Anonym (Jacaranda) skrev 2020-05-06 16:11:57 följande:
Visserligen är jag också kritisk till en hel del i Sveriges agerande. Jag tänker på allt från att man inte på ett tidigt stadium gjorde allt för att en inhemsk tillverkning av munskydd och annan skyddsutrustning skulle komma igång till att kollektivtrafikanställda fick kämpa ett bra tag för att åtgärder som minskar smittorisken för t.e.x busschaufförer skulle sättas i verket. Finns många fler exempel.
Men i den offentliga sektorn har man till stor del varit rigoröst noggrann med att skicka hem både vuxna och barn som visar minsta symptom. Det är inte upp till ens egna omdöme om man ska vara kvar resten av dagen om man upprepade gånger hostar eller nyser utan man får gå hem oavsett om man vill eller inte. Och stanna hemma tills man varit symptomfri i flera dagar. Man har säkert varit olika noggrann i olika kommuner och i olika verksamheter men generellt har man tagit den smittorisk eventuell sjuknärvaro innnebär på stort allvar.
Sverige och Sveriges agerande är inte bara FHM, även om deras ord väger väldigt tungt just nu .Andra statliga myndigeters agerande, regionernas (landstingens) agerande och kommunernas agerande ryms också inom begrepper Sveriges agerande, som jag ser det.
Reppressivitet är nödvändigt ibland men är inget självklart skydd mot smittspridning utan kan också bli kontraproduktivt. Vilken dödsfälla det blev för åldringar i trångbodda tregenerationsfamiljer, i samhällen där både rökning och antibiotikaresistens är ganska vanligt när man i princip stängde in mäniskor dygnet runt i sina hem har vi sett tragiska exempel på ute i Europa.
Nja, i praktiken är det ju valfritt, för att du ska kunna skicka hem någon så måste du först veta om att personen öht har symptom och det kan personen skita i att informera dig om. Dessutom ska det då finnas någon som har mandat att skicka hem folk och sen tar det ansvaret vilket lång ifrån alla gör.
Dessutom är jobb/skola är ju bara en av många sätt att smittas. Hur folk beter sig på gatan, i affärer, etc spela ju lika stor roll och det finns ju vädligt många exempel på att många skiter i det. Affärer släpper in för många för att det ger pengar, folk struntar i att hålla avstånd, etc, etc.
Min sambo jobbar inom vården, inte ens där följer de direktiven. Nyligen hade en sjuksköterska kommit till jobbet med halsont och huvudverk. Enda anledningen till att de fick veta det var för att hon är korkad och tom gick omkring och snackade om hur ont hennes hals gjorde och hur hon minsann vägrade stanna hemma... de tog upp det med deras chef som inte gjorde ett dugg. Hur många andra kommer till jobbet sjuka och struntar i att informera?
Hela idén med att basera allt på att folk ska ta eget ansvar är hål i huvudet från början om man verkligen vill förhindra smitta. Och riktigt så korkade hoppas jag inte FHM är. Om man verkligen inte vill att folk ska kunna smitta varandra så måste man se till att man öht inte kan det, dvs lockdown. Allt annat är ju att medvetet låta smittan sprida sig och enda anledningen jag kan se till att man medvetet låter folk smitta varandra är immunitet.
Vad är meningen med att stänga gymnasier men inte skolor när det räcker med att en person i familjen drar med sig smittan hem för att alla ska smittas? Vari finns logiken med att råda folk att inte umgås i grupp men låta ungar trängas i skolor? Det finns hur mycket som helst i FHM agerande som är väldigt ologiskt om syftet är att stoppa smittspridning. Då är det kanske inte så konstigt att flockimmunitet kommer upp på tapeten.