• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • klyban
    Padirac skrev 2020-11-04 21:38:23 följande:
    Jag ser att du har skaffat dig en förebild - och det är inte mig jag tänker på Skål

Jag har aldrig varit en förebild för nått, så kan knappast vara jag.
    Men visa endast har jag kört på den som skrivit utan tvekan minst OnT inlägg i denna tråd.(Ja, känns så)

Själv försöker jag undvika detta, då jag tror inte den vill ha en saklig diskussion, för då skulle vi sett en.

Kom på en och med Slovakien i tankarna och de testade 3,6 miljoner på en helg.(1,1% positiva, togs med ett test som tog nån minut att få svar på)
    Det hade kunde man ju samkört med en folkräkning, för en sådan bör nog ske inom 10år avsett.

• FDFMGA
    Anonym (ABC) skrev 2020-11-04 20:48:42 följande:
    Jag har jämfört Sveriges och Finlands strategier, enligt vad som står att läsa i svensk respektive finsk press. Det kan man göra även om man skulle bo i Australien.

Det är ju onekligen en stor fördel vi finländare tycks ha då, vi mår inte alls lika dåligt av restriktionerna som ni i Sverige tycks göra. Det har jag inte ens kommit att tänka på, att det kunde vara en faktor som förklarar skillnaderna mellan länderna.

Hur är det förresten med virtuella evenemang? Finns det mycket av dem i Sverige? Här har det skett en stor utveckling på det området, det dyker upp allt möjligt hela tiden som man anmäla sig till.
    Jo, jag minns att du skrev att du håller koll i den svenska press som är öppen för dig, typ Aftonbladet och Expressen. Det är ju ett aber att nästan allt numera finns bakom betalväggar. Jag har också koll på den svenska pressen, dock ej AB och Expressen.

Det finns kulturer till allt, som min gamla mormor brukade säga. Och det förvånade inte mig att den finländska är den europeiska kultur som frodas mest och bäst av restriktioner. Ett folk vars nationalskald skrev "Högt bland Saarijärvis moar bodde bonden Paavo på ett frostigt hemman, skötande dess jord med trägna armar" har liksom vurmen för det ensligt karga i i de nationella arvsanlagenGlad
  • Padirac
    Pope Joan II skrev 2020-11-04 22:09:40 följande:
    Jag skulle inte kalla det förebild utan snarare en nivå som du tycks både fatta och gilla.
    Så du menar att du gjorde detta endast för mig - jag vet inte om jag ska bli smickrad eller skrämd av denna uppmärksamhetBaby

Appropå kontrafaktiska påståenden - det är tur för dig att du inte dött av förskräckelse eller blivit stenad när du gav börd till detta {#emotions_dlg.flower}
    Pope Joan II skrev 2020-11-04 21:33:05 följande:
    Visa endast Padirac. 

• Pope Joan II
    Padirac skrev 2020-11-04 22:19:39 följande:
    Så du menar att du gjorde detta endast för mig - jag vet inte om jag ska bli smickrad eller skrämd av denna uppmärksamhetBaby

Appropå kontrafaktiska påståenden - det är tur för dig att du inte dött av förskräckelse eller blivit stenad när du gav börd till detta {#emotions_dlg.flower}
    Pope Joan II skrev 2020-11-04 21:33:05 följande:
    Visa endast Padirac. 
    Gjorde detta? Skrev inlägg och klickade på "skicka svar"? Nej, det var förstås inte bara till dig, ni är ju några stycken som gillar och fattar den sorts. Ni är givetvis alla väl bekomme. 
  • Padirac
    klyban skrev 2020-11-04 22:19:22 följande:

Jag har aldrig varit en förebild för nått, så kan knappast vara jag.
    Men visa endast har jag kört på den som skrivit utan tvekan minst OnT inlägg i denna tråd.(Ja, känns så)

Själv försöker jag undvika detta, då jag tror inte den vill ha en saklig diskussion, för då skulle vi sett en.

Kom på en och med Slovakien i tankarna och de testade 3,6 miljoner på en helg.(1,1% positiva, togs med ett test som tog nån minut att få svar på)
    Det hade kunde man ju samkört med en folkräkning, för en sådan bör nog ske inom 10år avsett.

De som hetsar mest mot dig och andra enskilda i tråden gör ju själva allt de anklagar dig för... men..

... jag har inte koll på smittspridningen i Slovakien annat än att de klarade sig väl i jämförelse med västeuropeiska områden i våras, vet du vilken strategi de har och har haft?
  • Padirac
    Pope Joan II skrev 2020-11-04 22:38:56 följande:
    Gjorde detta? Skrev inlägg och klickade på "skicka svar"? Nej, det var förstås inte bara till dig, ni är ju några stycken som gillar och fattar den sorts. Ni är givetvis alla väl bekomme. 
    Yes!! I'm off the hook Solig  

Men visst förstår jag det du skriver och vad du menar - det är inte så svårt
  • klyban
    Padirac skrev 2020-11-04 22:44:13 följande:
    De som hetsar mest mot dig och andra enskilda i tråden gör ju själva allt de anklagar dig för... men..

... jag har inte koll på smittspridningen i Slovakien annat än att de klarade sig väl i jämförelse med västeuropeiska områden i våras, vet du vilken strategi de har och har haft?

1,1% av dom 3,6 miljoner i alla fall Flört
    Hämtar miniräknaren och det blev ~40000 smittade.

Men på nått sätt gillar jag den idén, men frågan är hur man skulle göra i Sverige om man körde en sådan.
    Hoppar man över landslandsbyggen, eller tar man den med tro.
    Städer och efter kust är enkelt, så även från Stockholm och ned.

Faktiskt tyckt det vart mest komiskt, och jag är direkt orolig för en del.
    För känns inte hälsosamt att vart så arg, så man inte ens kan diskutera ett ämne sakligt åtminstone nått inlägg.

• Padirac
    klyban skrev 2020-11-04 22:57:52 följande:

1,1% av dom 3,6 miljoner i alla fall Flört
    Hämtar miniräknaren och det blev ~40000 smittade.

Men på nått sätt gillar jag den idén, men frågan är hur man skulle göra i Sverige om man körde en sådan.
    Hoppar man över landslandsbyggen, eller tar man den med tro.
    Städer och efter kust är enkelt, så även från Stockholm och ned.

Faktiskt tyckt det vart mest komiskt, och jag är direkt orolig för en del.
    För känns inte hälsosamt att vart så arg, så man inte ens kan diskutera ett ämne sakligt åtminstone nått inlägg.

Om det var 1.1% som var smittade _vid_ testningen hoppas jag att det inte var fler efter testningen Förvånad

Nä, jag vet inte hur de gjorde för att undvika trängsel - men mycket folk var det i alla fall.  Jag kommer ihåg hur mycket trängsel och tid det tog vid vaccineringen mot svininfluensa.. 

En bra strategi är ju att undvika det som leder till sitt eget fördärv... men det största problemet verkar vara att sarkasmer och ironi inte biter...  

Hur som helst finns det väl kända strategier att hantera sådant, medvetet eller omedvetet... och jag har inte sett några motmetoder ännu... kanske kommer de.. istället ser jag hur reaktionerna som beskrivs i Haseks bok spelas upp om och om igen.
  • AndreaBD
    Pope Joan II skrev 2020-11-04 18:58:00 följande:
    Ja, det är ju tur för dig, din man och din mans kompis det. 
    Börjar det inte bli lite väl löjligt nu? 
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-11-04 19:06:39 följande:
    Läste nyligen om Holland. Där har dom tydligen delat ut många hundratals böter under sept-okt till folk som inte respekterat coronalagarna. Och en hel del människor har varit på allmänna platser med symptom etc enligt någon undersökning, så jag tror ju inte att lagar helt avskräcker folk från att bryta mot reglerna, men nog hjälper dom. Tydligen kontrollerar dom mer nu i Holland och är mer benägna att ge böter än tidigare. Detta budskap hade tydligen gått hem, och nu sjunker antalet syndare. 
    Så pga det och annat, tror jag verkligen att lagar och böter hjälper. Kommer inte ihåg några siffror nu, men tydligen har tex spansk polis drivit in många tusen på böter, och folk skärper sig mer och mer. 
    Och då är det ju mycket striktare regler än i Sverige ... 
    Ja..... det har de gjort i Tyskland också i våras. Men de har en mjukare variant på lock-down nu, bl.a. också för att de har sett att de ändå missar majoriteten av dem som inte sköter sig, vilket undergräver deras auktoritet. Och att kostar för mycket att försöka övervaka det och att man ändå aldrig kan lyckas med det helt. 
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin