• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Anonym (Inte ett fan)
    AndreaBD skrev 2020-05-07 13:18:28 följande:
    https://omni.se/giesecke-alla-kommer-bli-smittade-forr-eller-senare/a/Xg1zpB

H
    är är den korta versionen, den långa var i Svenska Dagbladet idag. Då skrev han lite mer ingående om att det inte spelar någon roll vad vi gör, resultatet kommer att bli samma. Just för att det här viruset smittar snabbt och många märker ingenting. Han säger, vi kommer så gott som alla få det, det går inte att stoppa och oavsett åtgärder så kommer det att se likadant ut för alla länder när det är över.
    Det är väl fortfarande inget land som inte tror att folk förr eller senare blir smittade?
    Möjligen undantaget Nya Zeeland. Resultatet att många (alla) blir smittade kan dock se olika ut, i form av att sjukhusen får begränsat antal sjuka och möjligheten att det med tiden kommer åtgärder eller mediciner som mildrar de mer allvarliga symptomen. Med andra ord så behöver inte utfallet se likadant ut, trots att lika många blir smittade.

Jag läste dock att om andra länder applicerat Sveriges strategi hade det varit förödande. Så en panik lockdown var med sannolikhet det bästa möjliga alternativet för dem.

Sverige har fått en mindre del av både pest och kolera. Om man stängt igen hade det varit övervägande kolera men desto mer pest. Frågan om en halvmesyr är det bästa alternativet vet knappast vi, särskilt om inte ens AT är säker på att deras strategi är den bästa.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/rapporten-darfor-ska-ni-inte-kopiera-sverige/

https://www.svd.se/tegnell-inte-overtygad-om-sveriges-coronastrategi

J
    ag är dock mycket mer kritisk i frågan om smittspridning och munskydd. Att man inte lyssnat till länder som har betydligt mer erfarenhet.
  • Anonym (sant)
    FDFMGA skrev 2020-05-07 13:30:12 följande:
    Lyssnar man till de dagliga presskonferenserna och har en hyfsad förmåga att förstå vad andra säger så har man knappast några problem att förstå skillnaden mellan Stockholm och Västra Göraland.

Själv har jag tyckt att Tegnell varit lite tjatig när han betonat att smittspridningen i den del av landet som inte kallas Stockholm har tilltagit medan den verkar ha minskat i Stockholm. Det är väl framförallt Skåne och Västra Götaland han pekat ut som regioner där smittan sprider sig.
    Jag tror att många inte lyssnar på alla presskonferenser, utan ser på nyheterna, och där har det ofta inte specifikt sagts att det rör sig om olika delar av landet.
  • FDFMGA
    Anonym (sant) skrev 2020-05-07 13:52:05 följande:
    Jag tror att många inte lyssnar på alla presskonferenser, utan ser på nyheterna, och där har det ofta inte specifikt sagts att det rör sig om olika delar av landet.
    Det är möjligt men i så fall olyckligt.

Själv har jag tyckt att budskapet att stockholmare ska hålla sig i Stockholm och inte ge sig ut i landet och riskera att bidra till en större smittspridning där en sjukvården klkarar av varit tydligt, även i medierapporteringen. Och i och med att de allra flesta följer rekommendationerna så ligger vi i olika fas.

Om nu antalet allvarligt sjuka och antalet som avlider fortsätter att minska i Stockholm så tycker ju jag att detta borde tolkas som något positivt även i resten av landet, det visar ju att FHM:s sätt att bedöma smittan och dess spridning var korrekt occh att resten av Sverige också kan förvänta sig en naturlig minskning av smittan.
  • Anonym (man)
    FDFMGA skrev 2020-05-07 13:43:33 följande:
    Hmm, onoff-effekten kan komma att få oanade konsekvenser för såväl folks förtroende för tvångssyndromsdramaturgi som för samhällsekonomin och smittspridningen.

Alltså när tvångskommittéerna genomför sex till åtta nedstängsningar om året så kommer antingen folk att tröttna på tvånget eller också kommer man först att ha lärt sig leva i samexistens med smittan om några 100 år.
    Eller så får folk i våra grannländer mer förtroende för sina myndigheter och politiker iom goda resultat och vi tappar allt förtroende för våra politiker och myndigheter pga dåliga resultat.

Jag ser inga kravaller och masssjälvmord i Norge, Danmark och Finland. Gör du?
    Däremot ser jag en växande kriitk mot hur våra myndigheter och politiker hanterat våran kris inte minst ifrån vården. Senast i söndags ifrågasattes våra politiker kring varför vi har kapacitet att testa 100 000 människor i veckan men inte använt den medan Danmark redan börjat masstesta för att hålla smittspridningen under kontroll medan de öppnar upp. 
  • Anonym (man)
    FDFMGA skrev 2020-05-07 13:59:50 följande:
    Det är möjligt men i så fall olyckligt.

Själv har jag tyckt att budskapet att stockholmare ska hålla sig i Stockholm och inte ge sig ut i landet och riskera att bidra till en större smittspridning där en sjukvården klkarar av varit tydligt, även i medierapporteringen. Och i och med att de allra flesta följer rekommendationerna så ligger vi i olika fas.

Om nu antalet allvarligt sjuka och antalet som avlider fortsätter att minska i Stockholm så tycker ju jag att detta borde tolkas som något positivt även i resten av landet, det visar ju att FHM:s sätt att bedöma smittan och dess spridning var korrekt occh att resten av Sverige också kan förvänta sig en naturlig minskning av smittan.
    Tyvärr räcker det ju inte med att de flesta följer rekommendationer, för det räcker med ett fåtal personer för att starta nya utbrott runt om i landet. Det är ju nackdelen med lama rekommendationer som är godtyckliga att följa.

Att ge FHM rätt bara för att smittan förr eller senare ebbar ut i hårt drabbade områden är ju ganska märkligt för deras roll är att SE TILL att få kontroll på smittan och förhindra att människor dör i onödan inte bara sitta och se på och räkna för det kan vem som helst göra. I så fall har de misslyckats totalt med sitt uppdrag och de enda som gjort något är vården.
  • FDFMGA
    Anonym (man) skrev 2020-05-07 14:00:38 följande:
    Eller så får folk i våra grannländer mer förtroende för sina myndigheter och politiker iom goda resultat och vi tappar allt förtroende för våra politiker och myndigheter pga dåliga resultat.

Jag ser inga kravaller och masssjälvmord i Norge, Danmark och Finland. Gör du?
    Däremot ser jag en växande kriitk mot hur våra myndigheter och politiker hanterat våran kris inte minst ifrån vården. Senast i söndags ifrågasattes våra politiker kring varför vi har kapacitet att testa 100 000 människor i veckan men inte använt den medan Danmark redan börjat masstesta för att hålla smittspridningen under kontroll medan de öppnar upp. 
    Är du nu och spanar in i framtiden igen.

Nej, jag tror inte att vi kan förvänta oss kravaller i våra grannländer, däremot så kommer man nog att ifrågasätta onoffpolitiken när man insett att man inte kommer att bli av med smittan och att man för att kunna hålla smittspridningen på mycket låg nivå tvingas hålla länderna stängda.

Utgå från att det stora flertalet i Norge kommer att bli smittade. Hur många år tror du då att det tar innan detta skett med nuvarande tvångssyndromatiska åtgärder.
  • AndreaBD
    Anonym (Inte ett fan) skrev 2020-05-07 13:48:25 följande:
    Det är väl fortfarande inget land som inte tror att folk förr eller senare blir smittade?
    Möjligen undantaget Nya Zeeland. Resultatet att många (alla) blir smittade kan dock se olika ut, i form av att sjukhusen får begränsat antal sjuka och möjligheten att det med tiden kommer åtgärder eller mediciner som mildrar de mer allvarliga symptomen. Med andra ord så behöver inte utfallet se likadant ut, trots att lika många blir smittade.

Jag läste dock att om andra länder applicerat Sveriges strategi hade det varit förödande. Så en panik lockdown var med sannolikhet det bästa möjliga alternativet för dem.

Sverige har fått en mindre del av både pest och kolera. Om man stängt igen hade det varit övervägande kolera men desto mer pest. Frågan om en halvmesyr är det bästa alternativet vet knappast vi, särskilt om inte ens AT är säker på att deras strategi är den bästa.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/rapporten-darfor-ska-ni-inte-kopiera-sverige/

J
    ag är dock mycket mer kritisk i frågan om smittspridning och munskydd. Att man inte lyssnat till länder som har betydligt mer erfarenhet.
    Jag säger inget emot att t.ex. Frankrike och Spanien har haft lockdown. Det har spridit sig allt för snabbt där, de hade inte kunnat hantera det. Tyvärr verkar det ändå ha gett så mycket. De länderna har så många fler invånare än vad vi har, och de bor tätare.  Även i Tyskland kan det ha varit nödvändigt - där är jag osäker.
  • Anonym (man)
    FDFMGA skrev 2020-05-07 14:10:54 följande:
    Är du nu och spanar in i framtiden igen.

Nej, jag tror inte att vi kan förvänta oss kravaller i våra grannländer, däremot så kommer man nog att ifrågasätta onoffpolitiken när man insett att man inte kommer att bli av med smittan och att man för att kunna hålla smittspridningen på mycket låg nivå tvingas hålla länderna stängda.

Utgå från att det stora flertalet i Norge kommer att bli smittade. Hur många år tror du då att det tar innan detta skett med nuvarande tvångssyndromatiska åtgärder.
    Jag spanar inte in i framtiden, jag ser verkligheten som den är NU. De har smittan under kontroll, det har inte vi, vi har 3 ggr fler döda än dem.

Jag tycker inte det finns någon som helst anledning att ifrågasätta en politik som har goda resultat. Däremot finns det all anledning att ifrågasätta politik som har dåliga resultat.'

Nej jag tänker inte utgå ifrån fantasiscenarier, jag utgår hellre ifrån fakta så som den ser ut i verkligheten (nu är det du som sitter och försöker spåna om framtiden)
  • AndreaBD
    Anonym (Inte ett fan) skrev 2020-05-07 13:48:25 följande:

J
    Men det är ju väldigt ödmjukt och realistiskt av honom att tänka så. Man KAN INTE vara säker. Det finns osäkerheter för att det är ett nytt virus. 

Och att andra länder inte nödvändigtvis ska kopiera Sverige, beror på att de har andra förutsättningar - det står i artikeln - de är t.ex. mer tät befolkade.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin