• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Kermit1561
    Anonym (sant) skrev 2020-05-04 16:26:58 följande:
    Ja, att det ofta är personer som är positiva till Sveriges strategi är personer som antingen inte bor i Sverige, kan jobba hemifrån eller på andra sätt är relativt skyddade, stämmer mycket bra på familjeliv i alla fall. 
    I de länder som har lock-down är det framförallt de fattiga och utsatta som protesterar mot den. Det är nämligen de som mest av allt drabbas av den sämre ekonomin.  
  • Anonym (man)
    Kermit1561 skrev 2020-05-04 16:30:48 följande:
    Bidrar till en bättre ekonomi. Vad gör du själv, argumenterar för att vi skall försämra den? 
    Hur vet du att ditt bidrag går till de svältande och inte vinstutdelningar för redan välbeställda? Bra ekonomi i väst är inte nödvändigtvis samma sak som mindre svält i Afrika.
  • Anonym (sant)
    Anonym (man) skrev 2020-05-04 16:15:39 följande:
    Japp, framförallt när det myglas 

https://www.altinget.se/artikel/22893-myndighetsskandalen-hallengren-duckar-hanvisar-till-arbetsmiljoverket

Ja, jag såg ett program där en representant för kommunal uttalade sig och ifrågasatte varför de kommunalt anställda inte har några skydd, och myndigheternas svar var (minns nu inte exakt vem som sa det) "det har ni visst".

Sjukt.
  • Anonym (man)
    Anonym (sant) skrev 2020-05-04 16:34:56 följande:
    Ja, jag såg ett program där en representant för kommunal uttalade sig och ifrågasatte varför de kommunalt anställda inte har några skydd, och myndigheternas svar var (minns nu inte exakt vem som sa det) "det har ni visst".

Sjukt.
    Ja, helsjukt. Och i vanlig ordning tystas det ner och ingen vill kommentera trotts att det egentligen är ren korruption det handlar om. Jag tror vi kommer ganska mycket av den varan (låtsas som det regnar) de kommande åren.
  • AndreaBD
    Anonym (man) skrev 2020-05-04 15:03:32 följande:
    Jag tror snarare att det är FHM anhängarna som grovt överdriver ekonomins betydelse och bygger upp domedagsscenarier eller märkliga slutsatser att alla som inte gör som Sverige är ute efter världssvält och sabba sin ekonomi. Vilket självklart är en rent idiotiskt koppling då alla förstår mycket väl ekonomins betydelse och ingen är ute efter att ruinera sitt land eller världen.
    Det kan vem som helst, som har lite fantasi och lite logiskt tänk lätt föreställa sig. 

Har du möjligtvis någon gång spelat dataspelet Caesar 3? Det är några år gammalt. Där bygger man en stad. Men om man får ont om pengar, material, arbetskraft - då börjar hela infrastrukturen att rasa, det rasar, det brinner och det är rena domino-effekten om man inte snabbt åtgärdar. 

Ingen garanterar att det funkar så i verkligheten, men någonstans måste det ju vara så - om man har ett avancerad samhälle med hög standard och så kan man inte underhålla och ha kvar alla dessa olika enskilda byggnader, affärer, företag, m.m. Stänger du några så är samhället inte komplett, det drar efter sig fler negativa händelser. Folk kanske flyttar därifrån (det gör de också i Caesar 3). Du får en obalans. Andra företag klarar inte heller hålla sig kvar för att de som de har haft som kunder eller som leverantörer har stängt igen.... Det är svårt att banta ner på kort tid. 
  • Anonym (sant)
    Kermit1561 skrev 2020-05-04 16:30:48 följande:
    Bidrar till en bättre ekonomi. Vad gör du själv, argumenterar för att vi skall försämra den? 
    Nåja, du verkar ha rätt mycket ledig tid med tanke på alla inlägg på familjeliv.
  • AndreaBD
    Anonym (sant) skrev 2020-05-04 16:32:38 följande:
    Det är då man inför generös testning, smittspårning och karantän av sjuka människor.
    Vill du testa folk varannan eller var tredje dag? 
  • Kermit1561
    Anonym (sant) skrev 2020-05-04 16:22:10 följande:
    Jag skulle vilja se hur de kommit på det, eller om det mest är något de säger för att de har en agenda och räknar på total lockdown, vilket jag aldrig tyckt varit aktuellt. En månad hade troligtvis räckt långt för att få kontroll över situationen, så som många länder nu gjort senaste månaden. 

För vrigt är det nog någons slags gemensam kampanda och empati för befolkningen som många som är kritiska saknar. Att man anser människoliv vara viktigare än pengar.

Att folk kommer ta livet av sig för att de förlorar sina företag räcker inte som förklaring när man offrar tusentals som de bara vore siffror. 
    Men du offrar tusentals även om du har lockdown, och de som offras är de som befinner sig längs ned i samhället.. Problemet är väl att man inte lyckats förklara det och folk förstår inte själva. Det är lättare att se att  folk dör av en sjukdom än av dålig ekonomi.  

Det är ironiskt att smittan spridits på äldreboende för att de som jobbar där inte har råd att vara hemma och nu sänker vi ekonomin så att de får ännu mindre råd att vara hemma om de är sjuka...  
  • Anonym (sant)
    Anonym (man) skrev 2020-05-04 16:38:23 följande:
    Ja, helsjukt. Och i vanlig ordning tystas det ner och ingen vill kommentera trotts att det egentligen är ren korruption det handlar om. Jag tror vi kommer ganska mycket av den varan (låtsas som det regnar) de kommande åren.
    Ja,det tror tyvärr jag med. Känner mig lite besviken på den bild jag haft av Sverige som land egentligen. Nu har den bilden blivit sämre ju äldre jag blivit, men detta var lite droppen. 
  • Kermit1561
    Anonym (man) skrev 2020-05-04 16:34:56 följande:
    Hur vet du att ditt bidrag går till de svältande och inte vinstutdelningar för redan välbeställda? Bra ekonomi i väst är inte nödvändigtvis samma sak som mindre svält i Afrika.
    Därför att jag är noga med vad jag köper. Men det spelar inte så stor roll, när ekonomin i väst blir sämre så går det framförallt ut över fattiga, oavsett vinstutdelning. Det vet man sedan förr. 
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin