? Vems ärenden ränner du nu då, menar du?

Men tuffhet gör så att man kan hantera sjukdomen bättre.(Och eftersom du väljer att missförstå allt jag skriver, så pratar vi inte om sjukdomsförloppet, jag borde nog gjort mer förtydligar för dig, och med tanke på den historia du har med att missförstå så mycket.)

Det hade inte hjälpt. Dels menade inte AndreaBD vad du trodde att hon menade och dels väljer jag inte att missförstå vad du skriver, det är lika omöjligt för mig att utläsa något begripligt ur exempelvis det jag citerade här ovan som det tydligen är för dig att skriva på något annat sätt än som du gör. 
  • Pope Joan II
    klyban skrev 2020-11-02 15:17:15 följande:

oki, vi hoppas på ett snabbt slut, så du kan återgå hit och berätta ett och annat för klustret, så Pope får fortsätta hacka på dig.
    Det är dock intressant om pope, där det inte finns på kartan att bara säga krya på dig endast.

Nej, jag är inte värst intresserad av att låtsas bry mig om människor jag inte egentligen bryr mig om. Dock önskar jag heller inte livet ur någon, så därav tar jag det ansvar som vi förväntas ta och stannar hemma när jag är sjuk, även om jag bara är lite sjuk och så vidare. 

Jag skulle inte göra något för att riskera att utsätta dig för smitta heller trots att det inte finns något hos dig eller med dig eller som du någonsin försökt skriva eller tyckt som jag uppskattat. Så till och med om dig visar jag omtanke i alla mina handlingar. 
  • klyban
    Pope Joan II skrev 2020-11-02 15:42:48 följande:
    Ja, är det så det är så får man ju verkligen anse strategin som olyckligt vald. Här yrar smittade människor omkring och går i affärer för att viruset gjort dem "lite konstig i huvud". Märkligt ändå att inte FHM berättat något om det här, de inhämtar ju - vilket du förresten själv lyft fram många gånger - all upptänklig information från alla håll i världen och torde väl känna till sakernas tillstånd. Men det är kanske som du brukar föreslå, de vill inte skapa panik genom att berätta om virusets kraftiga påverkan på viljan att gå i butiker.

Jag förstår att du inte vill gå in på detaljer. Det behöver du inte heller, jag tycker att bilden är ganska klar ändå. 

Flockimmuniteten?

En del trodde toapapper, psykologi vid sjukdom och stress är svåra saker och förutse.
    Har du aldrig titta på en film om virus?

För tokigheter med COVID-19 finns det gott om, smittad eller inte.
    Min favorit är dock flickan i mataffären som hade på sig plasthandskar och tog i det mesta.
    För sen köpa lösgodis, som hon tog med händerna och plasthandskarna hon tagit i massor av saker på.

Kanske inte hon skulle äta godiset, det såg GALET ut.
    Och fick hon smittan på handskarna, så hamnade de på godiset med 100% säkerhet.

• klyban
    Pope Joan II skrev 2020-11-02 15:52:48 följande:
    Nej, jag är inte värst intresserad av att låtsas bry mig om människor jag inte egentligen bryr mig om. Dock önskar jag heller inte livet ur någon, så därav tar jag det ansvar som vi förväntas ta och stannar hemma när jag är sjuk, även om jag bara är lite sjuk och så vidare. 

Jag skulle inte göra något för att riskera att utsätta dig för smitta heller trots att det inte finns något hos dig eller med dig eller som du någonsin försökt skriva eller tyckt som jag uppskattat. Så till och med om dig visar jag omtanke i alla mina handlingar. 

Men hoppa på gick bra och på en som kan vara en svår sjukdom.
    Det är talande om dig dock.

Skulle inte utsätta dig för smitta heller, det är saker normala människor inte ens funderar på och göra.
    Lite lustigt att du kände det var viktigt nog att berätta.

Omtanke finns dock inte i dina texter, kanske du skulle synkronisera dessa två?
    Vi alla vet att du blev skitsur när dina argument försvann i början av tråden, och har sedan dess medvetet förstört diskussionen.
    Dock brottas jag av för mycket empati.

• klyban
    Pope Joan II skrev 2020-11-02 15:47:15 följande:
    Så nu när jag "tar sakerna" med AndreaBD så kommer du i total motsättning till vad du påtalade igår sättande och lägger dig i? Vems ärenden ränner du nu då, menar du?

Det hade inte hjälpt. Dels menade inte AndreaBD vad du trodde att hon menade och dels väljer jag inte att missförstå vad du skriver, det är lika omöjligt för mig att utläsa något begripligt ur exempelvis det jag citerade här ovan som det tydligen är för dig att skriva på något annat sätt än som du gör. 

AndreasBD tillfrisknande?

Undrar då det var det vi pratade om där, so mstarade med jag sa "Krya på dig!" och utan krusiduller och förtäcka hån om andrea fick för sig och gå handla när hon inte skulle.

Det berättar en del om dig detta.

• klyban
    AndreaBD skrev 2020-11-02 15:25:07 följande:
    Eller så beror det på att jag är van vid att klara mig själv, att inte förlitar mig på någon annan... 

Luktsinne har vi båda tappat, det är lite speciellt. Man glömmer bort att man inte kan känna lukt och så råkar man säga att något inte ens luktade illa .... och kommer på att man kanske inte märker det. Men jag hoppas förstås att luktsinnet kommer tillbaka. Smaksinne har jag dock kvar, även om det spelar inte lite. Dvs. utan luktsinne har man mindre smaksinne, men det är inte helt borta. 

Fullkomligt hatar när virus tar ut smak och lukt.

Det lustiga i det hela är att jag ofta gör skitgod mat när detta sker.
    Som jag sen äter och inte känner smaken på, sjuk komiskt när man tänker på det.

Detta med smak och lukt, ät detta nått som drabba vissa folkgrupper svårare än andra?

• FuckGoggleAskMe
    AndreaBD skrev 2020-11-01 19:39:50 följande:
    Allt? Alltså även i början när du hävdade att folk trängs i stan? DÅ var du ironisk? Så folk trängs inte i stan? Sorry, men det är så ologiskt och så motsägelsefullt hela tiden att jag inte alls vet vad jag ska tro. 

Att du inte skulle förstå är bara en möjlig variant - det finns säkert tre, fyra varianter till. Så som att du trollar, eller att du inte vågar stå för det du tycker..... Där brukar det dock inte vara så farligt om man inte tolkar det rätt. Däremot - om det skulle vara så att någon inte förstår, då är det förstås taskigt att undra om personen bara spelar dum. Okej, så jag ska utgå ifrån att du bara spelar dum? 

Att du var ironisk när om att alla tidningar ljuger, det fattade jag också. Men jag tyckte att det var mycket opassande i det sammanhanget. Som om du ville befästa ännu mer att folk ska tro att du inte förstår? Eller gör du det för att sedan kunna klaga över det? Jo, du har säkert rätt så, att jag snarare tror att folk inte förstår än att folk bara trollar och slösar bort min tid, när jag faktiskt försöker förstå. 
    Tur att jag är en tålmodig människa ...
    Jag såg och hörde diverse indikationer på att det finns trängsel på många ställen. Mitt inlägg om detta var inte ironiskt. När jag påtalade detta, blev jag hånad, jag tror på allt media säger etc etc. 
    Jag trollar inte, jag vågar stå för vad jag tycker, och jag förstår inte varför du skulle utgå från att jag spelar dum. Förstår du inte ironi? Fast, jag har märkt att du alltid utgår ifrån att jag är dum. 

Vet inte riktigt varför du tyckte det var opassande när jag var ironisk om att alla medier ljuger. Du har din egen tolkning om detta. Ja, du tror gärna att folk inte förstår, även de mest grundläggande saker. Varför, vet jag inte. Vet inte varför du är benägen att tro att vuxna människor uppfattar världen på nivån av en sexåring. Och mina ursäkter till alla sexåringar och yngre som faktiskt förstår detta! 
  • FuckGoggleAskMe
    Pope Joan II skrev 2020-11-01 20:48:10 följande:

Jag är oerhört nyfiken på vilka reaktioner samma tilltag från min sida hade fått! Tänka sig om jag mått dåligt, testat mig för Covid-19 och därefter gått och handlat och meddelat det här - något säger mig att jag inte hade kommit i åtnjutande av samma milda och förlåtande bemötande som AndreaBD fått. 

Men var lugna. Jag skulle aldrig någonsin få för mig att bryta mot några av FHMs rekommendationer. Faktum är att jag hela tiden efterlevt dem plus några extra säkerhetsnivåer till. Men det betyder förstås inte att jag inte kan bli smittad, någon annan som inte är lika noga kan ju se till att jag får det och till ingen nytta ångra sig efteråt. 

Ja jag hade nog blivit virtuellt stenad, och antagligen du också.
    Själv använder jag munskydd och handsprit maniskt, och sitter mestadels instängd i mitt hus. Beställer hem all mat och går till affärer bara i undantagsfall, typ 1 gång varannan vecka. Jobbar hemifrån sedan i mars. Ett par dagar var jag tvungen att snyta mig ibland, då lämnade jag inte huset. För övrigt har jag varit friskare än någonsin på sistone, pga att jag inte kommer i kontakt med andra, och inte ens blir förkyld. 

Förstår inte det där med det grumlande omdömet, som ledde till att gå ut på stan trots symptom ...
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin