Anonym (man) skrev 2020-05-06 11:42:35 följande:
Vården kan fungera jättebra OM man ger dem förutsättningarna att göra det. Att medvetet försätta dem i en omöjlig situation och sen bara påstå att "vården skulle kunna funka bättre" är ett väldigt cyniskt sätt att lägga ansvaret på dem istället för de som försatt dem i den situationen.
Och du tror att ingen annan fattat effekterna av en dålig ekonomi men att man behöver välja mellan ekonomi eller liv? Varför öht påpeka självklarheter som att försämrad ekonomi inte är bra men utelämna VARFÖR man väljer att stänga ner?
Folk dör av en massa anledningar, men väldigt sällan dör de i sån omfattning på så kort tid, du tror inte det är ganska löjligt att försöka likställa dessa?
Ditt resonemang är som att ha långa utläggningar om hur skadligt cellgifter är för kroppen men utelämna anledningen till varför man valt att ta dem.
Kanske för att du och många med dig ältar sådant som redan inträffat.
Ja, man har skurit ner på välförden under många årtionden - och dessutom gjort den ineffektiv.
Det vore önskvärt att man efter att vi lärt oss leva med coronaviruset slutar slänga skattepengar efter konsulter och i stället lägger vårdpengar och vårdbeslut närmare vården. Men jag tror att den depression vi riskerar att hamna i på grund av de globala panikåtgärderna snarare innebär att välfärdens egentiga behov kommer att komma i gömmas och glömmas.
I vilket fall är det här vi är just nu. Vi har den sjukvård vi har. FHM gjorde felaktiga bedömningar initialt, vilket innebar att inledningen på virusangreppet kom som en överraskning för sjukvård, äldrevård och FHM
Men om man ska gnälla och älta tycker jag att man ska vända sig till rätt adress, nämligen Kina - de hade möjligen kunna stoppa smittan om de inte hade försökt dölja att den fanns.
Jag har läst igenom den här tråden - och på något sätt tycker jag att några av inläggen från ts är kännetecknande för kritiken.
Typ: varför argumenterar du emot, de här är en tråd för oss som vill få medhåll i vår kritik.
När jag var barn hade vi en vaktmästare i kvarteret som så fort han fick sina invanda cirklar rubbade skrek. "Geriväg - jämt blir det bråk när ni är här".
Jag brukar tänka på honom ibland när jag läser trådar där någon blir upprörda över att folk kan vara så otillständiga att de har en annan åsikt än man själv har