• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • AndreaBD
    FDFMGA skrev 2020-05-07 10:34:36 följande:

Intressanta aspekter på varför epidemin kunde och kan slå så hårt mot dem som borde ha skyddats mer än oss övriga.

https://www.svd.se/de-otrygga-jobben-star-samhallet-dyrt/i/nyheter

Märker de det NU? Det märkte jag för 30 år sedan när jag kom till det här landet och började med att jobba som timvikarie i äldrevården. Jag trodde först inte att det var möjligt - bli anställd som timanställd där du i princip kan bli uppsagt utan anledning och med EN dags varsel. Det finns inte i något civiliserat land, trodde jag. 

Nu var det inte alls inom ämnet, jag vet. Men jag reagerade bara på den här artikeln. Vissa saker har varit tokiga i flera årtionden och det blir aldrig nån ändring på det! 
  • FDFMGA
    Anonym (man) skrev 2020-05-07 10:42:30 följande:
    Lagar stoppar inte heller smitta, för även lagar går att strunta i om man vill och är beredd att ta konsekvenserna. Det har vi väl gott om exempel på i samhället. Det är förbjudet att stjäla men folk gör det ändå, det är förbjudet att skada andra, folk gör det ändå... etc. Det enda lagar kommer göra är att möjligen ha en avskräckande effekt men att sen kontrollera att alla följer lagarna är en helt annan sak. En lag som är vem som helst kan strunta i och risken att åka dit på det är minimal är värdelös.  Dessutom vet vi sen tidigare att göra om lagar tar en evighet. 

Hur som helst kan man ganska lugnt konstatera att enbart uppmaningar och rekommendationer är en ganska värdlöst skydd.
    Har du nu kajkat iväg med din tidsmaskin igen, du följde väl fartbegränsningarna .

Hur såg det ut där i farmtiden - kan du inte rapportera hur det gick?

Tydligen har jag fel i min gissning att Sverige sammantaget kommer att ta sig ur  coronakrisen snabbare och med färre skadeverkningar än många andra länder, utan att de relativa dödstalen skiljer särskilt mycket för om man redovisar de som drabbats på ett någotsånär likartat sätt. Just nu är det ju länder som Jemen som är minst drabbade om man får tro statistiken.

Du menar alltså att i längden är det tvångssyndromen som vinner.
  • AndreaBD
    Anonym (man) skrev 2020-05-07 10:42:30 följande:
    Lagar stoppar inte heller smitta, för även lagar går att strunta i om man vill och är beredd att ta konsekvenserna. Det har vi väl gott om exempel på i samhället. Det är förbjudet att stjäla men folk gör det ändå, det är förbjudet att skada andra, folk gör det ändå... etc. Det enda lagar kommer göra är att möjligen ha en avskräckande effekt men att sen kontrollera att alla följer lagarna är en helt annan sak. En lag som är vem som helst kan strunta i och risken att åka dit på det är minimal är värdelös.  Dessutom vet vi sen tidigare att göra om lagar tar en evighet. 

Hur som helst kan man ganska lugnt konstatera att enbart uppmaningar och rekommendationer är en ganska värdlöst skydd.
    Precis det jag sa! Men om uppmaningar och rekommendationer inte skulle hjälpa (jag håller inte med, för det finns belägg för att de hjälper en hel del här) och lagar inte heller är bättre - vad föreslår du för alternativ då?
  • FDFMGA
    AndreaBD skrev 2020-05-07 11:27:56 följande:
    Märker de det NU? Det märkte jag för 30 år sedan när jag kom till det här landet och började med att jobba som timvikarie i äldrevården. Jag trodde först inte att det var möjligt - bli anställd som timanställd där du i princip kan bli uppsagt utan anledning och med EN dags varsel. Det finns inte i något civiliserat land, trodde jag. 

Nu var det inte alls inom ämnet, jag vet. Men jag reagerade bara på den här artikeln. Vissa saker har varit tokiga i flera årtionden och det blir aldrig nån ändring på det! 
    Jag tror att man skulle kunna studera äldrevård just utifrån den aspekten - vad är det som skiljer äldrevården i regioner eller länder där få har drabbats av covid-19 jämfört med t ex de sörmlandskommuner som försökte dölja hur många som drabbats inom äldrevården.

Alltså, inte i första hand för att lära sig något om smittskydd utan för att lära sig något om mänskligt bemötande.

Min erfarenhet av äldrevård är ganska begränsad - men som anhörig brukade jag besöka ett innan epidemin. Tänker jag tanken på att jag själv skulle kunna hamna där någon gång i framtiden så blir jag mörkrädd.
  • Anonym (man)
    AndreaBD skrev 2020-05-07 11:30:32 följande:
    Precis det jag sa! Men om uppmaningar och rekommendationer inte skulle hjälpa (jag håller inte med, för det finns belägg för att de hjälper en hel del här) och lagar inte heller är bättre - vad föreslår du för alternativ då?
    Det enda som är effektivt är en Lockdown, OM den utförs i rätt tid dvs från början. För då ger man inte folk möjlighet att skita i uppmaningar och rekommendationer öht. DET är anledningen till att så många valt det och varför de som gjort det i rätt tid har goda resultat.

Vi valde att förlitade oss på lama uppmaningar och rekommendationer och gav/ger människor möjlighet att föra smitta vidare om de ville och därför sitter vi nu i en situation där vi fortfarande inte har kontroll på smittan och där folk trotts relativt stor frihet skiter i uppmaningarna och rekommendationerna i allt högre grad. Att införa en lockdown nu kommer vara svårt eftersom smittan redan fått ett rejält fotfäste och spridning. Det som utan tvivel står väldigt klart är att våra lama uppmaningar och rekommendationer är ett totalt värdelöst sätt att förhindra smittspridning.
  • klyban
    Pope Joan II skrev 2020-05-07 11:45:55 följande:
    Måste kännas ganska hopplöst för vårdpersonalen när/om de lyssnar till de dagliga presskonferenserna som dels ger en annan bild av läget och där myndighetspersoner därtill säger saker som att man bör "fundera över om man ska resa" och annat liknande. 

www.dn.se/nyheter/sverige/sahlgrenskas-lakare.../
    Intaginingstalen berättar detta, lagg på sånt här är nån vecka innan det syns rent praktiserat.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (.)
    Anonym (man) skrev 2020-05-07 11:59:55 följande:
    Det enda som är effektivt är en Lockdown, OM den utförs i rätt tid dvs från början. För då ger man inte folk möjlighet att skita i uppmaningar och rekommendationer öht. DET är anledningen till att så många valt det och varför de som gjort det i rätt tid har goda resultat.

Vi valde att förlitade oss på lama uppmaningar och rekommendationer och gav/ger människor möjlighet att föra smitta vidare om de ville och därför sitter vi nu i en situation där vi fortfarande inte har kontroll på smittan och där folk trotts relativt stor frihet skiter i uppmaningarna och rekommendationerna i allt högre grad. Att införa en lockdown nu kommer vara svårt eftersom smittan redan fått ett rejält fotfäste och spridning. Det som utan tvivel står väldigt klart är att våra lama uppmaningar och rekommendationer är ett totalt värdelöst sätt att förhindra smittspridning.
    Problemet i de länder där man införde tidig lockdown är att man i stort sett "förbrukat den möjligheten". När de börjat öppna upp igen och smittan tar fart på nytt kommer det inte vara så lätt att få till ytterligare en lockdown, och en till, och en till osv. Hur länge står folk ut med återkommande totala nedstängningar och att få sitta inne i sina lägenheter?
  • Anonym (.)
    Pope Joan II skrev 2020-05-07 11:45:55 följande:
    Måste kännas ganska hopplöst för vårdpersonalen när/om de lyssnar till de dagliga presskonferenserna som dels ger en annan bild av läget och där myndighetspersoner därtill säger saker som att man bör "fundera över om man ska resa" och annat liknande. 

www.dn.se/nyheter/sverige/sahlgrenskas-lakare.../
    Ett stort problem är att tidningar som Aftonbladet till största delen rapporterar om Stockholmsområdet. Där har det börjat lätta en aning, och nu tror folk i Göteborg att man kan vara mer social. Därtill har Göteborg tidigare inte märkt av epidemin lika mycket som Stockholm, så när det pratats om "hög belastning" så har allmänheten i Västra Götaland sannolikt tyckt "det här fixar vi ju ändå bra".
  • klyban
    Pope Joan II skrev 2020-05-07 12:49:06 följande:
    Skönt att få saker och ting förklarade för sig av den svenske kocken. 

Tack, men du får återkomma om nått ändrar sig.
    Dock så kvarstår saken att om intagningstalen minskar, så tar det innan det syns rent praktiskt i vården.
    Och detta är ju så extremt självklart också, så varför lyfta nått som är så självklart att det är lagg på?

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin