• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • AndreaBD
    Tecum skrev 2020-05-06 13:03:44 följande:
    Det är riktigt men samtidigt skickar man dubbla budskap. Pappan får inte följa med på ultraljud, man stoppar kvinnors cellprovtagning, tandläkare stänger sin praktik. Inget fel i det men man skickar signalen att man bör i möjligaste mån undvika att söka vård. Och hur vet man som patient hur nödvändigt eller akut det är om man inte har smärtor eller känner sig dålig?
    Men alla dessa saker är ju inte jätteviktiga. Ingen dör eller blir sämre av det. 
  • Anonym (.)
    Anonym (sant) skrev 2020-05-06 12:17:19 följande:
    14% av de som dött mellan 70-79 år har fått IVA-vård. De över 70 jag följt och som fått IVA-vård har absolut inte varit i bra fysiskt skick från början, och de flesta har varit multisjuka och flera medvetslösa när de kommit till akuten. 

Visst kan det vara så att covid19 slår så hårt att alla 70-79 inte går att vårda. Men 14% av de som dött känns lite.
    Av de som dör är många de som är så dåliga att ingenting skulle kunna rädda dem.

Har du siffror på hur många över 70 som IVA-vårdats totalt, dvs hur många har kommit till IVA och inte dött?
  • AndreaBD
    Anonym (man) skrev 2020-05-06 13:08:23 följande:
    Beror på vem man jämför med och om vi ska lära oss något så borde vi rimligtvis jämföra med de som haft lyckade lockdowns. Men det förutsätter ju såklart att man är öppen för att lära sig av andra. Har man gett sig fan på att man har rätt kosta vad det vill så är det såklart roligare att bara jämföra med de som har det sämre.
    Du ska inte jämföra med andra länder alls nu, utan du ska jämföra bara Sverige med och utan lockdown. Och då är experters bedömning (och inte bara deras, jag tror de flesta som har ganska bra överblick över hur ett samhälle funkar, håller med)  att det kan bli fler döda med lockdown, pga många negativa följder så som arbetslöshet, fattigdom, försämrat psykisk hälsa, försämrat fysisk hälsa också hos vissa. 
  • Anonym (man)
    Anonym (.) skrev 2020-05-06 13:08:24 följande:
    Om orsaken till att de dör är samma?
    Du anser alltså att det är bättre med 15 000 döda under 10 års tid än 5000 döda under en kort tid, även om de alla dör av samma orsak?
    Anonym (man) skrev 2020-05-06 12:51:56 följande:
    Om du tror att 10 000 döda är realistisk utan åtgärder så lever du i en fantasivärld.
    Vad var det du inte förstod med "påhittade siffror"?

Och du anser alltså att det är bättre att 100 000 dör under ett år än 15 000 under 10 år? För du fattar väl att det är den effekten man får om man skiter i att göra något alls för att stoppa smittpridningen och enbart tänker på ekonomin.
  • Anonym (man)
    AndreaBD skrev 2020-05-06 13:16:04 följande:
    Du ska inte jämföra med andra länder alls nu, utan du ska jämföra bara Sverige med och utan lockdown. Och då är experters bedömning (och inte bara deras, jag tror de flesta som har ganska bra överblick över hur ett samhälle funkar, håller med)  att det kan bli fler döda med lockdown, pga många negativa följder så som arbetslöshet, fattigdom, försämrat psykisk hälsa, försämrat fysisk hälsa också hos vissa. 
    Självklart ska man jämföra, det är ju så vi får en hibnt om vilken strategi som fungerar bäst. Att bara stoppa huvudet i sanden och skita i hur bra eller dåligt det går i jämförelse med andra är ju inget bra sätt att lära sig.
  • Anonym (.)
    Anonym (man) skrev 2020-05-06 13:18:17 följande:
    Och du anser alltså att det är bättre att 100 000 dör under ett år än 15 000 under 10 år? För du fattar väl att det är den effekten man får om man skiter i att göra något alls för att stoppa smittpridningen och enbart tänker på ekonomin.
    Nej, det anser jag inte, men nu är det inte heller den strategin vi har - "att skita i att göra något alls".

Du blandar ihop saker. Mitt exempel med påhittade siffror var en protest mot att du vägrar se helheten. Det var just påhittat, men för att illustrera att man måste tänka både på kort och lång sikt för att värdera vad som är rimligt att göra just nu.
  • Anonym (man)
    Anonym (.) skrev 2020-05-06 13:25:05 följande:
    Nej, det anser jag inte, men nu är det inte heller den strategin vi har - "att skita i att göra något alls".

Du blandar ihop saker. Mitt exempel med påhittade siffror var en protest mot att du vägrar se helheten. Det var just påhittat, men för att illustrera att man måste tänka både på kort och lång sikt för att värdera vad som är rimligt att göra just nu.
    Va bra då är vi då båda kanske eninga om att det behövs viss lockdown som kommer påverka ekonomin hur fan man än gör och det är mer en fråga om i hur stor utsträckning. Alltså är det då ganska överflödigt att sitta och tjata om hur farligt det är med dålig ekonomi för det har ju alla redan fattat 

Jag vägrar inte se helheten jag vägrar acceptera korkade argument som går ut på att likställa en akut situation med tusentals döda på kort tid med en långvarig situation som inte är lika akut.
  • Anonym (Jacaranda)
    AndreaBD skrev 2020-05-06 11:43:54 följande:
    Där sa brittiske professor Fergusson (om jag minns rätt nu) något kritiskt mot den svenska strategin, som han faktiskt hade rätt i. Det du skriver däremot visar bara att du inte är det minsta insatt. Varför informerar man sig inte lite mer, innan man ha så starka åsikter?

Det han sa var nämligen att Sverige är inkonsekvent, att Sverige ibland verkar vilja nå flockimmunitet, medans de på andra sidan har alla dessa social distancing metoder - som ger bra effekt - men när Sverige har dessa så kommer de ju inte att nå flockimmunitet. DET är verkligen den mest uppenbara grejen och att det inte har kommit upp av de som vill klaga  i den här tråden visar ju att folk inte är insatta. Jag har själv också undrat det från början.

Men tyvärr så är det ju så att ingen vet vad som är bäst att satsa på. Eftersom vi inte heller vet om vi blir immuna och om det går att hitta ett vaccin  - vi vet inte vad som är bäst. Sverige kör alltså en balansgång mellan olika metoder, och tar hänsyn till alla dem sakerna som andra länder också ser som viktiga -  lagom med sjuka på sjukhusen (sjukvården måste hinna med), isolering av känsliga grupper, undvika dem vanligaste smittokällorna (varför stänga skolor eller arbetsplatser om inte många smittas där?). Egentligen är det väldigt smart. 
    Fast att Sverige valt flockimmunitet som medveten strategi är ju helt enkelt inte sant, inte ens till viss del. Att så många fått den uppfattningen beror till stor del på att den där förbannade Linde, som pensionerades från FHM för många år  och inte ens är någon officiell talesperson gick  ut i medier och påstod  att så var fallet.

Självklart hade det varit totalt oansvarigt att välja flockimmuitet som medveten strategi. Bara en sådan sak som att mängder av viktiga samhällsfunktioner skulle braka ihop fullständigt om i princip hela personalstyrkan skulle vara sjuka eller vabba sina barn samtidigt. Något som skulle drabba riskgrupperna allra hårdast.

Effekterna av något sådant skulle likna dem som en lockdown ger och ge liknande effekter på både ekonomi och hälsa.

Jag är själv kritisk till en hel del när det gäller Sveriges (och då tänker jag inte enbart på FHM:s) handhavande av epidemin men jag har aldrig trott att Sverige valt flockimmunitet som medveten strategi, något både regering och FHM varit mycket tydliga med.

Att en viss flockimmunitet, högst osäkert hur stor och hur säker, blir en effekt av många av de val Sverige gjort är ju absolut inte samma sak som att Sverige medvetet valt flockimmunitet som strategi.
  • Anonym (Inte ett fan)
    Anonym (.) skrev 2020-05-06 12:04:16 följande:
    Därför att en nedstängning har negativa effekter för samhället.
    Så vi slapp de negativa effekterna av att inte stänga ned samhället? Eller fick vi del av både pest och kolera = arbetslöshet och dödsfall av smittspridning?
  • Anonym (Hmm)

Lätt att vara kritisk men vem eller vilket land sitter på det rätta svaret??
    Säger inte att Sverige gjort varken rätt eller fel men vilket annat land skulle då gjort mest rätt?

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin